Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Overdekabel.nl: nieuwe consumentenwebsite van NLkabel

NLkabel lanceert nieuwe consumentensite

Den Haag, 3 april 2009. Welke digitale diensten kan ik krijgen over de kabel? Wat heb ik daarvoor nodig en hoe werkt dat? Vanaf vandaag kan de consument op deze vragen antwoord vinden op de website www.overdekabel.nl, een initiatief van NLkabel. De website toont de rijke mogelijkheden van de moderne kabelinfrastructuur.

De afgelopen jaren is er steeds meer concurrentie ontstaan tussen infrastructuren. De consument krijgt daardoor meer keuzemogelijkheden. NLkabel, vereniging van kabelbedrijven, maakt consumenten nu via www.overdekabel.nl duidelijk welke innovatieve diensten men via de kabel kan verkrijgen. Rob van Esch, directeur van NLkabel: "Er is geen wet van Meden en Perzen meer dat je telefoneert bij de ene aanbieder en televisie kijkt bij de andere. Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten niet weten dat men voor veel diensten kan kiezen tussen infrastructuren. Ze kiezen daardoor niet altijd voor de beste aanbieder. Onze nieuwe website biedt een baken in de storm die deze concurrentie veroorzaakt."

Realistische beeldvorming
Tachtig procent van de Nederlanders maakt het niets uit hoe digitale diensten het huis binnen komen, als het maar werkt. Dat blijkt uit representatief onderzoek van MetrixLab, uitgevoerd in opdracht van NLkabel. Van Esch: "Dit geeft de kabel veel mogelijkheden. Onze sector onderscheidt zich door een hoogwaardige infractuctuur, die voor 98% uit glasvezel bestaat. En tegelijk bieden we diensten die niet door onze concurrenten kunnen worden geboden. Denk daarbij aan supersnel internet, tot momenteel zelfs al 120 Mbps. Deze combinatie is uniek." Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de Nederlanders ervan overtuigd is dat digitale televisie via de kabel betere beeldkwaliteit levert dan via Digitenne. Van Esch: "Dat is al best veel. Maar de 30 procent van de Nederlanders die dit niet weten willen we graag helpen. Door alle informatie op de site hopen we een bijdrage te kunnen leveren aan een realistische beeldvorming."

Digitale themakanalen en HDTV al goed bekend
Uit het onderzoek blijkt verder het volgende. De bekendheid van de mogelijkheden van de kabel is op hoofdlijnen vrij goed. Van de Nederlanders weet 95% dat men internet en 88% telefonie via de kabel kan afnemen. Mannen zijn beter bekend met de mogelijkheden dan vrouwen en jongeren zijn slechter op de hoogte dan mannen. Van de televisiediensten zijn digitale themakanalen en HDTV het meest bekend, ook hier geldt dat jongeren minder op de hoogte zijn. 57% van de Nederlanders weet dat internetten via de kabel het snelst is. En één op de vier Nederlanders denkt - onterecht - dat de binnenhuisbekabeling geen invloed heeft op de kwaliteit van het beeld..

Naast www.overdekabel.nl, die is gericht op consumenten, voert NLkabel vanaf vandaag ook een restyling door van www.nlkabel.nl.

Over NLkabel
NLkabel is de vereniging van Nederlandse kabelbedrijven. NLkabel draagt bij aan de bewustwording van de mogelijkheden van de moderne kabel, door allerlei activiteiten te organiseren en door feiten en kennis over de kabelsector actief te verspreiden.
Voor meer informatie kunt u terecht bij de Rob van Esch, directeur van NLkabel, 070-305 33 33 / 06-20600535






---- --