Socialistische Partij

SP Alkmaar :: Weblog

zaterdag 4 april 2009

Rood neemt initiatief voor een nachttrein naar Alkmaar

Hoort bij: uit de fractie door Matt Delahaij om 13:50 uur

ROOD, de jongerenorganisatie is de initiatiefnemer van de actie voor een uitbreiding van het nachtnet van de NS, dat nu al loopt in de Randstad en Noord Brabant. In Alkmaar is Folkert Zeilemaker de drijvende kracht.

Folkert, langs welke stations moet deze trein gaan rijden?

In eerste instantie langs Amsterdam, Haarlem, Alkmaar en Zaandam. Dit moet zich op den duur als een olievlek gaan uitbreiden. Dat de nachttrein na verloop van tijd ook Uitgeest aandoet, waar Bob's Saloon ligt, acht ik niet uitgesloten. Met dit initiatief is Noord Holland Noord aangesloten op het nachtnet van de Randstad

Wie zijn de initiatiefnemers van dit plan?

Dat is ROOD. In een flyer uit 2006 werd het plan al genoemd. Dit idee is in navolging ontstaan van de al bestaande nachttreinen in de Randstad en Noord Brabant. ROOD trekt de actie in Haarlem en Alkmaar, in Zaandam wordt deze actie gevoerd door de SP afdeling. In alle drie de plaatsen steunen de afdelingsbesturen en fracties van de SP dit initiatief, als ook de fractie in de provinciale staten.

Zijn er ook andere organisaties bij betrokken?

Niet zo zeer in de actie, maar wel via het het comité van aanbeveling. In dat comite zitten onder andere Brigitte Kaandorp, Giel Beelen, het Patronaat (Haarlem), MKB Haarlem, Horeca Haarlem en de stadsschouwburg van Haarlem.

Er zijn toch ook nachtbussen?

De nachtbus draaide altijd erg goed. Toch heeft Connexxion deze wegbezuinigd. Er rijdt nu nog maar één bus, maar die vertrekt al om drie uur 's nachts van het Leidse Plein. Dan zijn er vaak nog concerten in Amsterdam aan de gang. De eerst volgende trein vertrekt dan enkele uren later, waardoor mensen voor het Centraal Station Amsterdam enige uren moeten blauwbekken. Daarnaast is de nachtbus relatief duur. Acht euro per rit, dus zestien euro voor twee enkeltjes. De meeste studenten hebben een doordeweekse oV jaarkaart. Deze geldt dus niet voor de weekenden. Zij hebben ook vaak een kortingskaart. Maar die geldt niet voor de bus. Met de kortingskaart is de trein een stuk goedkoper, zeker de helft. Een taxi is natuurlijk veel te duur voor de meeste jongeren.