Tentoonstelling Family Affairs

26/03/2009 08:00

Stedelijk Museum Schiedam

Stedelijk Museum Schiedam

Family Affairs.

Sara Blokland, Daan van Golden, Peter Hellemons, Rini Hurkmans, Bert Sissingh/Sjoukje Boersma

5 april - 28 juni 2009

Het Stedelijk Museum Schiedam presenteert van 5 april tot en met 28 juni 2009 de tentoonstelling Family Affairs. Sara Blokland, Daan van Golden, Peter Hellemons, Rini Hurkmans, Bert Sissingh/Sjoukje Boersma. Family Affairs waaiert uit van intieme werelden in woonkamers, keukens en bloeiende tuinen bij het Hollandse huis naar de grote wereld rondom. Fotoseries en video-installaties tonen het familieleven op een rijk geschakeerde manier.

In beelden tintelend van levenslust zien we door de ogen van een vader hoe zijn dochter opgroeit in een wereld vol kleur. Maar Family Affairs kent ook beklemmende voorbeelden van saamhorigheid binnenshuis, waar herinneringen aan het verleden opspelen.

Soms gebruiken de kunstenaars opnames die door familieleden of anderen zijn gemaakt: variërend van een laatste portret dat een herinnering hooghoudt, tot een op zolder gevonden archief vol familiefoto's. Alledaagse registraties vormen het vertrekpunt voor nieuwe ordeningen, maar idealen en stereotypen worden ook onderzocht en bijgesteld. Niet altijd vallen de beelden samen met de werkelijkheid: ze spelen met hun eigen kunstmatigheid en laten zien dat ze in scène zijn gezet. Elke fotograaf is zowel voyeur als regisseur; elke geportretteerde tegelijkertijd hoofdrolspeler in zijn eigen leven en performer voor een onbekend publiek.

Family Affairs spiegelt de actuele reikwijdte van familiebetrekkingen. De noodzaak geijkte patronen te corrigeren krijgt ook gestalte in een zoektocht naar verwantschap over de continenten heen.

Peter Hellemons

Ons huis met bloeiende voortuin (1974) is een toonbeeld van het gewone, goede bestaan in de Hollandse welvaartsmaatschappij. Het is één van de duizenden dia's die Peter Hellemons (1957, woont en werkt in Schiedam) vond in het privé-archief van zijn schoonvader Leo Polhuis. Hellemons transformeerde een selectie hieruit tot intiem album voor aan de wand, Particulier Domein (1999). Het leven lijkt overzichtelijker dan in het echt: we zien een modelgezin uit de jaren zestig en zeventig, maar ook de wereld van Hellemons' echtgenote als kind. In De Reis I (2008) en De Reis II (2009) toont Hellemons zijn eigen gezin, in vakantiebeelden die een mix vormen van nostalgie en toekomstdroom.

Daan van Golden

In het fameuze Youth is an Art (1978-1996) legt Daan van Golden (1936, woont en werkt in Schiedam) de wereld aan de voeten van zijn dochter én het publiek. De serie telt ruim honderd foto's met Diana als middelpunt, van haar geboorte tot haar achttiende: soms thuis in Schiedam, maar vaker in parken, dierentuinen en musea, op reis door Nederland en het verre Oosten, Centraal Amerika of Noord Afrika. De foto's, vervuld van licht en kleur, tonen de genegenheid van de vader voor zijn dochter en maken een wijsheid van Plato waar: 'Schoonheid is zichtbaar geworden liefde.'

Bert Sissingh/Sjoukje Boersma

Bert Sissingh (1956, woont en werkt in Rotterdam) fotografeert, vaak samen met Sjoukje Boersma, geënsceneerde jeugdherinneringen. In The End of History, (1996 - 1999) treedt hij op met zijn bejaarde ouders; in de latere reeks The Family of Man, (2001 -2003) alleen met zijn vader. Op de foto Television (2009) zien we hem en zijn vader (92 jaar) gehuld in pyjama in een kamer waar lakens zowel het verleden als de toekomst schijnen toe te dekken. Sissinghs werk is kluchtig én beklemmend. Typisch is de sfeer van huiselijke beslotenheid uit de jaren vijftig, waarin het optimisme van de wederopbouw wordt overheerst door herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog.

Sara Blokland

De fotos en video's van Sara Blokland (1969, woont en werkt in Amsterdam) corrigeren, op poëtische wijze, de clichématige verbeelding van families en individuen. Blokland heeft een Surinaamse vader en Nederlandse moeder. Haar werk is een postkoloniale bespiegeling op 'het eigene' en 'het exotische': op de stereotiepe weergave van de niet-westerse mens, die in de westerse wetenschap en musea tot 'exotisch object' is gereduceerd. Blokland speelt hierop in met een verwarrende mix van natuur en cultuur, planten en portretten, mensen en objecten. Zoals in Father's Paradise (2006), dat haar vader toont via de foto's die hij maakte van zijn tuin. Het werk gaat over identiteit, idealen en een esthetisch verlangen, maar ook, indachtig het paradijs, over migratie en herinneringen.

Rini Hurkmans

De beelden van Rini Hurkmans (1954, woont en werkt in Amsterdam) bieden tegenwicht aan de harde realiteit. Hurkmans zoekt een 'thuis' in een wereld op drift. Dit Homeland , zoals diverse werken heten, ontstijgt het privédomein. Hurkmans reageert op de dreiging en gevolgen van geweld. In het videotweeluik Blossom (2006) verglijden fotoportretten van overleden mannen: Iraanse slachtoffers uit de oorlog met Irak. Ernaast zien we vrouwen die op de markt prachtige stoffen bekijken en kopen. Voor wie tooien zij zich, waar zoveel mannen zijn begraven? Blossom verbeeldt universele relatievormen: de band tussen moeder en zoon; man en vrouw. Ook is het een toevluchtsoord voor emoties die gepaard gaan met het verlies van veiligheid en van dierbaren.

Family Affairs wordt uitgebreid beschreven in het Bulletin van het Stedelijk Museum Schiedam door conservator Wilma Sütö. In de Museumwinkel zijn van enkele kunstenaars edities te koop.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.stedelijkmuseumschiedam.nl