LPBO: Samenhang in structuur onderwijsberoepen Kansen voor carrières

07/04/2009 11:59

Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs

UTRECHT- Het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO) vindt dat er een verdere uitwerking moet komen van de kwalificatiestructuur voor de onderwijsberoepen. Het voorstel is om binnen de onderwijssector voortaan vier beroepen te onderscheiden: ondersteuner, leraar, schoolleider en bestuurder. Ook moeten er voor drie van die vier beroepen twee verschillende niveaus komen, inclusief bijpassende competentieprofielen en bekwaamheidseisen.

Op verzoek van staatssecretaris J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart van OCW, heeft het LPBO zich gebogen over de kwalificatiestructuur onderwijsberoepen.

Daarbij is vooral de vraag aan de orde geweest welke onderwijsberoepen deel moeten uitmaken van die kwalificatiestructuur. Bij de beoordeling van deze structuur zijn tevens de verbetering van deze samenhang én de voorwaarden die hiervoor nodig zijn in ogenschouw genomen. Het LPBO heeft daartoe twee wegen bewandeld. Enerzijds is er door een extern onderzoeksbureau een literatuurstudie verricht naar de kwalificatiestructuur onderwijsberoepen in het buitenland. Vijf verschillende landen en staten zijn met elkaar vergeleken: Arizona en Rhode Island (Verenigde Staten), Australië, Engeland en Nordrhein-Westfalen. Anderzijds is er een werkveldconferentie georganiseerd waarin de door het LPBO voorgestelde kwalificatiestructuur voor de onderwijsberoepen centraal stond. Het voorstel van het LPBO kon op een breed draagvlak rekenen.

Twee beroepsniveaus

Doorstroom is essentieel in het onderwijs, zowel horizontaal als verticaal. In een kwalificatiestructuur waarin de beroepen ondersteuner, leraar, schoolleider en bestuurder worden onderscheiden, is die doorstoom in principe mogelijk.

Met uitzondering van het beroep van bestuurder wil het LPBO bij elk van de genoemde onderwijsberoepen twee verschillende beroepsniveaus onderscheiden. Het verschil tussen deze twee niveaus zit 'm in de mate van complexiteit en verantwoordelijkheid. Zo heeft het LPBO in eerdere rapporten al gesteld dat onderwijsondersteuners en leraren op twee niveaus kunnen functioneren. Bij schoolleiders kan dat ook, vindt het LPBO. De belangrijkste reden hiervoor is dat ontwikkelingen binnen de sectoren duidelijk laten zien dat het beroep van schoolleider een toenemende differentiatie kent. De komst van bovenschools management in het basisonderwijs en de schaalvergroting in het voortgezet onderwijs en mbo hebben de variëteit aan leidinggevende functies fors doen toenemen.

Door de bestuurlijke schaalvergroting die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden is het werk van bestuurders complexer geworden en worden aan deze functie meer eisen gesteld. Dat rechtvaardigt dat ook aan dit onderwijsberoep competentieprofielen en bekwaamheidseisen worden gesteld.

Permanente investering

Prof. dr. Hubert W.A.M. Coonen, voorzitter van het LPBO, ziet een duidelijke meerwaarde in de kwalificatiestructuur voor de onderwijsberoepen. "De structuur draagt bij aan het imago van deze beroepen door hier heldere eisen aan te stellen in de vorm van competentieprofielen en bekwaamheidseisen. Door dat vast te leggen laat de sector zien dat men permanent in het professionele handelen van àlle beroepsbeoefenaren wil investeren. Dit maakt een carrière in het onderwijs ook een stuk aantrekkelijker en realistischer", aldus Coonen.

Op dinsdag 7 april 2009 wordt de eindrapportage van het LPBO Onderwijsberoepen in Nederland. Schets van een samenhangende kwalificatiestructuur overhandigd aan dhr. H. van der Vlugt, directeur Leraren ministerie van OCW.

Einde persbericht





http://www.lpbo.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,