Luchtverkeersleiding Nederland
gezamenlijk persbericht luchtverkeersleiding nederland
en hogeschool van amsterdam
Samenwerking lvnl en hVa bij opleiding luchtverkeersleiders
Voor het eerst zijn aspiranten aan hun opleiding tot luchtverkeersleider bij Luchtverkeersleiding
Nederland begonnen via de nieuwe afstudeerrichting Air Traffic Management (ATM) van de
Hogeschool van Amsterdam. De twee studenten maken deel uit van een nieuwe klas van achttien
leerlingen, die deze week met de opleiding tot luchtverkeersleider is gestart. De bijzondere
samenwerking tussen Luchtverkeersleiding Nederland en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) bij
de opleiding tot luchtverkeersleider die in 2008 is gestart, heeft daarmee in de praktijk haar beslag
gekregen.
De nieuwe afstudeerrichting ATM is onderdeel van de al langer bestaande opleiding Aviation
Studies van het Domein Techniek van de HvA. Studenten die via de HvA luchtverkeersleider willen
worden volgen eerst twee jaar de studie Aviation Engineering. Daarna kunnen zij kiezen voor de
afstudeerrichting ATM. De praktijkopleiding tot luchtverkeersleider wordt gevolgd bij LVNL. De
HvA-studenten moeten daartoe wel dezelfde uitgebreide selectieprocedure doorlopen die geldt
voor aspiranten die direct bij LVNL instromen.
De HvA-studenten ATM volgen naast de interne opleiding bij LVNL ook nog lessen aan de HvA.
Daar kunnen zij hun studie na vier jaar afronden met het behalen van een hbo-diploma. De
officiële bevoegdheid tot het geven van luchtverkeersbegeleiding kunnen zij een jaar later behalen,
na afronding van de interne LVNL-opleiding. Daarmee hebben deze HvA-studenten niet alleen een
brevet voor het vak van luchtverkeersleider, maar ook een erkend hbo-diploma Aviation
Engineering.
Luchtverkeersleider worden kon tot voor kort alleen via de interne opleiding van en bij LVNL. Deze
opleiding op hbo-niveau leidt wel op tot een officiële bevoegdheid tot het uitoefenen van dit
beroep, maar niet tot een erkend hbo-diploma.
LVNL verwacht de komende jaren nog steeds de maximale opleidingscapaciteit te benutten. Per
jaar starten twee klassen van achttien aspiranten aan de vierjarige interne opleiding. Deze
aantallen zijn nodig om met pensioen gaande luchtverkeersleiders te vervangen en de verwachte
groei van het luchtverkeer voor de langere termijn te kunnen opvangen. De eerder dit jaar
aangekondigde vermindering van het aantal arbeidsplaatsen bij LVNL heeft dan ook geen
betrekking op de banen van luchtverkeersleiders.
LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND / CORPORATE COMMUNICATIONS
Telefoon: 020 406 2178, 020 406 2000 / Fax: 020 406 3665, 020 648 4999 / Internet: www.lvnl.nl
LVNL streeft met de samenwerking met de HvA naar breder opgeleide luchtverkeersleiders. Deze
specialisten kunnen binnen de organisatie naast hun operationele taken ook voor onder meer
managementfuncties worden ingezet.
De zelfstandige interne opleiding van LVNL blijft toegankelijk voor kandidaten die deze opleiding
verkiezen boven de uitgebreidere HvA-opleiding.
`De samenwerking met de HvA kent vier winnaars: de studenten die een bredere opleiding krijgen
en bij ons meer dan welkom zijn, de HvA die een bijzondere studierichting heeft toegevoegd en
zich steeds meer 'dé' luchtvaart hbo-instelling van Nederland mag noemen, LVNL die hiermee
langs een nieuwe weg potentiële luchtverkeersleiders kan aantrekken en de Nederlandse
luchtvaartindustrie als geheel die kan beschikken over hoog gekwalificeerde experts met ATM-
kennis', zegt Paul Riemens, waarnemend CEO van LVNL.
Gerard van Haarlem, voorzitter van het Domein Techniek vult aan: 'Het Domein Techniek van de
Hogeschool van Amsterdam is continu bezig met aanpassen van haar opleidingen aan de eisen
van de toekomst en de markt. Wij leiden nu studenten op die over vier jaar afstuderen en op de
arbeidsmarkt komen. De input van het werkveld is daarbij cruciaal. Met ATM hebben we de
krachten gebundeld in een unieke afstudeerrichting waarin de know-how van LVNL en de
expertise van het Domein Techniek elkaar versterken'.