Luchtverkeersleiding Nederland


gezamenlijk persbericht luchtverkeersleiding nederland en hogeschool van amsterdam

Samenwerking lvnl en hVa bij opleiding luchtverkeersleiders

Voor het eerst zijn aspiranten aan hun opleiding tot luchtverkeersleider bij Luchtverkeersleiding Nederland begonnen via de nieuwe afstudeerrichting Air Traffic Management (ATM) van de Hogeschool van Amsterdam. De twee studenten maken deel uit van een nieuwe klas van achttien leerlingen, die deze week met de opleiding tot luchtverkeersleider is gestart. De bijzondere samenwerking tussen Luchtverkeersleiding Nederland en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) bij de opleiding tot luchtverkeersleider die in 2008 is gestart, heeft daarmee in de praktijk haar beslag gekregen.

De nieuwe afstudeerrichting ATM is onderdeel van de al langer bestaande opleiding Aviation Studies van het Domein Techniek van de HvA. Studenten die via de HvA luchtverkeersleider willen worden volgen eerst twee jaar de studie Aviation Engineering. Daarna kunnen zij kiezen voor de afstudeerrichting ATM. De praktijkopleiding tot luchtverkeersleider wordt gevolgd bij LVNL. De HvA-studenten moeten daartoe wel dezelfde uitgebreide selectieprocedure doorlopen die geldt voor aspiranten die direct bij LVNL instromen.
De HvA-studenten ATM volgen naast de interne opleiding bij LVNL ook nog lessen aan de HvA. Daar kunnen zij hun studie na vier jaar afronden met het behalen van een hbo-diploma. De officiële bevoegdheid tot het geven van luchtverkeersbegeleiding kunnen zij een jaar later behalen, na afronding van de interne LVNL-opleiding. Daarmee hebben deze HvA-studenten niet alleen een brevet voor het vak van luchtverkeersleider, maar ook een erkend hbo-diploma Aviation Engineering.
Luchtverkeersleider worden kon tot voor kort alleen via de interne opleiding van en bij LVNL. Deze opleiding op hbo-niveau leidt wel op tot een officiële bevoegdheid tot het uitoefenen van dit beroep, maar niet tot een erkend hbo-diploma.

LVNL verwacht de komende jaren nog steeds de maximale opleidingscapaciteit te benutten. Per jaar starten twee klassen van achttien aspiranten aan de vierjarige interne opleiding. Deze aantallen zijn nodig om met pensioen gaande luchtverkeersleiders te vervangen en de verwachte groei van het luchtverkeer voor de langere termijn te kunnen opvangen. De eerder dit jaar aangekondigde vermindering van het aantal arbeidsplaatsen bij LVNL heeft dan ook geen betrekking op de banen van luchtverkeersleiders.

LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND / CORPORATE COMMUNICATIONS Telefoon: 020 406 2178, 020 406 2000 / Fax: 020 406 3665, 020 648 4999 / Internet: www.lvnl.nl





LVNL streeft met de samenwerking met de HvA naar breder opgeleide luchtverkeersleiders. Deze specialisten kunnen binnen de organisatie naast hun operationele taken ook voor onder meer managementfuncties worden ingezet.
De zelfstandige interne opleiding van LVNL blijft toegankelijk voor kandidaten die deze opleiding verkiezen boven de uitgebreidere HvA-opleiding.

`De samenwerking met de HvA kent vier winnaars: de studenten die een bredere opleiding krijgen en bij ons meer dan welkom zijn, de HvA die een bijzondere studierichting heeft toegevoegd en zich steeds meer 'dé' luchtvaart hbo-instelling van Nederland mag noemen, LVNL die hiermee langs een nieuwe weg potentiële luchtverkeersleiders kan aantrekken en de Nederlandse luchtvaartindustrie als geheel die kan beschikken over hoog gekwalificeerde experts met ATM- kennis', zegt Paul Riemens, waarnemend CEO van LVNL.

Gerard van Haarlem, voorzitter van het Domein Techniek vult aan: 'Het Domein Techniek van de Hogeschool van Amsterdam is continu bezig met aanpassen van haar opleidingen aan de eisen van de toekomst en de markt. Wij leiden nu studenten op die over vier jaar afstuderen en op de arbeidsmarkt komen. De input van het werkveld is daarbij cruciaal. Met ATM hebben we de krachten gebundeld in een unieke afstudeerrichting waarin de know-how van LVNL en de expertise van het Domein Techniek elkaar versterken'.