Uitgifte Zomerpostzegels start met masterclass karate voor 80-plussers

07/04/2009 13:53

Nationaal Ouderenfonds

Den Haag, 7 april 2009 - Vandaag heeft Theo van Aalst, Directeur Marketing van TNT Post tijdens een karate masterclass voor 80-plussers de eerste Zomerpostzegels 2009 overhandigd aan Jhr. dr. P.A.C. Beelaerts van Blokland, voorzitter van het Ouderenfonds.

Tientallen ouderen leerden onder professionele begeleiding van enkele oudere karateka's en karateleraar Johan van den Hoofdakker de beginselen van de karatesport.

Met deze activiteit werd ingehaakt op het thema van de Zomerpostzegels 2009: 'Vergeet-ze-niet'. Sommige dingen veranderen niet als je ouder wordt, zoals de behoefte aan een praatje en contact. Ouderen staan nog midden in het leven en willen volop meedraaien in de maatschappij. Zij hebben nog vaak dezelfde interesses en behoeften als jongeren. Veel ouderen blijven in gedachten dan ook net zo jong als ze waren, maar helaas laat hun lichaam hen soms in de steek zodat ze de deur niet meer uitkunnen. Ouderen kunnen zo het contact verliezen met hun omgeving en komen dan langs de zijlijn van de samenleving te staan. Dit, terwijl ze zoveel te bieden hebben.

TNT Post geeft in samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds voor de 74e keer Zomerpostzegels uit. De bijslag van 22 eurocent op iedere postzegel gaat rechtstreeks naar projecten van het Ouderenfonds die het leven van ouderen veraangenamen en makkelijker maken.

Contactadvertentie

De Zomerpostzegels worden uitgebeeld met een knipoog naar de moderne contactadvertentie. Met vrolijke kleuren verwijzen de Zomerpostzegels op originele wijze naar het contact tussen jong en oud en alles wat ouderen, net als jongeren leuk vinden om te doen. Bijvoorbeeld chatten, dansen of lesgeven aan de jongere generatie. Een belangrijke uitdaging van deze bijzondere opdracht was om geen gebruik te maken van clichés over ouderen, aldus Edgar Smaling en Carlo Elias van bureau Smel, samen verantwoordelijk voor het ontwerp van de Zomerpostzegels 2009. "Wij wilden iets anders dan bijvoorbeeld het bekende potje schaak tussen oud en jong, hoewel daar natuurlijk op zich niets mis mee is. Wij zochten naar een dynamischer, meer eigentijdse oplossing, die ervan uitgaat dat een goed contact tussen ouderen en jongeren eigenlijk vanzelfsprekend is, of zou kunnen zijn."

22 eurocent per zegel naar projecten

Per Zomerpostzegel gaat 22 eurocent rechtstreeks naar projecten van het Nationaal Ouderenfonds om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Momenteel zijn er één miljoen ouderen in Nederland die zich vaak eenzaam voelen. Daarvan zijn meer dan 200.000 ouderen zelfs extreem eenzaam; zij hebben slechts eens in de vier weken een sociaal contact. Het Nationaal Ouderenfonds vergeet ouderen niet en biedt een helpende hand. Bijvoorbeeld met de BoodschappenPlusBus, die ouderen de mogelijkheid biedt er weer op uit te gaan. Voor velen van ons de normaalste zaak van de wereld, voor veel ouderen iets om naar uit te kijken.

Oplage, verkrijgbaarheid en geldigheid van de postzegels

De Zomerpostzegels 2009 verschijnen in een oplage van 400.000 vel. De postzegels zijn vanaf 7 april, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen, via de Onlinewinkel op www.tntpost.nl/collectclub en bij reguliere postzegelverkooppunten, alsook bij de vrijwilligersafdelingen van het Ouderenfonds, via de website www.zomerzegels.nl en telefonisch via nummer 030 - 656 77 74. De geldigheid van de postzegels voor de frankering is onbepaald.

Verkoopprijs

Een velletje Zomerpostzegels 2009 met 6 verschillende postzegels kost 3 euro 96. De bijslag van 22 eurocent per postzegel komt ten goede aan het Nationaal Ouderenfonds.

Over het Nationaal Ouderenfonds

Het Ouderenfonds steunt ouderen in Nederland die het moeilijk hebben, met concrete diensten en activiteiten. Het Ouderenfonds bestrijdt eenzaamheid en armoede onder ouderen. Daarnaast maakt zij zich sterk om de veiligheid te vergroten en een gezonde oude dag te bevorderen. Activiteiten zijn gericht op het stimuleren van sociale contacten en zelfredzaamheid of hulp bij administratie. Zo maakt het Nationaal Ouderenfonds écht verschil in het leven van deze ouderen.

Over TNT Post

TNT Post verwerkt dagelijks 16 miljoen poststukken (waarvan 400.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet van TNT Post over 2008 bedroeg 4,245 miljard euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.zomerzegels.nl