NVA


Persbericht
Amersfoort, 3 april 2009

FIDIN verwijt AEGON misbruik intermediair label

Recente uitlatingen van Aegon CEO Marco Keim blijken grote onrust te veroorzaken bij de achterban van FIDIN. Keim droomde eind februari in Assurantie Magazine (nr 4, 2009) van directe verkoop door Aegon van levenproducten: "Ik sluit niet uit dat wij de 'platte' levenproducten als overlijdensrisicopolissen en direct ingaande en uitgestelde lijfrenten online gaan aanbieden".

FIDIN, het samenwerkingsverband tussen NBVA en NVA, houdt onverkort vast aan haar stellingname tegen dit soort ontwikkelingen. Wanneer een intermediaire verzekeraar ervoor kiest producten via een ander distributiekanaal dan het intermediaire aan de man te brengen, dan betreurt FIDIN dat, maar die beslissing is aan de maatschappij zelf. Echter, wanneer dat gebeurt onder de labelnaam van het intermediaire kanaal, dan veroordeelt FIDIN dit ten sterkste. Het label Aegon Bank, het directe kanaal van Aegon, lijkt sprekend op het intermediaire label Aegon. Indertijd, bij de aankondiging van de plannen door Aegon aan NBVA en NVA om alle directe activiteiten onder te brengen onder de naam Aegon Bank, is hiertegen al bezwaar gemaakt door de brancheorganisaties.

Keim heeft in zijn vorige functie bij Zwitserleven een zelfde activiteit ontwikkeld met het online verkopen van direct ingaande lijfrenten en overlijdensrisicoverzekeringen onder het intermediaire Zwitserleven label.
Hij zal niet verbaasd zijn dat de representanten van het intermediair nog steeds hun absolute afkeuring uitspreken over dit soort voornemens.
Aegon schaadt daarmee haar relatie met het intermediair, zo deze zelfs niet op het spel wordt gezet.

Noot voor redactie (