Senternovem

Nieuws

07-04-2009 | Bedrijven met volwassen duurzaamheidsprogrammas realiseren hogere winstmarges

Volwassen duurzaamheidsprogrammas leiden tot hogere winstmarges, blijkt uit Europees onderzoek van Atos Origin en IDC, een wereldwijde leverancier van marktinformatie. De winstmarges die deze bedrijven realiseren, zijn ruim 2% hoger dan hun branchegemiddelde. Het onderzoek - waarin meer dan 165 senior executives uit de manufacturing en retail aan het woord komen - toont duidelijk aan dat een goede duurzaamheidstrategie voor zakelijke voordelen zorgt.

Milieudoelen en kostenreductie
Het onderzoek toont aan dat bedrijven met een proactieve strategie op het gebied van duurzaamheid een betere uitgangspositie hebben om de huidige onzekere marktomstandigheden te overleven. Zo geeft een meerderheid aan te verwachten een bovengemiddelde winst te realiseren dankzij inspanningen op het terrein van duurzaamheid. IT wordt beschouwd als een belangrijk instrument om zulke initiatieven aan te sturen. Zeven op de tien organisaties benadrukken dat IT een cruciale rol speelt bij de beperking van de milieubelasting van hun bedrijfsactiviteiten.
Uit het onderzoek komt daarnaast naar voren dat 46% van de ondernemingen milieuprojecten gericht op kostenreductie in gang heeft gezet of dit van plan is te doen. Ongeveer een kwart is overgestapt van een reactieve naar een proactieve strategie om zich op het gebied van duurzaamheid te kunnen onderscheiden. Gedurende dit traject slagen zij erin het niveau van hun milieuprogramma's voortdurend te verhogen. Slechts een kleine groep respondenten (5%) beschikt over multifunctionele teams verantwoordelijk voor duurzaamheidsprojecten, waaruit blijkt dat de regie over deze initiatieven vaak nog onvoldoende nadruk krijgt.

Uitdagingen aan kunnen
"Organisaties die duurzaamheid verankeren in hun strategie en kernactiviteiten, zorgen ervoor dat hun organisatie de uitdagingen aankan waarmee zij in deze onzekere tijd worden geconfronteerd", zegt Marianne Hewlett, Senior Vice President Marketing en Communications van Atos Origin in Nederland. "Atos Origin heeft de ambitie duurzame best practices te implementeren in haar gehele organisatie. De Groep heeft zich daarnaast tot doel gesteld klanten zo te ondersteunen dat zij alle 'duurzame' kansen kunnen grijpen en zich op het gebied van duurzaamheid kunnen onderscheiden."

Het rapport bevat de volgende belangrijke conclusies:
* Duurzame organisaties realiseren zakelijke voordelen: Zulke initiatieven resulteren in lagere kosten en hogere inkomsten, een meer efficiënte inzet van bedrijfsmiddelen en stellen bedrijven in staat hun voorsprong op concurrenten te behouden. Ook draagt duurzaam ondernemen bij aan een versterking van de merkwaarde, klantwaarde en investeerderswaarde, terwijl het milieu tegelijkertijd zo min mogelijk wordt belast.
* Van reactieve naar proactieve aanpak: Duurzaamheid dient verankerd te zijn in het DNA van organisaties om ervoor te zorgen dat het strategische model 'future proof' is. De inzet van een 'Maturity Model' kan bijdragen aan het tussentijds evalueren van bestaande projecten. De meeste organisaties zitten vast in een structuur waardoor zij reactief optreden naar aanleiding van externe factoren, zoals bij de naleving van regelgeving. Uit het onderzoek blijkt wel dat steeds meer toonaangevende bedrijven deze reactieve aanpak inruilen voor een proactieve strategie op het gebied van duurzaamheid.

* Operationale verandering voorwaarde voor betere concurrentiepositie: De overstap naar een gedegen duurzaamheidsstrategie begint met een belangrijke overgangsperiode waarin operationele veranderingen centraal staan. Veranderingen die in het teken staan van verbetering van de product life cycle. Bedrijven die deze fase uit de weg gaan, lopen het risico op een achterstandspositie ten opzichte van de concurrentie.
* IT zorgt voor kleinere CO2-footprint: Voor de effectieve implementatie van operationele veranderingen moet worden geïnvesteerd in mensen, processen en techniek. Technologie speelt hierbij een cruciale rol, vooral op het gebied van modellering en optimalisering van bevoorradingsketens, inkoop en supplier relationship management, evenals het beheer van de product life cycle.

Het onderzoek is van toepassing op de manufacturing en retail. De analyse is gebaseerd op enquêtes onder topmanagers en directieleden van 165 bedrijven en diepte-interviews met 12 bedrijven en brancheverenigingen in Europa. Atos Origin ziet dit onderzoek als een belangrijke benchmark voor Europese bedrijven om te bepalen welke duurzaamheidsstrategie het best bij hun situatie past. Een gedegen strategie is onmisbaar om onder de huidige marktomstandigheden te kunnen overleven. Het volledige rapport, inclusief business cases, kan worden geraadpleegd op de website van Atos Origin.