De Nederlandse Bank

Meeste herstelplannen binnen; beoordelingsproces van start

Nieuwsbericht

Datum 07 april 2009

Ongeveer 350 van de 650 pensioenfondsen moesten voor 1 april 2009 een herstelplan indienen bij De Nederlandsche Bank (DNB).

Overigens heeft een aantal pensioenfondsen niet te maken met een tekort en/of herstelplan bijvoorbeeld omdat het fonds ophoudt te bestaan, een regeling uitvoert waarbij het risico bij de deelnemers ligt (defined contribution) of volledig is herverzekerd. Van het aantal fondsen dat dan overblijft moeten 4 op de 5 een herstelplan indienen. DNB heeft op 6 april 2009 circa 85% van de herstelplannen ontvangen. Hoewel dit een flink aantal is, betekent dat ook dat een deel van de plannen niet binnen de indieningstermijn is aangeleverd. Daarom is op dinsdag 7 april 2009 een rappèl gestuurd naar die fondsen die hun herstelplan nog moeten aanleveren.

Naast een meer formele wijze van communiceren heeft DNB de afgelopen periode ook op andere, meer informele, wijze frequent gecommuniceerd. Belangrijke oogmerken waren het voorkomen van onnodige paniek, met de pensioensector in gesprek zijn en blijven, duidelijk maken wat er van DNB kan worden verwacht en 'last but not least' helder zijn wat van een pensioenfondsbestuur mag worden verwacht.

In het belang van de deelnemers zal op korte termijn duidelijkheid moeten komen over de positie van de pensioenfondsen en de (potentiële) te nemen maatregelen. Zowel voor de snelheid als voor de transparantie richting deelnemers, speelt het pensioenfonds zelf een cruciale rol. Hoewel de toezichthouder uiteraard een adequaat en compleet beeld nodig heeft om het herstelplan te kunnen beoordelen, is het uiteindelijk de deelnemer die wil weten waar hij/zij aan toe is.

Daartoe is ook van belang hoe DNB het herstelplan van het pensioenfonds beoordeelt. Inmiddels is het inhoudelijke beoordelingsproces van de herstelplannen van start gegaan. Belangrijke uitgangspunten voor DNB zijn het voorkomen van onnodig lange doorlooptijden en het borgen van consistentie in de beoordelingen. Gegeven het aantal te beoordelen plannen en de grote verscheidenheid in pensioenland zeker geen sinecure. Daarom is al in een vroeg stadium gewerkt aan het opzetten van een interne projectorganisatie die deze uitdaging, in een dynamische omgeving, aankan. DNB heeft voor de gelegenheid externe krachten ingehuurd om te helpen de herstelplannen tijdig te verwerken.

Afhankelijk van de aangeleverde (kwaliteit van de) informatie door pensioenfondsen en de veranderende omgeving waarin we opereren, streeft DNB ernaar voor 1 juli 2009 ten minste een eerste ronde van reacties te kunnen geven op het overgrote deel van de ingediende plannen.

---

Lees voor