Proefvaart met groot containerschip op Westerschelde

06/04/2009 10:50

Vlaamse Overheid

Op dinsdag 7 april vindt een proefvaart plaats op de Westerschelde

met een containerschip dat langer is dan binnen het huidige

toelatingsbeleid is toegestaan. Het schip, de MSC Beatrice met

bestemming Antwerpen, heeft een lengte van 366 meter en een

containercapaciteit van 14.000 TEU(1). Voor deze proefvaart is

toestemming verleend door de Permanente Commissie van Toezicht op

de Scheldevaart (PC). De PC, waarin Nederland en Vlaanderen

intensief samenwerken, heeft deze proefreis grondig voorbereid. Er

zijn de nodige organisatorische en preventieve maatregelen genomen

om de reis veilig en vlot te laten verlopen. Hierbij zijn strikte

voorwaarden gesteld op nautisch en veiligheidsgebied.

De Commissaris van de Koningin in Zeeland en de voorzitter van de

Veiligheidsregio Zeeland hebben ingestemd met de eerste proefvaart

op 7 april. Daarbij worden strikte voorwaarden gehanteerd. Daarbij

moet onder andere worden gedacht aan eisen met betrekking tot

relatie met de op- en afvaart van andere schepen, simulatortraining

van de loodsen, gerichte aandacht van de verkeersbegeleiding, de

kwaliteit van bemanning en schip, het tijdstip (overdag) en het

zicht. De PC geeft eenmalige toestemming voor de toelating van dit

schip en neemt, op basis van een grondige evaluatie, een beslissing

over een eventuele volgende vaart. De evaluatie van de proefvaart

heeft niet alleen betrekking op de veiligheid en vlotheid van de

scheepvaart. Ook worden vragen van de Zeeuwse bestuurders over hoe

een eventuele calamiteit met dergelijke schepen moet worden

aangepakt, bij de evaluatie betrokken.

Tot nu toe is de maximum toegestane lengte voor schepen op de

Westerschelde 360 meter. Dit is door de PC vastgelegd in de

zogeheten op- en afvaartregeling voor onder meer containerschepen.

Deze regeling is in de afgelopen tijd al diverse malen aangepast

als gevolg van de voortdurende schaalvergroting van de schepen, wat

inhoudt meer lading per schip en aanzienlijke toename van lengte en

breedte van de schepen. Inmiddels dienen zich nog grotere

containerschepen aan. Ook de opbouw van deze schepen verschilt van

de bestaande. Uit een gedegen simulator onderzoek van het

Waterbouwkundig Laboratorium Borgerhout is gebleken dat schepen met

deze afmetingen in nautisch technisch opzicht de rivier kunnen

bevaren.

De leden van de PC zijn zich bewust van de dynamiek van de

Westerschelde. Onder meer het bochtige verloop van de vaarweg

vraagt om een gecontroleerde afwikkeling van de scheepvaart. Om

deze reden is de PC van mening dat eerst proefvaarten met de

grotere schepen nodig zijn, voordat de bestaande op- en

afvaartregeling zodanig kan worden aangepast dat deze schepen op-

en af mogen varen. Pas wanneer de PC op basis van deze en volgende

proefvaarten tot de conclusie komt dat deze schepen veilig en vlot

op en neer naar Antwerpen kunnen varen, en de organisatie

daaromheen goed is uitgerust, kan worden besloten tot aanpassing

van de op- en afvaartregeling. In dit proces zal de PC de Zeeuwse

bestuurders betrekken.

(1) TEU: Twenty feet Equivalent Unit, eenheid voor

containerafmetingen.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel