Ingezonden persbericht


Persbericht

7 april 2009
Zoetermeer

Bedrijfsleven: hoogste prioriteit voor zorgvuldigheid bij invoering kilometerbeprijzing.

TLN, EVO en KNV vinden het verstandig dat de minister zorgvuldigheid verkiest boven snelheid bij de invoering van kilometerbeprijzing. Een overhaaste invoering zal in de toekomst tot problemen leiden. Dat stellen de vervoerders en verladers in een reactie op het bericht dat de invoering van kilometerbeprijzing vertraging oploopt. De organisaties constateren dat het helaas niet mogelijk is gebleken om het systeem volgens het snelste scenario uit het advies van het Platform Nouwen (2005) in te voeren. Dat advies ging uit van een invoeringstermijn van 4 tot 6 jaar vanaf het genomen besluit.

Het vervoerend en verladend bedrijfsleven ondersteunt het principe van de kilometerbeprijzing. Het prijsmechanisme laat mensen kiezen voor het meest efficiënte middel van vervoer. Dit leidt tot meer economisch gebruik van de wegen en bevordert de doorstroming.

TLN, EVO en KNV benadrukken het belang van zorgvuldigheid bij de invoering van het nieuwe systeem. Vanwege het grote belang dat invoering van kilometerbeprijzing heeft voor de mobiliteit in Nederland, kan het systeem beter in één keer goed worden ingevoerd.

Het Platform Nouwen bracht in 2005 een advies uit over de invoering van de kilometerbeprijzing. Een breed scala aan organisaties uit het veld onderschrijft de conclusies van het Platform. Minister Eurlings heeft geprobeerd de kilometerbeprijzing in te voeren volgens het meest optimistische scenario uit het advies, dat zou neerkomen op invoering in 2011, ofwel 4 jaar na het kabinetsbesluit van eind 2007.