Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

|                                                      |                     |
|Attracties Toverland leren Limburgse basisscholen meer|                     |
|over techniek                                         |                |
|                                                      |Leerlingen ontwerpen ||en bouwen een  |achtbaan.
|Techniek is overal om je heen, het is alleen niet           |
|altijd zichtbaar. Het project Techniek Betovert van               |
|Fontys Pedagogische Hogeschool en Toverland laat      |                     |
|jongeren kennismaken met de technische kant van       |                     |
|attracties uit dit Limburgse pretpark. Daardoor hopen |                     |
|ze jongeren enthousiast te maken voor techniek.       |                     |
Techniek Betovert
Driehonderd leerlingen van negen Limburgse basisscholen en een vmbo-school nemen deel aan Techniek Betovert. Het project bestaat uit drie dagen. Tijdens de eerste dag zoeken leerlingen op hun eigen school via internet informatie over achtbanen. Door zelf modelachtbanen te ontwerpen en bouwen, leren ze over de constructies van deze attracties. Op de tweede dag brengen de leerlingen een bezoek aan Toverland. Hier krijgen ze de opdracht om naar de techniek achter de attracties te kijken. Rem-, wiel-, lift- en lanceersystemen; de leerlingen ontdekken het allemaal. Ze gebruiken hier onder andere digitale fotocamera's voor en proberen de attracties tussendoor ook uit.

Dagelijks leven
De afsluiting van het project vindt op school plaats. Tijdens de derde dag wordt de techniek in Toverland besproken. Er worden relaties gelegd naar toepassingen van dezelfde technieken in het dagelijkse leven van de leerlingen. Ook presenteren ze elkaar wat ze allemaal geleerd hebben tijdens Techniek Betovert, bijvoorbeeld door de foto's te laten zien die ze tijdens het bezoek aan het attractiepark gemaakt hebben.

Verbreding techniek
Het initiatief voor het project Techniek Betovert komt van Paul Dirckx en Roel Martens van Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) in Eindhoven. Zij zochten vorig jaar contact met pretpark Toverland in Sevenum en het Regiosteunpunt Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB) in Venlo. Fontys PTH heeft met studenten en docenten ervoor gezorgd dat het concept uitgewerkt is naar concreet lesmateriaal. Op 19 maart heeft de aftrap van het project plaatsgevonden bij de Leonardo-basisschool in Venlo. Margriet van Tulder (VTB): "Programma's als Techniek Betovert moeten in de toekomst een vast onderdeel worden van het lesprogramma van basisscholen. De deelname van een vmbo-school aan de pilot moet uitwijzen of het concept ook daar goed toepasbaar is." De reacties van leraren en leerlingen zijn tot nu toe overweldigend. Iedereen vindt het erg leuk, maar nog belangrijker, het project is ook nog eens uiterst leerzaam!

Het project is mede mogelijk gemaakt door Bureau TOP. Bureau TOP steunt en faciliteert initiatieven in heel Nederland waar de promotie van techniek onder jongeren centraal staat.

Sevenum, 7 april

** Einde bericht **