Ministerie van Economische Zaken










> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag 
                                                                                        Directoraat-Generaal 
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal                                   Ondernemen & Innovatie 
                                                                                        Directie Ondernemen 
Binnenhof 4 
2513 AA  `s-GRAVENHAGE                                                                  Bezuidenhoutseweg 20  
                                                                                        Postbus 20101 
                                                                                        2500 EC Den Haag 
                                                                                        T 070-3798911 (algemeen) 
                                                                                        www.ez.nl 
                                                                                        Behandeld door 
                                                                                        drs J.M. Hessels 
                                                                                        T  070 379 79 23 
                                                                                        F  070 379 66 56 
                                                                                        j.m.hessels@minez.nl 
Datum  7 april 2009                                                                     
                                                                                        Ons kenmerk 
                                                                                        OI/O / 9061399 
Betreft  Vragen van het lid Ortega-Martijn inzake Nederlandse                            
         scheepsbouwindustrie  



Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen die zijn gesteld door het lid Ortega-
Martijn over de problemen die de Nederlandse scheepsbouwindustrie ondervindt             
om de financiering rond te krijgen. De vragen werden mij toegestuurd op 12 
februari 2009 onder nummer 2009Z02421/2080913060. 

1                                                                                       
Kent u het bericht "Noodsignaal scheepsbouw over gebrek financieringen'? 

Antwoord 
Ja. 

2 
In welke mate lijdt de scheepsbouw op dit moment onder de financiële crisis? 

Antwoord 
Ook de scheepsbouwsector onttrekt zich niet aan het algehele verslechterende 
economische beeld. Er lijkt een eind te komen aan de topjaren, die de 
Nederlandse scheepsbouwsector heeft gekend in de voorbije periode. Ondanks de 
specialisatie van de Nederlandse scheepsbouw in een aantal niches, is de totale 
sector onderhevig aan een cyclisch karakter. De huidige financiële crisis versterkt 
dit effect.  
De sector verwacht dat over 2008 positieve jaarcijfers getoond kunnen worden, 
maar maakt melding van het feit dat in de afgelopen maanden niet of nauwelijks 
nieuwe orders zijn geboekt.  

3 
Wat is uw inzet om zo snel mogelijk tot oplossingen te komen voor de problemen 
die scheepswerven momenteel ondervinden om de financiering rond te krijgen en 
kredieten te verkrijgen? Worden de problemen bij de scheepsbouwindustrie 
meegenomen in het op de kredietcrisis gerichte pakket van maatregelen? 

Antwoord 
Voor de financiering van scheepsnieuwbouwprojecten is vanaf 2006 een 
borgstellingsregeling opengesteld. De regeling is specifiek bedoeld om problemen 
                                                                                        Pagina 1 van 3 






                                                                                       Directoraat-Generaal 
                                                                                       Ondernemen & Innovatie 
                                                                                       Directie Ondernemen 

op te lossen voor de scheepswerven bij het aantrekken van financiering en het           
                                                                                       Ons Kenmerk 
verkrijgen van kredieten bij  de banken voor scheepsnieuwbouw. In de afgelopen         OI/O / 9061399 
jaren is evenwel geen gebruik gemaakt van de regeling. De reden hiervoor moet           
enerzijds gezocht worden in de gunstige marktomstandigheden van de afgelopen 
periode. De orderportefeuilles van de werven waren goed gevuld en de 
financiering van scheepsnieuwbouwprojecten was minder problematisch. 
Anderzijds percipieerden de Nederlandse banken de opzet van de regeling als te          
risicovol. 

Voor de financiering van de scheepswerven breken evenwel andere tijden aan. Ik 
zoek op korte termijn een oplossing voor de onderhavige 
financieringsproblematiek. Op 6 maart 2009 heb ik overleg met de banken 
gevoerd en ik heb daarin onder meer gesproken over het vlot trekken van de 
regeling voor de scheepsbouw. Ik acht het van belang dat de bestaande regeling 
effectief ingezet kan gaan worden. De Nederlandse bankensector heeft mij enkele 
voorstellen gedaan en heeft eveneens op 6 maart uitgesproken haar medewerking 
te willen verlenen aan het vinden van oplossingen voor de 
financieringsproblematiek van de scheepsnieuwbouwsector. Zij hebben zich 
duidelijk uitgesproken voor aanpassing van de garantiefaciliteit voor de 
scheepsbouw om praktisch gebruik mogelijk te maken. Thans wordt tussen mij en 
de banken nader uitgewerkt op welke wijze hieraan vorm gegeven kan worden.  

4  
Welke risico's zien banken in de borgstellingsregeling Scheepsnieuwbouw en 
welke voorwaarden stellen de banken precies? 

Antwoord 
De Nederlandse banken hebben tot dusverre de opzet van de regeling als te 
risicovol ervaren. Zij pleiten voor een geheel onvoorwaardelijk karakter van de af 
te geven borgstelling door de Staat. Als uitgangspunt voor de borgstelling van de 
Staat opteren zij voor het model dat gehanteerd wordt bij garantstelling van de 
Staat voor de uitgifte van middellang schuldpapier van banken als geïntroduceerd 
in oktober 2008 (de "200 miljard garantieregeling".) 
Voorts verzoeken zij ook om aanpassing van een aantal andere elementen. De 
borgstelling van de Staat geldt binnen de huidige regeling alleen voor contante 
kredietverlening. De banken verzoeken ook de mogelijkheden te bezien van 
toepassing van de borgstelling op de verstrekking van obligokredieten. Daarnaast 
wensen de banken een verhoging van het percentage van de borgstelling. 

5 
Wanneer verwacht u met een werkbare oplossing voor de borgstellingsregeling te 
komen, naar aanleiding van uw antwoord op de vragen bij de Najaarsnota? 

Antwoord 
De uitkomst van mijn overleg op 6 maart met de banken geeft mij het 
vertrouwen, dat een oplossing voor de borgstellingsregeling uiterlijk in april tot 
stand kan worden gebracht. De banken hebben daarin benadrukt dat in de huidige 
situatie snel tot een werkbare oplossing moet worden gekomen.  

                                                                                       Pagina 2 van 3 






                                                                                                  Directoraat-Generaal 
                                                                                                  Ondernemen & Innovatie 
                                                                                                  Directie Ondernemen 

            In het overleg dat vervolgens separaat met de banken is gevoerd over de                
                                                                                                  Ons Kenmerk 
            borgstellingsregeling Scheepsnieuwbouw, is met name aandacht besteed aan het          OI/O / 9061399 
            percentage van de borgstelling en de mate van zekerheid die banken ontlenen            
            aan de te verstrekken borgstelling. Bij de verdere uitwerking zal wat mij betreft 
            recht gedaan moeten worden aan het gegeven dat het percentage van de 
            borgstelling past binnen de steunmaatregelen van het tijdelijk crisispakket 
            staatssteun van de Europese Commissie. Met betrekking tot de mate van                  
            zekerheid die de borgstelling oplevert, zal een juiste mix gevonden moeten 
            worden tussen de belangen van beide partijen. 
            Het gevoerde overleg biedt naar mijn opvatting voldoende aanknopingspunten om 
            spoedig tot een werkbare oplossing te komen. Ook van bankierszijde is het 
            signaal gekomen dat men optimistisch is over het verdere verloop van de 
            gesprekken. 

            6 
            Hoe zijn de regelingen in Scandinavië, Duitsland, Spanje en Frankrijk 
            vormgegeven? Hoe verhouden deze regelingen zich ten opzichte van de 
            Nederlandse regeling? Ondervindt Nederland concurrentienadeel ten opzichte van 
            omringende landen, die wel een functionerende garantieregeling voor de 
            scheepsbouw hebben? 

            Antwoord 
            De Nederlandse borgstellingsregeling scheepsnieuwbouw is gebaseerd op 
            vergelijkbare regelingen binnen Europa. Specifiek is voor de Nederlandse 
            systematiek gebruik gemaakt van de wijze waarop in Duitsland de regeling was 
            vormgegeven in verschillende deelstaten. Tussen de Duitse en Nederlandse 
            regelingen bestaat geen verschil in de vormgeving op het punt van de 
            voorwaarden verbonden aan de borgstelling. Voor zover Nederland 
            concurrentienadeel ondervindt, kan dit in ieder geval niet worden toegeschreven 
            aan verschillen in de betreffende regelingen. 









    (w.g.)  Maria J.A. van der Hoeven 
            Minister van Economische Zaken 
                                                                                                  Pagina 3 van 3 






---- --