Ministerie van Economische Zaken










> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag 
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal                                 Directoraat-Generaal 
                                                                                      Energie en Telecom 
Binnenhof 4                                                                           Directie Energiemarkt 
2513 AA  DEN HAAG                                                                     Bezuidenhoutseweg 30  
                                                                                      Postbus 20101 
                                                                                      2500 EC Den Haag 
                                                                                      T 070-3798911 (algemeen) 
                                                                                      www.ez.nl 
                                                                                      Behandeld door 
                                                                                      Jeroen van 
                                                                                      Bergenhenegouwen 
                                                                                      T  070 379 68 47 
                                                                                      F  070 379 82 70 
                                                                                      j.vanbergenhenegouwen 
Datum  7 april 2009                                                                   @minez.nl 

                                                                                      Ons kenmerk 
Betreft Beantwoording kamervragen over het dubbel betalen van meterkosten             ET/EM/ 9065442 





Beantwoording van de vragen van het lid Samsom (PvdA) aan de minister van 
Economische Zaken over het dubbel betalen van meterkosten (ingezonden 1 april          
2009 onder kenmerk 2009Z06068). 

1 
Is het u bekend dat bij de overstap van Oxxio naar een andere energieleverancier     
Oxxio nog steeds meterkosten in rekening blijft brengen voor de door haar 
geïnstalleerde `slimme energiemeter'? Terwijl de nieuwe leverancier ook 
meterkosten in rekening brengt, waardoor de klanten in feite dubbele 
meterkosten betalen? 

Antwoord 
Ja, dit onderwerp is mij bekend. De situatie is als volgt: Indien een consument 
klant is geworden bij Oxxio voor levering en daar ook een slimme meter heeft 
genomen is er een leveringsovereenkomst en een separate 
meterhuurovereenkomst voor de slimme meter van Oxxio. Indien de consument 
besluit voor energielevering over te stappen naar een andere leverancier loopt de 
meterhuurovereenkomst gewoon door. Dit betekent dat de consument voor de 
slimme meter van Oxxio aan Oxxio blijft betalen, maar voor de levering van 
energie de nieuwe leverancier gaat betalen. 

De nieuwe leverancier behoort te checken of er sprake is van een meter van de 
netbeheerder of van een ander meetbedrijf zoals Oxxio. Op het moment dat dit 
niet gebeurt, kan het zijn dat de consument dubbel gaat betalen. Namelijk in het 
geval dat de nieuwe leverancier ook meetkosten namens de netbeheerder in 
rekening brengt, terwijl de meterhuurovereenkomst met Oxxio nog doorloopt. In 
dat geval betaalt de consument ten onrechte dubbel. 

Het dubbel in rekening brengen van meterkosten is absoluut ongewenst. Ik heb 
daarom aan EnergieNed en VME gevraagd om dit probleem snel op te lossen. Het 
in de Eerste Kamer voorliggende wetsvoorstel verbetering marktmodel (TK 31 
374) zorgt er voor dat het ook helemaal niet meer kan gebeuren. Dit voorstel 
brengt het beheer van de meters onder bij de netbeheerder en alleen de 
                                                                                      Pagina 1 van 3 






                                                                                       Directoraat-Generaal 
                                                                                       Energie en Telecom 
                                                                                       Directie Energiemarkt 

netbeheerder is dan verantwoordelijk voor het in rekening brengen van                   
                                                                                       Ons Kenmerk 
meterkosten.                                                                           ET/EM/ 9065442 

2 
Kunt u aangeven bij hoeveel aansluitingen deze zogenaamde `dubbele 
meterkosten' in rekening worden gebracht? 

Antwoord 
De Vereniging voor Marktwerking in Energie (VME) en EnergieNed kunnen het 
exacte aantal niet aangeven, maar hebben mij wel een indicatie gegeven van het 
maximale aantal klanten waarbij dit probleem zich kan voordoen. Dit zijn er 5000. 
Oxxio heeft ca. 100.000 meters geplaatst waarvan ca. 20.000 klanten inmiddels 
van leverancier zijn gewisseld. Het gaat dus om maximaal een kwart van deze 
klanten. Dit moet dus snel worden opgelost. 

3 
Is het waar dat de energieleverancier van iedere cliënt die ze overneemt van een 
andere leverancier, bijvoorbeeld Oxxio, in het aansluitingenregister moet 
controleren of er een apart metercontract is met een ander dan de netbeheerder 
en ­ indien dat het geval is ­ niet namens de netbeheerder die meterhuur in 
rekening mag brengen? 

4 
Is het waar dat dit nu in lang niet alle gevallen afdoende gebeurt? 

Antwoord 3 en 4 
Het proces om van leverancier te switchen is geregeld in de Informatiecode 
Elektriciteit en Gas. Deze informatiecode kent geen plicht voor de nieuwe 
leverancier om in het aansluitingenregister van de betreffende netbeheerder na te 
gaan of er een metercontract is met een meetverantwoordelijke partij en wie die 
partij is. Een meetverantwoordelijke partij kan een netbeheerder zijn, maar ook 
een apart meetbedrijf zoals bijvoorbeeld het meetbedrijf van Oxxio. 

Wel heeft de netbeheerder op grond van de Informatiecode de plicht om - na het 
uitvoeren van de leverancierswitch - alle betrokken partijen te informeren over de 
mutatie in zijn aansluitingenregister. Hij doet dit door de nieuwe leverancier een 
bericht te sturen met de zogenaamde "stamgegevens". Dit zijn alle gegevens die 
over de betreffende klant zijn opgenomen in het aansluitingenregister van de 
netbeheerder, dus ook de gegevens met wie de klant uit hoofde van de 
meetverantwoordelijkheid een metercontract heeft afgesloten. 

De leverancier heeft vervolgens de plicht om de door de netbeheerder verstrekte 
stamgegevens bij ontvangst te controleren op plausibiliteit en eventuele 
vermeende fouten binnen vijf werkdagen na ontvangst te melden bij de 
desbetreffende netbeheerder, opdat deze fouten gecorrigeerd kunnen worden. 
Zolang er nog dubbele kosten in rekening worden gebracht bij afnemers, gebeurt 
dit dus niet afdoende. 



                                                                                       Pagina 2 van 3 






                                                                                                Directoraat-Generaal 
                                                                                                Energie en Telecom 
                                                                                                Directie Energiemarkt 

           5                                                                                    
                                                                                                Ons Kenmerk 
           Wilt u de energiebedrijven erop aanspreken dat zij dit wel doen en hen vragen de     ET/EM/ 9065442 
           afhandeling voor hun rekening te nemen?                                               

           Antwoord 
           Ja. Zoals hiervoor al aangegeven heb ik contact opgenomen met EnergieNed en 
           VME over het hiervoor beschreven probleem en zij hebben al stappen                   
           ondernomen om het beschreven probleem op te lossen. Oxxio zal alle 
           klantgegevens van klanten die met een meter naar andere leveranciers zijn 
           geswitcht, ter beschikking stellen aan Energie Data Services Nederland. Via deze 
           organisatie kunnen alle leveranciers vervolgens exact nagaan om welke klanten 
           het gaat. Zij kunnen dan de (voorschot)nota's aanpassen.  

           Ik zal per brief aan EnergieNed en VME nog eens bevestigen dat ik verwacht dat 
           de leveranciers een einde maken aan het dubbel in rekening brengen van de 
           meterkosten en dubbele betaling ook compenseren. Dit kan in veel gevallen nog 
           door de dubbel in rekening gebrachte kosten te verrekenen in de jaarlijkse 
           eindfactuur. Als dat niet meer mogelijk is, dan moeten de teveel betaalde kosten 
           worden terugbetaald. 

           6 
           Welke sanctiemogelijkheden heeft u indien leveranciers dit probleem ondanks uw 
           verzoek, niet adequaat oplossen? 

           Antwoord  
           De NMa heeft diverse sanctiemogelijkheden, afhankelijk van welke partij welke 
           fout maakt. Indien de netbeheerder of de leverancier codebepalingen overtreedt, 
           kan er een last onder dwangsom of een boete door de NMa worden opgelegd. 








(w.g.)     Maria J. A. van der Hoeven 
           Minister van Economische Zaken 










                                                                                                Pagina 3 van 3 






---- --