> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Directoraat-Generaal Energie en Telecom Binnenhof 4 Directie Energiemarkt 2513 AA DEN HAAG Bezuidenhoutseweg 30 Postbus 20101 2500 EC Den Haag T 070-3798911 (algemeen) www.ez.nl Behandeld door Jeroen van Bergenhenegouwen T 070 379 68 47 F 070 379 82 70 j.vanbergenhenegouwen Datum 7 april 2009 @minez.nl Ons kenmerk Betreft Beantwoording kamervragen over het dubbel betalen van meterkosten ET/EM/ 9065442 Beantwoording van de vragen van het lid Samsom (PvdA) aan de minister van Economische Zaken over het dubbel betalen van meterkosten (ingezonden 1 april 2009 onder kenmerk 2009Z06068). 1 Is het u bekend dat bij de overstap van Oxxio naar een andere energieleverancier Oxxio nog steeds meterkosten in rekening blijft brengen voor de door haar geïnstalleerde `slimme energiemeter'? Terwijl de nieuwe leverancier ook meterkosten in rekening brengt, waardoor de klanten in feite dubbele meterkosten betalen? Antwoord Ja, dit onderwerp is mij bekend. De situatie is als volgt: Indien een consument klant is geworden bij Oxxio voor levering en daar ook een slimme meter heeft genomen is er een leveringsovereenkomst en een separate meterhuurovereenkomst voor de slimme meter van Oxxio. Indien de consument besluit voor energielevering over te stappen naar een andere leverancier loopt de meterhuurovereenkomst gewoon door. Dit betekent dat de consument voor de slimme meter van Oxxio aan Oxxio blijft betalen, maar voor de levering van energie de nieuwe leverancier gaat betalen. De nieuwe leverancier behoort te checken of er sprake is van een meter van de netbeheerder of van een ander meetbedrijf zoals Oxxio. Op het moment dat dit niet gebeurt, kan het zijn dat de consument dubbel gaat betalen. Namelijk in het geval dat de nieuwe leverancier ook meetkosten namens de netbeheerder in rekening brengt, terwijl de meterhuurovereenkomst met Oxxio nog doorloopt. In dat geval betaalt de consument ten onrechte dubbel. Het dubbel in rekening brengen van meterkosten is absoluut ongewenst. Ik heb daarom aan EnergieNed en VME gevraagd om dit probleem snel op te lossen. Het in de Eerste Kamer voorliggende wetsvoorstel verbetering marktmodel (TK 31 374) zorgt er voor dat het ook helemaal niet meer kan gebeuren. Dit voorstel brengt het beheer van de meters onder bij de netbeheerder en alleen de Pagina 1 van 3 Directoraat-Generaal Energie en Telecom Directie Energiemarkt netbeheerder is dan verantwoordelijk voor het in rekening brengen van Ons Kenmerk meterkosten. ET/EM/ 9065442 2 Kunt u aangeven bij hoeveel aansluitingen deze zogenaamde `dubbele meterkosten' in rekening worden gebracht? Antwoord De Vereniging voor Marktwerking in Energie (VME) en EnergieNed kunnen het exacte aantal niet aangeven, maar hebben mij wel een indicatie gegeven van het maximale aantal klanten waarbij dit probleem zich kan voordoen. Dit zijn er 5000. Oxxio heeft ca. 100.000 meters geplaatst waarvan ca. 20.000 klanten inmiddels van leverancier zijn gewisseld. Het gaat dus om maximaal een kwart van deze klanten. Dit moet dus snel worden opgelost. 3 Is het waar dat de energieleverancier van iedere cliënt die ze overneemt van een andere leverancier, bijvoorbeeld Oxxio, in het aansluitingenregister moet controleren of er een apart metercontract is met een ander dan de netbeheerder en indien dat het geval is niet namens de netbeheerder die meterhuur in rekening mag brengen? 4 Is het waar dat dit nu in lang niet alle gevallen afdoende gebeurt? Antwoord 3 en 4 Het proces om van leverancier te switchen is geregeld in de Informatiecode Elektriciteit en Gas. Deze informatiecode kent geen plicht voor de nieuwe leverancier om in het aansluitingenregister van de betreffende netbeheerder na te gaan of er een metercontract is met een meetverantwoordelijke partij en wie die partij is. Een meetverantwoordelijke partij kan een netbeheerder zijn, maar ook een apart meetbedrijf zoals bijvoorbeeld het meetbedrijf van Oxxio. Wel heeft de netbeheerder op grond van de Informatiecode de plicht om - na het uitvoeren van de leverancierswitch - alle betrokken partijen te informeren over de mutatie in zijn aansluitingenregister. Hij doet dit door de nieuwe leverancier een bericht te sturen met de zogenaamde "stamgegevens". Dit zijn alle gegevens die over de betreffende klant zijn opgenomen in het aansluitingenregister van de netbeheerder, dus ook de gegevens met wie de klant uit hoofde van de meetverantwoordelijkheid een metercontract heeft afgesloten. De leverancier heeft vervolgens de plicht om de door de netbeheerder verstrekte stamgegevens bij ontvangst te controleren op plausibiliteit en eventuele vermeende fouten binnen vijf werkdagen na ontvangst te melden bij de desbetreffende netbeheerder, opdat deze fouten gecorrigeerd kunnen worden. Zolang er nog dubbele kosten in rekening worden gebracht bij afnemers, gebeurt dit dus niet afdoende. Pagina 2 van 3 Directoraat-Generaal Energie en Telecom Directie Energiemarkt 5 Ons Kenmerk Wilt u de energiebedrijven erop aanspreken dat zij dit wel doen en hen vragen de ET/EM/ 9065442 afhandeling voor hun rekening te nemen? Antwoord Ja. Zoals hiervoor al aangegeven heb ik contact opgenomen met EnergieNed en VME over het hiervoor beschreven probleem en zij hebben al stappen ondernomen om het beschreven probleem op te lossen. Oxxio zal alle klantgegevens van klanten die met een meter naar andere leveranciers zijn geswitcht, ter beschikking stellen aan Energie Data Services Nederland. Via deze organisatie kunnen alle leveranciers vervolgens exact nagaan om welke klanten het gaat. Zij kunnen dan de (voorschot)nota's aanpassen. Ik zal per brief aan EnergieNed en VME nog eens bevestigen dat ik verwacht dat de leveranciers een einde maken aan het dubbel in rekening brengen van de meterkosten en dubbele betaling ook compenseren. Dit kan in veel gevallen nog door de dubbel in rekening gebrachte kosten te verrekenen in de jaarlijkse eindfactuur. Als dat niet meer mogelijk is, dan moeten de teveel betaalde kosten worden terugbetaald. 6 Welke sanctiemogelijkheden heeft u indien leveranciers dit probleem ondanks uw verzoek, niet adequaat oplossen? Antwoord De NMa heeft diverse sanctiemogelijkheden, afhankelijk van welke partij welke fout maakt. Indien de netbeheerder of de leverancier codebepalingen overtreedt, kan er een last onder dwangsom of een boete door de NMa worden opgelegd. (w.g.) Maria J. A. van der Hoeven Minister van Economische Zaken Pagina 3 van 3---- --
Ministerie van Economische Zaken