GroenLinks

Uitstel kilometerheffing schiet gat in luchtkwaliteitsplan

Het besluit van de Europese Commissie om haar goedkeuring te geven aan de Nederlandse plannen om de lucht schoon te maken, had niet op een slechter moment kunnen komen. Net nu minister Eurlings heeft aangekondigd de kilometerheffing op de lange baan te schuiven, oordeelt Europa dat Nederland goed bezig is met het schoonmaken van de lucht. Juist de kilometerheffing moest lucht geven aan de duizenden mensen langs drukke wegen, die te kampen hebben met vieze lucht.

Volgens GroenLinks heeft Eurlings een groot gat geschoten in de tot dusverre weinig effectieve plannen van het kabinet om de lucht schoon te maken. Collega Cramer, verantwoordelijk voor die plannen én de gemeenten mogen nu het vuile werk opknappen.

Vorige week constateerde de Algemene Rekenkamer nog, dat de lucht langs meer dan 2000 kilometer snelweg en drukke wegen in de stad veel viezer is dan toegestaan. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (en daarmee de kilometerheffing) is volgens de Rekenkamer broodnodig om iets te doen aan het vervuilende autoverkeer. In dat licht bezien is het onbegrijpelijk dat Nederland juist nu toestemming krijgt om jaren later aan de normen te voldoen.

Eurlings lijkt los van het regeerakkoord een eigen wensenlijstje langs te lopen. Daar zette hij gisteren het derde vinkje. Na het om zeep helpen van de regels voor luchtkwaliteit voor mensen die langs snelwegen wonen en het schrappen van de vliegtax, draait hij zich nu onder de kilometerheffing uit. Het laagje groene vernis dat vorige week bij het crisispakket nog aanwezig was, bladdert wel erg snel af. Het kabinet lijkt geen enkele ambitie meer te hebben om in de sector verkeer zijn klimaatdoelen te behalen.

Het besluit van de Europese Commissie kan nog worden aangevochten door organisaties die eerder bezwaar maakten tegen de tekortschietende maatregelen uit het plan. Eerder stelde GroenLinks in het Europees Parlement en de Tweede Kamer het povere pakket al aan de orde.

Ineke van Gent