Ingezonden persbericht


Ruime meerderheid consumenten bereid hogere prijzen te betalen in duurzame winkels Duurzaamheid biedt retail grote kansen om klanten te winnen

Rotterdam ­ 7 april 2009. Duurzaam koopgedrag van consumenten uit zich niet langer alleen in de producten die men koopt, maar ook in de winkels wààr men koopt. Een ruime meerderheid van de Nederlandse consumenten (59%) is bereid meer te betalen in een winkel die energiezuinig is. Tevens verwacht een kwart van de consumenten dat duurzaamheid een (veel) belangrijker koopcriterium wordt. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 500 consumenten, in opdracht van advies- en ingenieursbureau Techniplan Adviseurs (i.s.m. SenterNovem). Conclusie: met duurzame en energiebesparende oplossingen kan de retailsector nieuwe klanten winnen.

Consument kiest voor duurzame winkel
Dat er gescoord kan worden met een milieuvriendelijk assortiment is niets nieuws, maar nu blijkt dat met onder meer energiezuinige installaties (zeker/waarschijnlijk) ook klanten gewonnen kunnen worden (47%). Sterker nog: 59% van de consumenten geeft zelfs aan bereid te zijn meer te betalen in een duurzame winkel: 40% 1 tot 5 procent meer, 15% 6-10 procent meer en 4% meer dan 10 procent. Een grotere koopbereidheid terwijl inventieve duurzaamheid en energiebesparing ook nog eens een positieve invloed kunnen hebben op de prijzen.

Winkels moeten duurzamer worden, vindt 64 procent
Binnen de woningbouw en utiliteitsbouw is beleid ten aanzien van duurzaamheid niet meer weg te denken. De retailsector (winkels) leek achter te lopen. Vooralsnog werden investeringen in duurzaamheid hoofdzakelijk gedaan om aan wet- en regelgeving te voldoen, maar het onderzoek toont aan dat duurzaamheid ook in andere opzichten loont. De trend naar duurzaam koopgedrag onder consumenten was al ingezet en ongeveer driekwart van de consumenten verwacht hier de komende 2 jaar nog bewuster mee om te gaan. Bovendien vindt 64% van de consumenten dat winkels duurzamer moeten worden; duurzaamheid biedt de retailsector dus duidelijk kansen.

Nu de overheid op 1 januari de energie-eisen verder heeft aangescherpt, moeten veel sectoren investeren in energiezuinigheid, ook de retailbranche. Technisch gezien zijn de zware eisen haalbaar, maar met traditionele oplossingen zijn de kosten erg hoog. 'Toch is vaak een forse energiebesparing mogelijk tegen relatief lage kosten, onder meer door verschillende retail- of gebouwfuncties energetisch aan elkaar te koppelen', zegt ir. Marc Douma, directeur van Techniplan Adviseurs. 'We wilden vooral onderzoeken in hoeverre consumenten die duurzaamheid van winkels laten meewegen in hun koopgedrag. Kortom, of retailers zich daarin kunnen onderscheiden. En dat kan.'

Wij verzoeken u vriendelijk, indien u overgaat tot publicatie, ons hiervan een bewijsexemplaar toe te sturen. Mocht u verder nog vragen hebben, dan zijn wij bereikbaar via e-mail en op onderstaand adres.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: USP Marketing Consultancy
drs. Tessa Sciarone
Functie: Project Manager Installatie en Energie
Telefoon: 010-2066900
E-mail: sciarone@usp-mc.nl
Website: www.usp-mc.nl