TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

3 april 2009

AutoRAI 2009: kijken, kijken en (straks) kopen

De AutoRai opende begin april de deuren. Na maandenlang rumoer over de opzet en onduidelijkheid over de exposanten kan iedereen zijn hart weer ophalen op de tweejaarlijkse Nederlandse Motorshow. Is een bezoek aan de AutoRai nu vooral een dagje uit? Of is er in deze crisistijden ook serieuze interesse in de tentoongestelde producten? TNS NIPO Automotive peilde de stand van zaken.

Belangstelling in nieuwe auto's
Aan ruim 1500 Nederlandse consumenten die van plan zijn naar de AutoRAI te gaan, heeft TNS NIPO Automotive gevraagd naar de redenen om onze nationale motorshow te gaan bezoeken. Voor bijna twee van de drie (63%) aspirant AutoRAI bezoekers is een algemene belangstelling in nieuwe auto's de belangrijkste reden naar Amsterdam te gaan. Het zal even wennen zijn in de nieuwe thematische opzet, maar de bezoekers met deze generieke belangstelling kunnen net als in andere jaren ook dit keer hun hart ophalen.
Voor drie van de tien bezoekers (29%) is een bezoek aan de AutoRAI vooral een dagje uit, al dan niet in combinatie met een bezoek aan Amsterdam. Andere kenmerken zijn dat consumenten die aangeven dat ze de AutoRAI gaan bezoeken, momenteel een nieuwere auto rijden en meer kilometers per jaar afleggen dan de consumenten die niet van plan zijn naar de AutoRAI te gaan.

Het ziet er naar uit dat potentiële kopers van merken die niet prominent op de AutoRAI aanwezig zijn, minder snel geneigd zijn een bezoek te brengen aan de tentoonstelling. Andersom geldt dat aspirant autokopers die bijvoorbeeld Alfa Romeo of Audi overwegen, juist eerder naar Amsterdam komen.

AutoRAI trekt veel aspirant kopers met korte 'koophorizon' De AutoRAI oefent zeker aantrekkingskracht uit op het daadwerkelijk autokopende publiek: één van elke tien bezoekers (11%) bezoekt de show vanwege belangstelling in een auto die hij of zij ook daadwerkelijk van plan is te kopen. Van de ondervraagde bezoekers in spé geven drie op de tien (30%) aan dat in de komende twaalf maanden te willen doen. En deze reden van bezoek is vooral sterk ontwikkeld bij bezoekers met een serieuze intentie om tussen nu en zes maanden (30%) en tussen nu en negen maanden een nieuwe auto te gaan kopen (32%).

Vincent Groen, directeur TNS NIPO Automotive: `Het staat vast dat er nog steeds een niet-aflatende interesse in nieuwe auto's is en dat de AutoRAI een serieus koperspubliek aantrekt. Of het evenement een positieve impuls aan de autoverkopen in de komende maanden kan geven, is natuurlijk afwachten. Maar een bezoek aan de AutoRAI is zeker méér dan alleen kijken. Sterker: in deze tijden is het evenement voor veel bezoekers misschien wel meer dan ooit hét moment om over de koopstreep getrokken te worden.'

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO Automotive vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Evelien van Zanten (tel: 020 522 54 61) of Vincent Groen (tel: 020 522 54 60).