Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 8 april 2009

Winkeliers vragen om beperking EU-regels

De Nederlandse detailhandel roept Europarlementariërs op uitermate terughoudend te zijn met introductie van nieuwe Europese verplichtingen. Dit resulteert in aanzienlijke administratieve lasten voor betreffende bedrijven, lasten die worden doorgegeven aan de consument.

Bijkomend nadeel is dat eenzelfde EU-regel in alle EU-landen verschillend wordt uitgevoerd. Zo moet je bijvoorbeeld voor een in China gefabriceerde boor in Nederland al meerdere formulieren invullen voor de verschillende onderdelen van de boor. Maar wil je dezelfde boor ook in je winkel in België verkopen, dan kun je door diezelfde EU-regel opnieuw een stapel andere papieren invullen.

De strenge Europese regels maken het steeds moeilijker om verse ambachtelijke producten aan te bieden in supermarkt en speciaalzaak. Een ondernemer in de food-sector heeft zo steeds minder middelen om zich te onderscheiden en klanten aan zijn winkel te binden. Daarmee schiet zo'n systeem zijn doel voorbij.

Een ander belangrijk punt op de agenda van de detailhandel is het Europese Verdrag van Lissabon. Als dit najaar het Verdrag wordt goedgekeurd, krijgt het Europees Parlement voor het eerst medezeggenschap over het Europese handelsbeleid. Het parlement moet wat de Nederlandse winkeliers betreft die zeggenschap gebruiken om een halt toe te roepen aan de grote hoeveelheid Europese importheffingen op producten uit landen als China. Dergelijke heffingen gaan ten koste van Nederlandse consumenten en winkeliers.

Platform Detailhandel Nederland heeft vanmorgen een groep Europarlementariërs uitgebreid laten kennisnemen van wat Europese wet- en regelgeving betekent voor de winkelpraktijk van alledag. De parlementariërs bezochten een bouwmarkt van Gamma en een C1000 supermarkt in Delft. De winkelbezoeken werden belegd aan de vooravond van de verkiezingen voor het Europese Parlement in juni. Een groot aantal voor winkeliers relevante Europese thema's passeerde de revue.

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland. Het gaat om 110.000 winkelbedrijven die met 770.000 werknemers circa 80 mrd euro per jaar omzetten. Daarmee is de detailhandel de grootste bedrijfstak in Nederland.