Universiteit Utrecht

Persbericht van de Universiteit Utrecht

Faculteit Bètawetenschappen

31 maart 2009

Leerlingen onderzoeken de waarde van geld

Nout Wellink opent zevende Grote Rekendag

Met het openmaken van een kluis op basischool 'Onze Wereld' in Den Haag opent Nout Wellink, directeur van de Nederlandse Bank, op woensdag 8 april de zevende Grote Rekendag. 200.000 basisscholieren gaan samen met hun leerkrachten een dagdeel lang aan de slag met uitdagende reken-wiskundeactiviteiten binnen het thema 'Waar voor je geld'. De Grote Rekendag wordt jaarlijks georganiseerd door het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. In de kluis zit naast de materialen die de kinderen gaan gebruiken ook een onderzoeksrapport van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting dat het financieel gedrag van zes- en zevenjarigen onderzocht.

Op meer dan 800 basisscholen gaat op 8 april een kluis open. Deze kluis past bij het thema 'geld', dat dit jaar centraal staat in de opdrachten voor kinderen van groep 1 tot en met groep 8. 'De belangstelling voor de Grote Rekendag is erg groot', zegt Ronald Keijzer, organisator van de Grote Rekendag bij het Freudenthal Instituut. 'We hadden op 800 scholen gerekend, maar zitten daar nu al ver boven.'

Geld ontwerpen
Kinderen in groep 1 en 2 buigen zich over de vraag wanneer spullen waardeloos zijn. Hierover zijn verschillende tel- en rekenactiviteiten voor de kinderen. Leerlingen in groep 7 en 8 richten zich op het ontwerpen van geld. Daarbij gaat het niet alleen om vormgeving, maar bijvoorbeeld ook om echtheidskenmerken en de waarde van munten en biljetten. In dit kader komt onder meer naar voren dat bij de euro voor een specifiek systeem is gekozen dat gebaseerd is op de getallen 2, 5 en 10 en worden de leerlingen uitgedaagd een concurrerend systeem te ontwikkelen.

Live te volgen

De opening van de Grote Rekendag op de basisschool 'Onze Wereld' is te volgen via een live stream, te bereiken via de website van de Grote Rekendag.

Professionaliseren reken-wiskundeonderwijs
Tijdens de Grote Rekendag geven leerkrachten een andere invulling aan hun reken-wiskundeonderwijs dan gebruikelijk. Zo komen ze in aanraking met nieuwe ideeën die leerkrachten kunnen aanzetten om zich te professionaliseren voor rekenen-wiskunde. Dat is hard nodig, want internationaal onderzoek leert dat leraren basisonderwijs in Nederland zich veel minder professionaliseren voor het vak rekenen-wiskunde dan leraren in andere ontwikkelde landen.

Onderzoek Nibud
Tegelijk met de Grote Rekendag presenteert het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) onderzoeksresultaten over financieel gedrag van jongeren. Het instituut onderzocht hoe zes- en zevenjarigen met geld omgaan en bekeek onder andere wat de invloed is van het geven van zakgeld op deze leeftijd. Het Nibud is van mening dat het leren omgaan met financiële risico's, budgetteren en het leren maken van financiële keuzes, een vaste plek moet krijgen in het reguliere onderwijsaanbod.

Opening bijwonen

Enkele verslaggevers kunnen aanwezig zijn bij het optreden van Nout Wellink. Geïnteresseerden kunnen hiervoor contact opnemen met Ronald Keijzer, Freudenthal Instituut, (030) 263 5563, of Liesbeth Walther (secretariaat), (030) 263 5564.



Universiteit Utrecht