75 jaar Allard Pierson Museum. Nostalgie en 'n revolutionaire toekomst r/>
31/03/2009 11:10

Allard Pierson Museum

Persbericht, 31 maart 2009

75 JAAR ALLARD PIERSON MUSEUM

Toekomst voor het Verleden

8 april t/m 5 oktober 2009

Het Allard Pierson Museum viert feest!

Op 12 november 1934, vijfenzeventig jaar geleden, werd het Allard Pierson Museum opgericht. Als onderdeel van de Universiteit van Amsterdam werd het museum vernoemd naar de eerste hoogleraar klassieke archeologie, Allard Pierson (1831-1896). Dit 75-jarig jubileum wordt gevierd van 8 april t/m 5 oktober 2009 met de tentoonstelling Toekomst voor het Verleden, waarin verleden, heden en toekomst elkaar ontmoeten.

Tegelijkertijd vindt bij de Bijzondere Collecties t/m 14 juni de tentoonstelling Jan Six de archeoloog. Een bijzondere Amsterdammer plaats. Met beide tentoonstellingen blikken we terug op een rijke geschiedenis en kijken we vooruit naar een vernieuwende toekomst.

Het museum

Het Allard Pierson Museum is dé plek in Amsterdam waar men kennismaakt met de archeologie en de oude beschavingen van het Middellandse Zeegebied. Duizenden studenten deden dit door de jaren heen. En ook andere bezoekers kwamen en komen, nu zo'n 50.000 per jaar. Door schenkingen en aankopen is de collectie in die vijfenzeventig jaar gegroeid van ruim 5000 tot een kleine 17.000 voorwerpen. Hierdoor is het beeld dat het museum biedt van de klassieke oudheid verrijkt en verdiept. De jubileumtentoonstelling Toekomst voor het Verleden laat dat zien.

De tentoonstelling

De bezoeker beleeft nostalgische momenten in - letterlijk - het museum van de beginjaren (1934-976), kijkt door een persoonlijke selectie van scheidend directeur Robert Lunsingh Scheurleer met andere ogen naar het museum van nu (1976-heden) en ontdekt wat aanwinsten en aankopen betekenen voor de collectie. In de derde zaal maakt de bezoeker kennis met het museum van de toekomst, waar archeologie door gebruik van de nieuwste visualisatietechnieken tot leven komt. In plaats van toeschouwer wordt men deelnemer.

Het Allard Pierson Museum is een museum over het verleden én een museum van de 21ste eeuw, dat op verschillende manieren en met gebruik van moderne technologieën steeds weer aanzet tot een beter begrip van het verleden.

Publicatie en educatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde en bijzonder vormgegeven publicatie van de hand van scheidend directeur Robert Lunsingh Scheurleer: Toekomst voor het verleden. 75 jaar Allard Pierson Museum (Waanders Uitgevers, Zwolle, 208 pagina's,

29,95 euro). Speciaal bij de tentoonstelling worden voor basis- en voortgezet onderwijs educatieve pakketten op verschillende niveaus ontwikkeld.

Bijlage: Tentoonstellingsbeschrijving Toekomst voor het Verleden

De tentoonstelling Toekomst voor het Verleden beslaat de tentoonstellingsvleugel van het Allard Pierson Museum (3 zalen).

Zaal 1: Het verleden / nostalgische momenten

De tentoonstelling start met het verleden. De bezoeker gaat letterlijk terug naar 1934. Het prille begin van het Allard Pierson Museum in een oud schoolgebouw aan de Sarphatistraat te Amsterdam. De Allard Pierson Stichting, opgericht door bankier J.L. Pierson - zoon

van de hoogleraar Allard Pierson - had namelijk samen met anderen de aankoop van de verzameling van bankier C.W. Lunsingh Scheurleer mogelijk gemaakt voor de Universiteit van Amsterdam. Deze kolossale aanwinst van ruim 6000 Egyptische, Griekse en Romeinse oudheden betekende het einde van het Haagse 'Museum Scheurleer' en het begin van het Allard Pierson Museum in Amsterdam. De bezoeker ziet het museum zoals het was in de periode 1934-1976. De 'Haagse' opstelling wordt getoond in originele vitrines met veel aandacht voor de grondlegger.

Zaal 2: Het heden / een persoonlijke selectie

In de tweede zaal bezoekt men het Allard Pierson Museum zoals het zich ontwikkeld heeft sinds 1976. In dat jaar betrok het museum zijn huidige onderkomen, het voormalige, neoclassicistische hoofdkantoor van De Nederlandsche Bank in het centrum van Amsterdam. Dit deel van de tentoonstelling laat de persoonlijke selectie zien van Robert Lunsingh Scheurleer, die afscheid neemt als directeur van het museum. De collectie wordt hier gepresenteerd als een verzameling van verzamelingen, schenkingen en aankopen. In elke afdeling van het museum bevinden zich (groepen) voorwerpen die ooit met veel liefde en een scherpe blik door particuliere verzamelaars bijeengebracht zijn en een plek gekregen hebben in het museum. Aangezien het niet mogelijk is alle collectioneurs en hun collecties in een zaal van de tentoonstelling te behandelen, is er ook een wandelroute door de vaste opstelling van het museum langs andere topstukken uit de collectie.

Zaal 3: De toekomst / archeologie komt tot leven

De derde en laatste zaal van de tentoonstelling weerspiegelt de visie van Wim Hupperetz,

per 1 februari 2009 directeur van het Allard Pierson Museum. Met behulp van de nieuwste visualisatietechnieken worden museumobjecten binnen hun historische context geplaatst: archeologie komt zo tot leven. Opgravingen veranderen, met behulp van augmented reality techniek, van hopen steen, resten muur en omgevallen pilaren in tempels, huizen en steden waar je als het ware doorheen kan lopen. Een antieke faraokop wordt via 3D-techniek voor de ogen van de bezoeker digitaal gerestaureerd. Hierbij worden vijf mogelijke 3D-reconstructies van het complete beeld gevisualiseerd. En de bezoeker wordt deelnemer in plaats van toeschouwer in een computergame, waarin hij onder meer kan dwalen door de Romeinse villa van Livia, de vrouw van keizer Augustus.

Een eregalerij met enkele van de vele schenkers van het Allard Pierson Museum sluit de tentoonstelling af.

Bijlage: Nieuwste archeologische visualisatietechnieken in Allard Pierson Museum

Archeologische collecties kunnen alleen goed begrepen worden in hun historische of archeologische context. Het Allard Pierson Museum laat in de derde zaal van de tentoonstelling Toekomst voor het Verleden aan de hand van zijn eigen collectie zien hoe de nieuwste visualisatietechnieken gebruikt kunnen worden om archeologische objecten tot leven te wekken. Archeologie komt tot leven.

Het gaat om drie technieken die nog niet eerder in Nederlandse musea te zien waren:


- 3D-visualisaties van archeologische objecten die de bezoeker kan zien zonder een zogenaamd 3D-brilletje op te hoeven zetten;


- augmented reality, waarmee van een archeologische opgraving een 3D-reconstructie getoond wordt via zakcomputers die de bezoeker individueel kan hanteren;


- en een in Italië ontwikkeld, uniek archeologisch serious game waarbij vier bezoekers als avatars tegelijkertijd kunnen dwalen door een virtuele Romeinse villa.

Wim Huppperetz, per 1 februari directeur van het Allard Pierson Museum: 'Musea zullen zich in de toekomst steeds uitdrukkelijker met dergelijke visualisatietechnieken moeten bezig houden. Ze kunnen worden gebruikt om collecties te ontsluiten en te laten aansluiten bij de belevingswereld van nieuwe generaties bezoekers.'

Deze nieuwe visualisatietechnieken zijn ontwikkeld met partners in België (Visual Dimension), Italië (CNR), Duitsland (Fraunhofer IGD), de VS (Rome Reborn Project aan de universiteit van Virginia) en Nederland (Zero Creative, Niteon).

3D-visualisaties

De toegenomen digitalisering maakt het steeds gemakkelijker om 3D-reconstructies te maken. Sinds kort is 3D-projectie 'zonder brilletje' mogelijk. Dit wordt hier voor het eerst in een Nederlands museum getoond. Aan de hand van 3D-modellen kan zonder veel woorden worden uitgelegd hoe een incomplete faraokop er oorspronkelijk uitzag en welke reconstructiemogelijkheden er zijn. Een Griekse prijsamfoor laat vijf hardlopers zien. De vazenschilder wilde hun beweging vastleggen en gaf ze anatomisch niet helemaal correct weer. In de 3D-animatie wordt dit gevisualiseerd.

Augmented reality

Augmented reality of toegevoegde realiteit maakt het mogelijk realistisch ogende, virtuele beelden toe te voegen aan concrete, bestaande beelden. De computerbeelden worden niet getoond op gewone beeldschermen, maar geprojecteerd binnen het gezichtsveld van de gebruiker. Zo wordt het verschil tussen de reële en de virtuele wereld verkleind. Uitgangspunten zijn twee foto's van het Forum Romanum te Rome en van Satricum, een antieke stad ongeveer 60 km ten zuiden van Rome, in de huidige situatie. Via een beweegbaar scherm, maar ook via zakcomputers kan de bezoeker zien hoe daar als extra laag de oude situatie overheen wordt gelegd. Voor Satricum betekent het bijvoorbeeld dat op de opgegraven fundamenten van de tempel de gereconstrueerde tempel te zien is.

Een virtuele villa

Een fragment uit de collectie van het Allard Pierson Museum van een Romeinse wandschildering maakte deel uit van een Romeinse villa. De villa van Livia, de vrouw van keizer Augustus, bij Rome is op basis van archeologisch en kunsthistorisch onderzoek virtueel gereconstrueerd. Bezoekers kunnen er als een avatar rondlopen, personages ontmoeten en ontdekken hoe indrukwekkend deze villa ooit was en wat er momenteel nog van over is.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.allardpiersonmuseum.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie en