Financieel Dieet dikt Liefde aan

08/04/2009 09:57

Lexa.nl

De media staan er elke dag bol van: een crisis, de economische malaise en zelfs het woord recessie wordt niet geschuwd. We worden massaal bang gemaakt voor de magere jaren die komen gaan. Maar heeft deze crisis effect op het liefdesleven? Uit internationaal onderzoek, in opdracht van matchmaking site Lexamore.nl blijkt dat door de crisis de creativiteit in de liefde juist toeneemt.

Koppel als schokdemper in crisistijd

Maar liefst 90% van de ondervraagden vindt dat men elkaar als koppel mentaal moet steunen in tijden van crisis en 76% vindt dat we op het financiële vlak elkaars steun verdienen. In andere landen liggen deze percentages een stuk lager en Spanjaarden blijken wederzijdse financiële steun in crisistijd veel belangrijker te vinden dan mentale steun.

Op de kleintjes letten

Om geld te besparen wordt er in Europa minder samen uit eten gegaan en wordt er meer op de 'kleintjes' gelet. In Nederland ligt dat percentage op 38% en in Italië geeft ruim 57% van de ondervraagden aan dat ze juist nu minder vaak buitenshuis eten. Duitsers zijn met 26% het minst geneigd om minder uit eten te gaan. Verder blijkt uit dit onderzoek dat er minder wordt uitgegaan, maar dat het eerder thuis met vrienden gezellig wordt gemaakt. Tenslotte worden er momenteel minder snel cadeaus voor elkaar gekocht. In Nederland geeft 21% van de ondervraagden aan dat ze hieraan minder geld uitgeven en in Spanje is dat zelfs 44%.

Minder cadeaus meer complimenten

Bovenstaande onderzoekconclusies klinken weliswaar niet echt romantisch, maar als gevolg van deze besparingen wordt er, blijkt uit dit onderzoek, weer vaker samen thuis gekookt. Weliswaar worden er ook minder cadeaus gekocht voor elkaar, maar daardoor wordt er juist nu meer aan de gratis variant in de vorm van complimentjes, knuffels en welgemeende kusjes de voorkeur gegeven.

Singlecoach Blanca van den Brand van Lexamore.nl ziet ook in tijden van crisis wel degelijk liefdeskansen: "De financiële krapte maakt ons noodgedwongen wat creatiever. Laten we deze periode dan ook niet zien als een crisis, maar als een mogelijkheid. Ik zou zeggen: Schroom niet en gebruik je fantasie. Zet elkaar op liefdesgebied niet op rantsoen, maar overspoel elkaar met allerhande complimentjes en verrassingen, het kost niets en het voedt de liefde."

Het onderzoek

Het pan-Europese onderzoek, Liefde & Crisistijd is door Harris Interactive uitgevoerd in vijf Europese landen (Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Nederland). Meer dan 5.500 mensen hebben aan het onderzoek meegedaan.

EINDE PERSBERICHT

Over LEXAMORE.NL. Lexamore.nl is het nieuwe online product onder de Lexa paraplu. Lexamore.nl richt zich op matchmaking cq. duurzame relaties. Via een aansprekende persoonlijkheidstest worden mensen op basis van gemeenschappelijke interesses, kijk op het leven, de liefde etc. aan elkaar voorgesteld. Lexamore.nl heeft een vaste coach, Blanca van den Brand, die zowel geschreven als gesproken columns over allerlei actuele, relatie gerelateerde onderwerpen voor Lexamore.nl schrijft en inspreekt. Meer informatie op www.lexamore.nl

Over MEETIC, de grootste datingservice van Europa (www.meetic-corp.com). MEETIC is in 2002 opgericht in Frankrijk en zes jaar na de lancering is het aantal diensten uitgegroeid tot 11: Meetic, Meetic Mobile, MeeticAffinity, Superlol, Lexa.nl, Lexamore, ParPerfeito, DatingDirect, Cleargay, eFriendsNet en Neu.de. Meetic maakt hierbij gebruik van twee belangrijke aanvullende dating businessmodellen : internet (online) en de mobiele telefoon. MEETIC is aanwezig in 15 Europese landen en tevens in Azië en Latijns Amerika en is toegankelijk in twaalf talen. Vanaf de oprichting heeft MEETIC zich gepositioneerd als een marktleider die via een gericht kwaliteitsbeleid, innovatieve marketing en technologische kennis een constante perfectionering van diensten en services nastreeft om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de diverse behoeften van haar members.





http://www.lexamore.nl