Toerisme in Zuidoost-Brabant, onbekend maakt onbemind

08/04/2009 09:59

Markteffect B.V.

Markteffect en SRE onderzoeken Zuidoost-Brabants imago en tevredenheid over toerisme

Uit onderzoek van het Eindhovense marktonderzoekbureau markteffect blijkt dat de regio Zuidoost-Brabant geen duidelijk imago heeft in zowel Nederland als in de aangrenzende delen van België en Duitsland. Het lijkt dan ook geen toeval dat Zuidoost-Brabant veel populairder is voor dagjes uit en weekeindjes weg dan voor een langer verblijf. Over hun verblijf in Zuidoost-Brabant waren de respondenten wel positief, maar niet genoeg om spontaan reclame te maken voor de regio.

Onderzoeksdoel

Markteffect voerde dit onderzoek uit via haar online respondentenpanels in Nederland, België en Duitsland, in opdracht van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). Het SRE wilde meer inzicht krijgen in het imago van Zuidoost-Brabant en met name weten welke zaken mensen bewegen om te kiezen voor een specifiek vakantiedoel in Zuidoost-Brabant. In tweede instantie is ook de tevredenheid over het toerisme in Zuidoost-Brabant verder uitgediept. In totaal hebben bijna 4.000 respondenten uit de drie landen aan het online onderzoek deelgenomen.

Onbekend maakt onbemind

De werkelijke kennis over Zuidoost-Brabant is buiten Noord-Brabant vrij beperkt. Men weet niet goed welke steden, natuurgebieden of attractiepunten er in deze regio liggen. Zo is het zeer opmerkelijk dat 7% van de Nederlanders denkt dat 's-Hertogenbosch of Breda in Zuidoost-Brabant ligt en dat 12% denkt dat de Efteling zich in deze regio bevindt. De namen van de natuurgebieden in Zuidoost-Brabant worden zelden spontaan genoemd en de meest bekende attractie is het PSV-stadion.

Zakelijk naar Zuidoost-Brabant

Ongeveer 15% van de totale populatie is de afgelopen twee jaar wel eens zakelijk in Zuidoost-Brabant geweest, over het algemeen tot hun tevredenheid. Met name de Belgen zijn positief over de zakelijke faciliteiten en mogelijkheden in de regio. Het is horecabedrijven uit de regio dan ook zeker aan te raden zich te richten op een zakelijk Vlaamstalig publiek. De Nederlanders waren met name slecht te spreken over de bereikbaarheid van de regio, hetgeen niet alleen te maken heeft met de afstand vanaf de randstad maar ook met de files op de A2.

Toerisme en recreatie

Zuidoost-Brabant is veel populairder voor dagjes uit en weekeindjes weg dan voor een langer verblijf. Ongeveer 30% van de Nederlanders en Vlaamstalige Belgen is de afgelopen twee jaar wel eens voor toerisme of recreatieve doeleinden in Zuidoost-Brabant geweest. Des te meer men van de regio weet des te meer men bereid is naar deze regio te reizen en des te sneller men bereid is meerdere dagen of nachten in de regio te verblijven.

De tevredenheid over een bezoek aan de regio Zuidoost-Brabant was met een 7,8 best redelijk. Toch was deze niet zo hoog dat we, op basis van de Net Promotor Score, mogen verwachten dat men spontaan mond-tot-mond reclame gaat maken voor de regio. Toeristen en recreanten vonden na een bezoek aan Zuidoost-Brabant dat de regio minder goedkoop, minder origineel en authentiek, minder luxe en minder gehandicaptenvriendelijk was dan men had verwacht. Gezelligheid en gastvrijheid worden gezien als belangrijke elementen waarop Zuidoost-Brabant het beste voldeed aan de verwachtingen. Dit zijn dus zeker punten waarmee deze regio zich zou kunnen profileren.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.markteffect.nl/