4. Onderzoek Supports Intensity Scale Arduin
Onderzoek Supports Intensity Scale Arduin
Kamerstuk, 8 april 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
8 april 2009
DLZ/ZI-U-2920671
Geachte voorzitter,
In mijn brief aan uw Kamer van 12 oktober 2007 heb ik u geïnformeerd
over mijn voornemen om een onderzoek uit te voeren naar de wijze
waarop de Stichting Arduin voor haar cliëntenpopulatie van
verstandelijk gehandicapten de zorg- of ondersteuningsbehoefte in
beeld brengt. Met het onderzoek beoogde ik na te gaan óf en zo ja, op
welke manier de daarvoor bij de Stichting Arduin toegepaste methodiek,
de Supports Intensity Scale (SIS), gevalideerd kan worden als
systematiek voor de indicatiestelling AWBZ. Dit onderzoek is
uitgevoerd door een onafhankelijke derde, het bureau Research voor
Beleid. Ik bied u hierbij een exemplaar van het eindrapport
"Indicatiestelling voor verstandelijk gehandicapten, vergelijking van
de CIZ-systematiek en de toepassing van de SIS door de Stichting
Arduin" van 9 maart 2009 aan.
Op basis van haar onderzoek komt het onderzoeksbureau tot de volgende
conclusie. De indicatiestelling AWBZ door het Centrum
Indicatiestelling Zorg (CIZ) en de indicatiestelling door de Stichting
Arduin op basis van de SIS verschillen op essentiële punten van elkaar
(zie de tabel in het onderzoeksrapport op blz. 47). Het oordeel van de
onderzoekers is dat de SIS de indicatiestelling AWBZ , zoals door het
CIZ als onafhankelijke poortwachter uitgevoerd, niet kan vervangen. De
meerwaarde van de SIS-methodiek bij de AWBZ-indicatiestelling is
gelegen in het opleveren van aanvullende informatie over de
ondersteuningsbehoefte in verband met ondermeer belangenbehartiging en
gedragsmatige problematiek.
Voor de zorgaanbieder kan de SIS bijdragen aan het op systematische
wijze komen tot een zorgplan voor de cliënt. Dit zou een belangrijk
argument kunnen zijn, ook voor zorgaanbieders, om de SIS-systematiek
in te zetten ten bate van de zorglevering voor volwassen verstandelijk
gehandicapten. Op dit moment is de SIS-vragenlijst niet gevalideerd
voor het AWBZ-brede inzet voor alle doelgroepen.
Ik onderschrijf de conclusie van de onderzoekers. Het CIZ bepaalt als
onafhankelijke poortwachter of iemand aanspraak heeft op zorg uit de
AWBZ en wat de omvang van deze zorg is. Ik hecht eraan dat het CIZ die
onafhankelijke rol blijft uitvoeren binnen het door de wetgever
vastgestelde wettelijke kader.
Daarbinnen zal het CIZ onafhankelijk, objectief en integraal moeten
beoordelen of een aanvrager terecht een beroep op AWBZ-zorg doet. De
enige meerwaarde van de SIS-methodiek komt tot uiting in de
aanvullende informatie die het oplevert over de behoefte aan
ondersteuning in verband met belangenbehartiging en gedragsmatige
problematiek en kan zo een rol spelen bij het opstellen door de
zorgaanbieder van en invulling geven aan een zorgplan voor de cliënt.
In antwoord op de vraag die in het onderzoek centraal stond, ben ik
het dan ook eens met de conclusie in het onderzoeksrapport dat de
SIS-methodiek de indicatiestelling AWBZ door het CIZ niet kan
vervangen.
Hoogachtend,
de staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport