European Union



Brussel, 8 april 2009

Staatssteun: het laatste Scorebord evalueert de maatregelen van de lidstaten om de economische crisis te bestrijden

(Zie ook MEMO/09/160)

Onlangs is een speciale uitgave van het Scorebord voor staatssteun door de Europese Commissie gepubliceerd waarin de maatregelen worden besproken die in de huidige financiële en economische crisis door de lidstaten zijn genomen en die door de Commissie zijn geëvalueerd en gecoördineerd. Om de financiële stabiliteit te beschermen hebben de lidstaten ten behoeve van de financiële sector allerlei garantie-, risico- en herkapitalisatieregelingen opgezet voor een totaalbedrag van 300 miljard euro. De Commissie heeft drie mededelingen opgesteld waarin zij duidelijk aangeeft onder welke voorwaarden deze ongekende maatregelen kunnen worden vastgesteld zonder dat de integriteit van de interne markt wordt aangetast en zonder dat een schadelijke subsidiewedloop tussen de lidstaten ontstaat. Daarnaast bevat de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun van december 2008 richtsnoeren voor de lidstaten met betrekking tot de wijze waarop ondernemingen en de werkgelegenheid in de reële economie het best kunnen worden gesteund zonder de mededinging al te zeer te verstoren.

Commissaris voor concurrentie Neelie Kroes verklaarde in dit verband: "De afgelopen zes maanden hebben laten zien dat het toezicht op staatssteun van cruciaal belang is om de uitdagingen die de economische crisis met zich brengt in heel Europa op gecoördineerde wijze het hoofd te bieden. De staatssteunregels van de EU, die inmiddels hun waarde hebben bewezen, hebben duidelijk aan de oplossing bijgedragen. Ons optreden en onze soms strenge voorwaarden hebben de lidstaten ervan weerhouden in de val van het protectionisme te lopen en hun problemen naar andere lidstaten te exporteren, terwijl zij toch in staat werden gesteld de ineenstorting van hun financiële stelsel te voorkomen. Nu is het aan de financiële instellingen om hun balans op te schonen en te herstructureren om hun toekomstige levensvatbaarheid te garanderen."

Financiële crisis

Dankzij gecoördineerd optreden van de lidstaten en de Commissie konden snel passende steunregelingen en ad hoc-maatregelen ten uitvoer worden gelegd om de financiële crisis het hoofd te bieden zonder de mededinging al te zeer te verstoren. Sinds september 2008 heeft de Commissie meer dan 50 besluiten genomen, dikwijls met de grootste spoed. Mede dankzij deze besluiten kon de financiële stabiliteit worden gehandhaafd en kon het vertrouwen in de financiële sector en de economie als geheel worden hersteld, terwijl ervoor werd gezorgd dat er prikkels bleven bestaan voor het nemen van passende risico's in de toekomst en voor het behoud van de mededinging. Het toezicht op staatssteun is van doorslaggevend belang geweest om een subsidierace te voorkomen en een 'level playing field' voor ondernemingen in de interne markt te behouden. Dankzij dit toezicht zijn de belangen van gezonde financiële instellingen beschermd die zonder staatssteun kunnen opereren.

Uit de bijzondere uitgave van het Scorebord blijkt dat het totale pakket van crisismaatregelen ter ondersteuning van financiële instellingen die tot dusverre door de Commissie zijn goedgekeurd, maximaal circa 3 000 miljard euro bedraagt. Dit is het totale maximumbedrag van garantieregelingen (tot 2 300 miljard euro), herkapitalisatieregelingen (bijna 300 miljard euro) en ad hoc-reddings- en herstructureringsmaatregelen ten behoeve van individuele banken en financiële instellingen (circa 400 miljard euro). Het feitelijke staatssteunvolume zal aanmerkelijk lager liggen, met name omdat het steunelement van overheidsgaranties gewoonlijk slechts een klein deel van de gegarandeerde bedragen uitmaakt. Begrotingsuitgaven worden pas gerealiseerd wanneer overheidsgaranties daadwerkelijk worden opgenomen.

Sinds begin oktober 2008 heeft de Commissie getracht de financiële crisis met een duidelijk beleidskader te helpen bestrijden. Zij heeft tussen oktober 2008 en februari 2009, in nauwe samenwerking met de lidstaten, drie mededelingen opgesteld: de "bankmededeling" van 13 oktober 2008 (zie IP/08/1495), de "herkapitalisatiemededeling" van 5 december 2008 (zie IP/08/1901) en de "mededeling inzake probleemactiva" van 25 februari 2009 (zie IP/09/322).

Reële economie

Tegen het einde van 2008 begon de reële economie de gevolgen van de financiële crisis te ondervinden. Omdat ondernemingen moeilijk leningen konden krijgen nam de Commissie op 17 december 2008 een tijdelijke kaderregeling aan (zie IP/08/1993) die de lidstaten extra mogelijkheden bood om de gevolgen van de kredietschaarste voor de reële economie tegen te gaan. Tot dusverre heeft de Commissie circa 25 overheidsmaatregelen van 10 lidstaten goedgekeurd waarmee wordt beoogd ondernemingen en werkgelegenheid in de reële economie te stabiliseren.

Het Scorebord alsmede een reeks gedetailleerde statistische tabellen en indicatoren voor alle lidstaten kunnen worden geraadpleegd op de Europa website van de Commissie op het volgende adres:

http://ec.europa.eu/competition/state_aid/studies_reports/studies_repo rts.html

onder "Scoreboard, reports and studies".

Goedgekeurde staatssteunmaatregelen van de lidstaten in verband met de economische en financiële crisis (situatie op 31 maart 2009)
Zie het origineel

In het Scorebord inzake staatssteun, voorjaarseditie 2009 zijn aanvullende tabellen opgenomen die meer gedetailleerde informatie bevatten zoals referenties en online-links naar staatssteunbesluiten. Voor een overzicht van de nationale maatregelen die zijn vastgesteld naar aanleiding van de financiële en economische crisis, zie MEMO/09/111.