FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: weghalen van taken bij NS en ProRail niet de oplossing

Het weghalen van taken bij NS en ProRail en die laten uitvoeren door een nieuw, onafhankelijk orgaan is niet de oplossing van het capaciteitsprobleem op het spoor. Dat zegt FNV Bondgenoten in reactie op de plannen van de commissie Sorgdrager, die afgelopen zaterdag via NRC Handelsblad naar buiten kwamen.

De problemen waar ProRail mee te maken heeft in het onderhoud van het spoor zijn capaciteitsproblemen. Door een onafhankelijke nieuwe organisatie op te richten zullen de problemen rond de toewijzing van capaciteit niet veranderen. Volgens de vakbond is er gewoon te weinig capaciteit, ongeacht de vraag wie dat moet toewijzen. Dit probleem moet praktisch worden opgelost met meer investeringen in het spoor, niet juridisch of met de oprichting van nog een organisatie, vindt de bond.

De kritiek in het rapport op de NS, die zich teveel als monopolist zouden gedragen deelt FNV Bondgenoten niet. De bond wil juist dat het hoofdrailnet ook na 2015 in handen blijft van de NS. Als de exploitatie van het hoofdrailnet onderhands wordt gegund aan de NS, levert dat tal van voordelen op vooral in de vorm van zekerheid voor de NS dat het bedrijf kan investeren in materieel en mensen.

Egon Groen, bestuurder FNV Bondgenoten: "De NS hebben het de afgelopen jaren behoorlijk goed gedaan en de winsten die daarmee gerealiseerd zijn, worden teruggeploegd in investeringen aan het spoor. Mevrouw Sorgdrager dreigt het kind met het badwater weg te gooien en zou haar zegeningen moeten tellen."