Gemeente Utrecht


2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
46 Vragen van mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 8 april 2009)

Rondom het station Terwijde wordt er nog volop gebouwd. En ook aan de laatste fases van de spoorverdubbeling en -verhoging wordt hard gewerkt. De vele werkzaamheden leveren regelmatig overlast op voor de reizigers die dagelijks gebruik maken van station Terwijde. Sommige aspecten van die overlast komen nu echter al maanden voor. Ik geef u hierbij een niet-limitatieve opsomming:
. Het trottoir is al maandenlang niet afgemaakt aan de Terwijde-kant waardoor reizigers door modder en zand moeten baggeren;
. De tijdelijke parkeerplek aan de Terwijde-kant is al maandenlang 1 grote water- en modderpoel doordat ook bouwverkeer hier over heen rijdt;
. De weg aan de Terwijde-kant is helemaal kapot gereden door bouwverkeer, waardoor er gaten vol water zijn ontstaan - ook ter hoogte van het fietspad, waardoor fietsers plassen met modderwater tegen hun kleding krijgen;
. De fietsparkeerplek onder het station is regelmatig afgezet met hekken, vanwege werkzaamheden. De fietsparkeerplek is ook regelmatig onverlicht;
. De fietsoversteek aan de kant van de wijk 'T Zand (over de nieuwe Vleutenbaan) loopt niet recht, waardoor fietsers regelmatig over het zebrapad moeten rijden;
. De helling voor mensen met een functiebeperking of met een buggy, komt niet uit op het zebrapad;
. De toegang tot het parkeerterrein aan de kant van 't Zand is volkomen kapot gereden door bouwverkeer, waardoor grote gaten zijn ontstaan met modder en water. Ook alle mensen die lopend richting de bebouwing gaan, moeten over deze tijdelijke bouwweg;
. Door het vele zand en modder in de omgeving, ligt de trap naar de perrons regelmatig vol zand en modder. Zeker in de afgelopen maanden met bevriezingen, leverde dit gevaarlijke situaties op. De loop van de kaartjesautomaat naar de trap is niet overdekt;
. De lift naar de perrons voor mensen met een functiebeperking, buggy of fiets, is vaker kapot dan dat die werkt. Zeker is het voordeel dat mensen elkaar regelmatig de trap op helpen, buggy's dragen of fietsen, maar de bedoeling is dat niet.

Daarom stelt D66 u de volgende vragen:
1. Bent u bekend met de nu al maandenlange oncomfortabele en klantonvriendelijke inrichting van Station Terwijde?
2. Voor welk deel hiervan is de gemeente Utrecht verantwoordelijk? Wat gaat u doen aan de geconstateerde gebreken?
3. Voor welk deel is Prorail verantwoordelijk? Hoe gaat u Prorail aansporen om de geconstateerde zaken zo spoedig mogelijk te verbeteren?
4. In de contracten tussen de gemeente Utrecht en uitvoerders van de vele werkzaamheden in Leidsche Rijn staat vermeld dat aan het einde van elke werkdag modder en zand op wegen (en op mijn vraag eerder in de commissie Stad en Ruimte ook op afgescheiden fietspaden) wordt weggeveegd. Weet u of dit ook door Prorail wordt gevraagd? Zo niet, wilt u dit dan onder de aandacht brengen bij Prorail?


---- --