Gemeente Utrecht


2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
47 Vragen van mevrouw G.A. Oskam en de heer mr. E. van der Marel
(ingekomen 8 april 2009)

Het Concept Stedenbouwkundig Plan Parkwijk is onlangs vrij gegeven voor inspraak. Uit de eerste reacties van omwonenden van het winkelcentrum Parkwijk komen een aantal vragen naar voren, waarvan het D66 en VVD goed lijkt dat die beantwoord of onderzocht zijn vóór bespreking in de raadscommissie Stad en Ruimte van het Stedenbouwkundig Plan, inclusief het vaststellingsrapport.

Die vragen zijn:
1. Volgens het Stedenbouwkundig Plan is er een verkeer- en parkeeronderzoek uitgevoerd in juli 2008. Dit lijkt een scheef beeld op te leveren, omdat in die periode veel mensen met vakantie zijn. Daarnaast is na de zomer van 2008 de inrichting van de wegen enigszins gewijzigd en zijn er parkeervakken opgeheven t.b.v. de parkeerlus voor bevoorradingsverkeer. Overigens waren dit maatregelen waarvan D66 en VVD geen voorstander waren. Is het mogelijk om een nieuw verkeer- en parkeeronderzoek te doen op een representatieve dag?

2. De eerste plannen voor het Islamitisch Centrum gingen uit van een totale parkeerbehoefte van - in ieder geval op vrijdag - 108 parkeerplaatsen, waarvan 53 in een halfondergrondse parkeergarage en 25 op het eigen terrein. De overige 30 parkeerplaatsen, voor bezoekers, moesten in de openbare ruimte worden opgelost. Het voorliggende Stedenbouwkundig Plan voorziet in een kleinere parkeergarage en bovendien gaat het uit van 40 mannelijke bezoekers die per auto komen. Kunt u deze verschillen verklaren? Op basis van welk onderzoek schat u het aantal bezoekers per auto? Waarom wordt er slechts gesproken over mannelijke bezoekers die per auto komen?

3. In het Stedenbouwkundig Plan is er sprake van de realisatie van 16 woningen, waarvan er 3 in de parkeerbalans zijn opgenomen. Voor zover wij weten geldt in dit deel van Parkwijk een parkeerbalans van 1,7 per woning. Kunt u het verschil tussen hetgeen vermeld staat in het Stedenbouwkundig Plan en de parkeerbalans uit de vastgestelde Parkeernota voor Leidsche Rijn, verklaren?

4. Bij de realisatie van de woontoren aan de kop van het Prinses Amaliapark, is er door verschillende partijen, waaronder D66 en VVD, gesteld dat de toegenomen parkeerbehoefte niet ten koste zou mogen gaan van de totale parkeerbalans in het gebied - inclusief de Kersentuin. Er is destijds gevraagd om een integraal verkeers- en parkeeronderzoek van het gebied tussen het oostelijke deel van het Prinses Amaliapark en de Langerakbaan. De parkeerdruk in dit gebied is nog altijd hoog. Met de realisatie van de geplande bebouwing rondom het winkelcentrum Parkwijk lijkt dit alleen maar nog toe nemen. Is het mogelijk om een integraal verkeerscirculatieplan, inclusief totale parkeerbalans te maken voor dit gebied op te stellen?


---- --