CNV Onderwijs

8 april 2009

Veel allochtoon talent gaat voor het leraarschap verloren

Categorie: Hoger onderwijs, Basisonderwijs

Allochtone studenten stoppen vaker na het eerste studiejaar met de tweedegraads lerarenopleiding dan autochtone studenten. Net als autochtonen hebben zij twee belangrijke redenen: een verkeerde studiekeuze en de opleiding zelf viel tegen. Daarnaast voelen allochtonen zich minder thuis op de opleiding.

Dit zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek `Stoppen met een tweedegraads lerarenopleiding' van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) uit Den Haag. Het SBO wilde weten waarom 43 procent van de allochtone studenten ten opzichte van 27 procent van de autochtone student na een jaar de studie staakt. Risbo van de Erasmus Universiteit Rotterdam voerde het onderzoek uit.

SBO-directeur Freddy Weima: `Een grote groep potentiële leraren gaat voor het onderwijs verloren. En leerlingen zien onvoldoende allochtone rolmodellen voor de klas. Met een intensievere studiekeuzebegeleiding en een diversiteitsvriendelijker lerarenopleiding kan de uitval omlaag.'

Uitvalredenen

Veertig procent van alle - allochtone en autochtone - studenten zegt de verkeerde studie te hebben gekozen en dertig procent heeft kritiek op de opleiding. Allochtonen stoppen daarnaast vaker vanwege taalproblemen en vooroordelen. Ook ervaren ze een grotere afstand tussen de thuis- en schoolcultuur.

Aanbevelingen

De belangrijkste aanbevelingen om de hoge uitval te voorkomen, zijn: een betere beroepskeuze- en studievoorlichting, het bespreekbaar maken van de kwaliteit van de opleiding en het leerklimaat, het extra trainen in taalvaardigheden tijdens studie en vooropleiding en het ontwikkelen van een diversiteitsvriendelijk klimaat. Uit eerder onderzoek blijkt dat de prestaties van allochtone studenten vooruitgaan als docenten diversiteit expliciet als positieve waarde benoemen en contact onderhouden met al hun studenten.

NB Het onderzoek staat op www.onderwijsarbeidsmarkt.nl
---