Europa promoot .eu-domeinnamen succesvol

08/04/2009 10:45

BBC Communication

Een bedrijf met een Europese uitstraling? Dat heeft ook een Europese domeinnaam nodig. Die boodschap verkondigt EURid, dat voor de Europese Commissie de .eu-domeinen beheert. EURid schakelde het Belgische BBC (Business-to-Business Creativity) in om die boodschap te verspreiden bij bedrijven uit de Europese Unie. Het resultaat: de campagne www.goingfor.eu. En de registratie van de 3.000.000ste .eu-domeinnaam.

Gefaseerde aanpak

EURid en BBC besloten om de .eu-promotie gefaseerd aan te pakken. Als eerste sectoren werden transport, media en pan-Europese bedrijven geselecteerd. Bannering en advertenties in gespecialiseerde magazines over heel Europa leidden bedrijven naar de website www.goingfor.eu. Ook op Brussels Airport werden reizigers erop attent gemaakt dat ze voor hun onderneming een .eu-domeinnaam konden kiezen. Via sms konden ze zelfs meteen controleren of de naam van hun keuze nog vrij was.

Om de pan-Europese campagne in goede banen te leiden, deed BBC een beroep op de partnerbureaus uit het e3-netwerk (www.e3network.com).

Logische keuze

De campagne toont hoe logisch het eigenlijk is om een .eu-naam te gebruiken. Een container die wordt verscheept of een vrachtwagen die over de snelweg passeert, ze worden allebei als het ware ingekapseld door 'www.' en '.eu'. in de ruimte die de container en de vrachtwagen vrijhouden, kan makkelijk de naam van het bedrijf worden ingevuld. Zeker voor transporteurs is een .eu-domeinnaam een evidente keuze.

Bedrijven die voortdurend zakendoen binnen Europa voelen zich daar ook thuis. Dus is het logisch dat zij voor een .eu-domeinnaam kiezen. Voor de foto van het gebouw deed BBC een beroep op architectuurfotograaf Toon Grobet. Hij fotografeerde het gebouw van een bouwonderneming/projectontwikkelaar in Torhout.

Voor de mediasector speelden EURid en BBC in op de zoektocht naar een originele domeinnaam. Steeds meer campagnes krijgen een eigen 'actie-url'. Om er eentje te vinden die er écht uitspringt, is een .eu-oplossing misschien wel aangewezen.

Europese identiteit

Op de website www.goingfor.eu staan testimonials van bedrijven die toelichten waarom zij voor .eu kozen. Op de site zelf kunnen bedrijven geen domeinnaam registreren: dat kan enkel op de site van erkende registrars (te vinden op www.eurid.eu). Deze registrars worden vanzelfsprekend op de hoogte gehouden van het verloop van de campagne.

Begin dit jaar rondde EURid de kaap van 3.000.000 .eu-registraties. Dat zijn drie miljoen bedrijven die hun Europese identiteit tonen, die laten zien dat ze actief zijn in heel Europa, die met één domeinnaam 490 miljoen mensen in 27 landen bereiken.

Meer informatie over de campagne

Anton Loos | loos@bbc.be | 03 451 00 00 | www.bbc.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel