---
Persbericht
www.d66utrecht.nl Utrecht, 8 april 2009
|Ook veel goede oplossingen | |Verdeeldheid in De Meern over Rijksstraatweg |
|Bijna 200 mensen toonden, soms in felle woorden, hun betrokkenheid | |bij de verkeerssituatie in De Meern tijdens een speciale | |raadsinformatieavond in het AC Restaurant De Meern. Namens D66 waren | |woordvoerder verkeer Arjan Kleuver en fractievoorzitter Gerda Oskam | |aanwezig. | | | |Aanleiding voor de speciale raadsinformatieavond was het voorgenomen | |besluit van het college om het verkeersbesluit uit 2005 versneld in | |te voeren. Een verkeersbesluit dat door het eerste burgerinitiatief | |in de Utrechtse geschiedenis, 5 jaar werd gestold. Bijna 4500 | |handtekeningen maakte dat er een taskforce met | |bewonersvertegenwoordigers werd ingesteld die een reeks aan | |tijdelijke maatregelen voor elkaar wist te krijgen. Hoofdrolspeler | |bij dat burgerinitiatief en in de taskforce destijds was toenmalig | |voorzitter van de wijkraad Vleuten-de Meern en huidig | |D66-fractievoorzitter Gerda Oskam. | | | |Oskam: "wat je op een dergelijke avond weer ziet is dat bewoners van | |De Meern echte ervaringsdeskundigen zijn. Dat is net zo veel waard | |als verkeersdeskundigen die vooral modelmatig denken en vanuit de | |gewenste eindsituatie redeneren. Talloze praktische tips en | |voorstellen werden gedaan voor een veiliger dorpshart voor de vele | |fietsers die elke morgen de Leidsche Rijn oversteken, voor een | |leefbaarder centrum en voor een betere bereikbaarheid. Helaas was er | |ook nogal verdeeldheid in de meningen tussen bewoners onderling en | |tussen bewoners en ondernemers. Dat zag je ook in 2005, maar destijds| |heb ik alle belangen met elkaar kunnen verenigen. Nu hebben de mensen| |aan De Meerndijk en de Rijksstraatweg meer dan genoeg van de vele | |files voor hun deur. Logisch dus dat zij pleiten voor het versneld | |invoeren van de afsluiting van de Rijksstraatweg. Maar aan de andere | |kant blijft de vraag, net als in 2005, of het voorgenomen | |verkeersbesluit met de afsluiting van de Rijksstraatweg, voldoende | |soelaas biedt." | | | |Oskam: "De aanleg van de HOV-baan over de Rijksstraatweg betekent dat| |je plotsklaps de gehele oost-west verkeersas uit het centrum van De | |Meern haalt. Ondertussen zijn er al wel tienduizenden mensen rondom | |De Meern bij komen wonen, terwijl de infrastructuur en voorzieningen | |zeer achterlopen bij de oplevering van de woningen. Zo was er lange | |tijd geen winkelcentrum in Veldhuizen en de Balije. Er is daar nog | |altijd geen kinderopvang en andere voorzieningen. De 2e aansluiting | |van de A12, Woerden-Oost, was oorspronkelijk gepland in 2003 maar zal| |dat nu zeker niet vóór 2011 worden aangelegd. | |Bovendien heeft elk dorp een vitaal stadshart nodig voor de | |levendigheid en dus moesten de ondernemers in het nieuwe centrum van | |De Meern ook bereikbaar blijven. Tot slot betekende de aanleg van de | |HOV-baan dat er vrijwel onoverkomelijke problemen voorzien werden | |voor het vele fietsverkeer over de centrale bruggen in De Meern, De | |Meernbrug en De Regenboogbrug." | | | |Oskam meent nog altijd dat de maatregelen die door de taskforce in | |2005 zijn ingevoerd, de beste oplossing voor iedereen zijn. Oskam: | |"de tijdelijke parallelbaan die er nu ligt, is echter niet de | |parallelweg die wij hebben afgesproken met de gemeente. In de | |taskforce is minutieus, per centimeter uitgerekend wat mogelijk was | |naast de HOV-baan. Ook de dubbele kruising met de Regenboogbrug kwam | |daarbij aan bod. De parallelweg is aangelegd met een te breed | |trottoir; tussen de parallelweg en de HOV-baan kwam een bredere | |scheiding; de parallelweg werd daardoor te smal voor | |2-richtingsverkeer en er werden niet voorziene uitwijkhavens | |aangelegd; het hekwerk tussen de HOV-baan en de parallelweg had een | |te grote opening ter hoogte van de Regenboogbrug (ingesteld om | |sluipverkeer door 't Weer tegen te gaan, maar wel veiliger zou zijn | |voor fietsers); bij de herinrichting van de Regenboogbrug bleek het | |fietspad verdwenen en is later niet afgestemd op de oversteekplek | |naar de parallelweg. Tot slot was de insteek bij Veldhuizen richting | |de parallelweg verkeerd aangelegd, zodat de insteek zéér onlogisch | |werd. | |Uiteraard kan ik het niet bewijzen, maar er zijn bij de uitvoering | |van de parallelweg tè veel en tè grote fouten gemaakt om mij te doen | |geloven dat dit allemaal slechts toeval was. Twee dagen na de | |realisatie van de parallelweg en de HOV-baan in het voorjaar van | |2008, is er besloten om autoverkeer te laten meerijden op de | |HOV-baan. De verkeersborden daarvoor waren een dag later klaar. Een | |dergelijke efficiënte bedrijfsvoering is uniek!" | | | |Bij de huidige voorgenomen verkeersmaatregelen is het volgens Oskam | |maar de vraag of er minder verkeer komt op de Meerndijk. "Het lijkt | |erop dat dan al het sluipverkeer zich verplaatst over De Meernbrug | |linksaf de Zandweg op. Zo blijft er onacceptabel veel sluipverkeer op| |de hoofdfietsroute van de Zandweg en door 't Weer. Uit het | |centrumplan De Meern blijkt dat er nog altijd rekening wordt gehouden| |met tussen de 6500 en 11.000 autobewegingen per etmaal over de | |Meerndijk. Dat is ongeveer net zo veel als nu. Daarbij zal ook het | |sluipverkeer door de woonerven van Nijevelt toenemen, eveneens | |ongewenst. Voor De Heuvelen in de Balije lijkt de voorgenomen | |verkeersmaatregel wellicht beter, maar als parallelweg langs de | |HOV-baan richting Veldhuizen was doorgetrokken - zoals ooit gepland -| |is dat nog altijd een veel betere optie." | | | |Tijdens de raadsinformatieavond werden door bewoners talloze | |oplossingen aangedragen. Oskam: "daaruit blijkt eens te meer dat er | |onvoldoende gedaan is met mijn jarenlange pleidooi voor betere | |participatie van bewoners, ondernemers en schooldirecties bij de vele| |verkeersperikelen in het centrum van De Meern. Talloze keren heb ik | |gepleit voor goed overleg met hen op het moment dat de aanleg van de | |HOV-baan maakte dat eerst de Regenboogbrug en vervolgens De | |Meernbrug, omleidingen noodzakelijk maakte. Zo vond ik het voorstel | |van een bewoner om een turborotonde op de kruising | |Meerndijk-Letschertweg een hele goede. Zo kan je vracht- en ander | |zwaar verkeer dwingen om via de Oudenrijnseweg bv. te rijden. Ook | |ideeën voor speciale fietsbruggen met aansluitend | |voorrangsfietsplateau's leken mij creatief en zinvol." | | | |De raadscommissie Stad en Ruimte buigt zich op 12 mei over het | |voorgenomen verkeersbesluit. Oskam tot slot: "wat mij betreft was | |deze speciale avond, ondanks de verdeeldheid, wel zeer nuttig. Nu | |blijkt voor alle raadsleden hoe ingewikkeld de verkeerssituatie in De| |Meern is. En ook hoe betrokken de bewoners van De Meern zijn. Tot | |dusver was dat toch een beetje een 'ver van mijn bed show' voor de | |meesten. Ik woon hier, ik fiets vrijwel dagelijks over de | |Regenboogbrug, dus ik ken die situatie. Voor de meeste raadsleden | |was, ondanks de vele moties en amendementen van D66 over de | |verkeersperikelen in De Meern, het toch onbekend terrein." | | | | | | |
Noot voor de redactie,