Gemeenteraadsfractie D66 Utrecht


---


Persbericht

www.d66utrecht.nl Utrecht, 8 april 2009

|Ook veel goede oplossingen                                           |
|Verdeeldheid in De Meern over Rijksstraatweg                         |
|Bijna 200 mensen toonden, soms in felle woorden, hun betrokkenheid   |
|bij de verkeerssituatie in De Meern tijdens een speciale             |
|raadsinformatieavond in het AC Restaurant De Meern. Namens D66 waren |
|woordvoerder verkeer Arjan Kleuver en fractievoorzitter Gerda Oskam  |
|aanwezig.                                                            |
|                                                                     |
|Aanleiding voor de speciale raadsinformatieavond was het voorgenomen |
|besluit van het college om het verkeersbesluit uit 2005 versneld in  |
|te voeren. Een verkeersbesluit dat door het eerste burgerinitiatief  |
|in de Utrechtse geschiedenis, 5 jaar werd gestold. Bijna 4500        |
|handtekeningen maakte dat er een taskforce met                       |
|bewonersvertegenwoordigers werd ingesteld die een reeks aan          |
|tijdelijke maatregelen voor elkaar wist te krijgen. Hoofdrolspeler   |
|bij dat burgerinitiatief en in de taskforce destijds was toenmalig   |
|voorzitter van de wijkraad Vleuten-de Meern en huidig                |
|D66-fractievoorzitter Gerda Oskam.                                   |
|                                                                     |
|Oskam: "wat je op een dergelijke avond weer ziet is dat bewoners van |
|De Meern echte ervaringsdeskundigen zijn. Dat is net zo veel waard   |
|als verkeersdeskundigen die vooral modelmatig denken en vanuit de    |
|gewenste eindsituatie redeneren. Talloze praktische tips en          |
|voorstellen werden gedaan voor een veiliger dorpshart voor de vele   |
|fietsers die elke morgen de Leidsche Rijn oversteken, voor een       |
|leefbaarder centrum en voor een betere bereikbaarheid. Helaas was er |
|ook nogal verdeeldheid in de meningen tussen bewoners onderling en   |
|tussen bewoners en ondernemers. Dat zag je ook in 2005, maar destijds|
|heb ik alle belangen met elkaar kunnen verenigen. Nu hebben de mensen|
|aan De Meerndijk en de Rijksstraatweg meer dan genoeg van de vele    |
|files voor hun deur. Logisch dus dat zij pleiten voor het versneld   |
|invoeren van de afsluiting van de Rijksstraatweg. Maar aan de andere |
|kant blijft de vraag, net als in 2005, of het voorgenomen            |
|verkeersbesluit met de afsluiting van de Rijksstraatweg, voldoende   |
|soelaas biedt."                                                      |
|                                                                     |
|Oskam: "De aanleg van de HOV-baan over de Rijksstraatweg betekent dat|
|je plotsklaps de gehele oost-west verkeersas uit het centrum van De  |
|Meern haalt. Ondertussen zijn er al wel tienduizenden mensen rondom  |
|De Meern bij komen wonen, terwijl de infrastructuur en voorzieningen |
|zeer achterlopen bij de oplevering van de woningen. Zo was er lange  |
|tijd geen winkelcentrum in Veldhuizen en de Balije. Er is daar nog   |
|altijd geen kinderopvang en andere voorzieningen. De 2e aansluiting  |
|van de A12, Woerden-Oost, was oorspronkelijk gepland in 2003 maar zal|
|dat nu zeker niet vóór 2011 worden aangelegd.                        |
|Bovendien heeft elk dorp een vitaal stadshart nodig voor de          |
|levendigheid en dus moesten de ondernemers in het nieuwe centrum van |
|De Meern ook bereikbaar blijven. Tot slot betekende de aanleg van de |
|HOV-baan dat er vrijwel onoverkomelijke problemen voorzien werden    |
|voor het vele fietsverkeer over de centrale bruggen in De Meern, De  |
|Meernbrug en De Regenboogbrug."                                      |
|                                                                     |
|Oskam meent nog altijd dat de maatregelen die door de taskforce in   |
|2005 zijn ingevoerd, de beste oplossing voor iedereen zijn. Oskam:   |
|"de tijdelijke parallelbaan die er nu ligt, is echter niet de        |
|parallelweg die wij hebben afgesproken met de gemeente. In de        |
|taskforce is minutieus, per centimeter uitgerekend wat mogelijk was  |
|naast de HOV-baan. Ook de dubbele kruising met de Regenboogbrug kwam |
|daarbij aan bod. De parallelweg is aangelegd met een te breed        |
|trottoir; tussen de parallelweg en de HOV-baan kwam een bredere      |
|scheiding; de parallelweg werd daardoor te smal voor                 |
|2-richtingsverkeer en er werden niet voorziene uitwijkhavens         |
|aangelegd; het hekwerk tussen de HOV-baan en de parallelweg had een  |
|te grote opening ter hoogte van de Regenboogbrug (ingesteld om       |
|sluipverkeer door 't Weer tegen te gaan, maar wel veiliger zou zijn  |
|voor fietsers); bij de herinrichting van de Regenboogbrug bleek het  |
|fietspad verdwenen en is later niet afgestemd op de oversteekplek    |
|naar de parallelweg. Tot slot was de insteek bij Veldhuizen richting |
|de parallelweg verkeerd aangelegd, zodat de insteek zéér onlogisch   |
|werd.                                                                |
|Uiteraard kan ik het niet bewijzen, maar er zijn bij de uitvoering   |
|van de parallelweg tè veel en tè grote fouten gemaakt om mij te doen |
|geloven dat dit allemaal slechts toeval was. Twee dagen na de        |
|realisatie van de parallelweg en de HOV-baan in het voorjaar van     |
|2008, is er besloten om autoverkeer te laten meerijden op de         |
|HOV-baan. De verkeersborden daarvoor waren een dag later klaar. Een  |
|dergelijke efficiënte bedrijfsvoering is uniek!"                     |
|                                                                     |
|Bij de huidige voorgenomen verkeersmaatregelen is het volgens Oskam  |
|maar de vraag of er minder verkeer komt op de Meerndijk. "Het lijkt  |
|erop dat dan al het sluipverkeer zich verplaatst over De Meernbrug   |
|linksaf de Zandweg op. Zo blijft er onacceptabel veel sluipverkeer op|
|de hoofdfietsroute van de Zandweg en door 't Weer. Uit het           |
|centrumplan De Meern blijkt dat er nog altijd rekening wordt gehouden|
|met tussen de 6500 en 11.000 autobewegingen per etmaal over de       |
|Meerndijk. Dat is ongeveer net zo veel als nu. Daarbij zal ook het   |
|sluipverkeer door de woonerven van Nijevelt toenemen, eveneens       |
|ongewenst. Voor De Heuvelen in de Balije lijkt de voorgenomen        |
|verkeersmaatregel wellicht beter, maar als parallelweg langs de      |
|HOV-baan richting Veldhuizen was doorgetrokken - zoals ooit gepland -|
|is dat nog altijd een veel betere optie."                            |
|                                                                     |
|Tijdens de raadsinformatieavond werden door bewoners talloze         |
|oplossingen aangedragen. Oskam: "daaruit blijkt eens te meer dat er  |
|onvoldoende gedaan is met mijn jarenlange pleidooi voor betere       |
|participatie van bewoners, ondernemers en schooldirecties bij de vele|
|verkeersperikelen in het centrum van De Meern. Talloze keren heb ik  |
|gepleit voor goed overleg met hen op het moment dat de aanleg van de |
|HOV-baan maakte dat eerst de Regenboogbrug en vervolgens De          |
|Meernbrug, omleidingen noodzakelijk maakte. Zo vond ik het voorstel  |
|van een bewoner om een turborotonde op de kruising                   |
|Meerndijk-Letschertweg een hele goede. Zo kan je vracht- en ander    |
|zwaar verkeer dwingen om via de Oudenrijnseweg bv. te rijden. Ook    |
|ideeën voor speciale fietsbruggen met aansluitend                    |
|voorrangsfietsplateau's leken mij creatief en zinvol."               |
|                                                                     |
|De raadscommissie Stad en Ruimte buigt zich op 12 mei over het       |
|voorgenomen verkeersbesluit. Oskam tot slot: "wat mij betreft was    |
|deze speciale avond, ondanks de verdeeldheid, wel zeer nuttig. Nu    |
|blijkt voor alle raadsleden hoe ingewikkeld de verkeerssituatie in De|
|Meern is. En ook hoe betrokken de bewoners van De Meern zijn. Tot    |
|dusver was dat toch een beetje een 'ver van mijn bed show' voor de   |
|meesten. Ik woon hier, ik fiets vrijwel dagelijks over de            |
|Regenboogbrug, dus ik ken die situatie. Voor de meeste raadsleden    |
|was, ondanks de vele moties en amendementen van D66 over de          |
|verkeersperikelen in De Meern, het toch onbekend terrein."           |
|                                                                     |
|                                                                     |
|                                                                     |

Noot voor de redactie,