Nieuwsbegrip wint IPON-award Aanpak maakt begrijpend lezen leuk

09/04/2009 14:32

CED Groep

Nieuwsbegrip is op de IPON 2009 - de grootste vakbeurs voor onderwijs en ICT - uitgeroepen tot Beste innovatief product in de categorie software PO en wint daarmee een IPON Award. De aanpak voor begrijpend lezen werd door de vakjury verkozen boven de andere inzendingen. 'De CED-Groep heeft begrijpend lezen veel leuker gemaakt, door het te koppelen aan actuele onderwerpen. De innovatieve aanpak van Nieuwsbegrip zorgt voor verbetering van tekstbegrip en is daarmee een IPON Award waardig', aldus het juryrapport.

Over Nieuwsbegrip

Begrijpend lezen met het nieuws van de dag: dat is Nieuwsbegrip. Nieuwsbegrip is vernieuwend en motiverend: de leesteksten zijn geschreven aan de hand van de actualiteit. De onderwerpen voor de teksten worden door de leerlingen zelf aangedragen. Dat maakt begrijpend lezen weer leuk! Groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs en speciaal onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs: allen kunnen gebruik maken van de wekelijkse teksten en opdrachten. In samenwerking met KlasseTV is er elke week een filmpje dat aansluit bij de teksten van Nieuwsbegrip. Ruim 2000 razend enthousiaste Nieuwsbegripscholen zijn de ambassadeurs van deze succesvolle aanpak.

Nieuwsbegrip XL

Op veler verzoek is Nieuwsbegrip uitgebreid met een unieke interactieve leerlingenwebsite voor begrijpend lezen: Nieuwsbegrip XL. Deze is ontwikkeld door de Roode Kikker en gaat eind april 2009 online! De site voorziet in woordenschatoefeningen, toetsen, functionele schrijfopdrachten en een etalagefunctie. Daarnaast staan er wekelijks lessen met andere tekstsoorten op, bijvoorbeeld een verhalende tekst, instructietekst of recept. Ook kunnen leerlingen reageren op de stelling van de week. De leeromgeving van de site is een virtuele uitgeverij. Leerlingen werken periodiek aan een eigen magazine. Het magazine bestaat o.a. uit een artikel, een fotostrip, een nieuwsquiz. De leerkracht kan het magazine digitaal 'publiceren'. Ouders kunnen dan het magazine van hun kind bekijken. De leerlingenwebsite zorgt voor een nog grotere motivatie en betrokkenheid van de leerling bij de Nieuwsbegripteksten en het nieuws van die week. Met name vanwege deze leerlingensite is Nieuwsbegrip een terechte IPON Award winnaar!





http://www.nieuwsbegrip.nl