Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


Datum 9 april 2009

Betreft Antwoorden op Kamervragen mw. Kraneveldt- van der Veen (PvdA)

Hierbij zend ik u, (mede namens de staatssecretaris van Financiën) het antwoord op de vragen van het Kamerlid Kraneveldt-van der Veen (PvdA) van uw Kamer inzake misstanden bij kinderopvangaanbieders.

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Sharon A.M. Dijksma

a
na 1 van 3 Pagi





Antwoorden op de schriftelijke vragen van het Kamerlid Kraneveldt-van der Veen Onze referentie (PvdA) van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de staatssecretaris van KO/116559 Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de staatssecretaris van Financiën, inzake misstanden bij kinderopvangaanbieders. (ingezonden d.d. 19 maart 2009)

Vraag 1
Is het u bekend dat een grote kinderopvangorganisatie via een geen- bezwaarsysteem zichzelf toegang laat verlenen tot de fiscale gegevens van hun klanten (de ouders), waarbij de kindplaats vervalt indien ouders hier bezwaar tegen hebben en niet met de nieuwe plaatsingsovereenkomst akkoord kunnen gaan? 1) Heeft u enig idee of dit vaker voorkomt?

Antwoord
Er is een kinderopvangorganisatie die een brief heeft verzonden waarin aangegeven wordt dat de instelling behoudens tegenbericht, uitgaat van toestemming van de klant om gegevens op te vragen bij de Belastingdienst. Een dergelijke handelswijze is niet in overeenstemming met wet- en regelgeving. De klant moet ondubbelzinnig toestemming geven. De betreffende kinderopvanginstelling is hierop aangesproken door de Belastingdienst. Recentelijk is gebleken dat deze kinderopvanginstelling de wet- en regelgeving nog steeds niet juist interpreteert. Daarom zal er medio april 2009 weer een gesprek plaatsvinden om de kinderopvanginstelling op de juiste interpretatie van de wet- en regelgeving te wijzen.

Overigens zijn er bij de Belastingdienst Toeslagen geen gevallen bekend waarin kindplaatsen vervallen als ouders aangeven bezwaar te hebben tegen het opvragen van klantgegevens bij de Belastingdienst. Dit geldt ook ten aanzien van de briefschrijver. Ook zijn geen andere gevallen bekend waarin een kinderopvangorganisatie bij het uitblijven van bezwaar uit gaat van toestemming voor het opvragen van klantgegevens bij de Belastingdienst.

Ter aanvulling hierop nog het volgende. Als de kinderopvanginstelling is aangemerkt als Hulpinformatiepunt (HIP) bij de Belastingdienst en de klant heeft de kinderopvanginstelling toestemming gegeven, dan verkrijgt de kinderopvanginstelling zogenoemde status informatie over de aanvraag kinderopvangtoeslag. Zo kan de HIP vragen aan de Belastingdienst Toeslagen of een aanvraag al is verwerkt of wanneer de toeslag wordt uitbetaald. De HIP verkrijgt alleen gegevens die de aanvraag aangaan, dus geen fiscale gegevens.

Vraag 2
Hoe beoordeelt u het feit dat het toegang verlenen tot fiscale gegevens hierbij wordt gekoppeld aan het al dan niet kunnen verkrijgen van een kindplaats? Bent u het met de stelling eens dat dit een onwenselijke situatie is en dat het recht op een kindplaats niet gekoppeld zou moeten zijn aan de plicht om bepaalde gegevens vrij te geven?

Antwoord
Zoals hiervoor is aangegeven is niet gebleken dat er kindplaatsen zijn geweigerd, als gevolg van het feit dat een klant geen toestemming heeft verleend.

Pagina 2 van 3





Vraag 3 Onze referentie Wat vindt u van de bepaling die deze kinderopvangaanbieder heeft opgenomen in KO/116559 de algemene voorwaarden dat indien ouders slechts een dagdeel wil afnemen, deze kinderopvangaanbieder zich het recht voorbehoudt om te eisen dat ouders

een volledige dag afnemen, met als stok achter de deur dat de overeenkomst eenzijdig wordt opgezegd? Heeft u enig idee of dit vaker voorkomt?

Antwoord
Situaties waarbij ouders verplicht zijn meer opvang af te nemen dan zij nodig hebben, keur ik af. In het wetsvoorstel aanpassingen aan de Wet kinderopvang in verband met wijzigingen bij gastouderopvang, is de mogelijkheid opgenomen om een limiet te stellen aan het aantal uren opvang dat een ondernemer bij ouders in rekening kan brengen. Voor de verschillende vormen van opvang kunnen verschillende maxima gelden. De maxima worden bij of krachtens AMvB vastgesteld.

Vraag 4
Ook deze kinderopvangaanbieder is in een aantal gevallen voorbijgegaan aan het negatieve advies van enkele oudercommissies inzake de uitbreiding van de openingstijden, die alle ouders gezamenlijk moeten opbrengen; welke mogelijkheden ziet u om de positie van ouders in zulke situaties beter te beschermen?

Vraag 5
Kunt u tegengaan dat kinderopvangorganisaties die zich in een positie bevinden die men nog net niet die van een monopolist kan noemen, op een dergelijke wijze hun positie ten opzichte van ouders gebruiken om algemene voorwaarden te veranderen?

Vraag 6
Veel ouders hebben bij het vernieuwen van hun verplaatsingovereenkomst eigenlijk geen keuze om bezwaar te maken omdat ze hun kindplaats dan dreigen te verliezen; welke maatregelen gaat u in de toekomst nemen om de positie van ouders te beschermen?

Antwoord op de vragen 4, 5 en 6
Door middel van een aantal maatregelen wordt de positie van de ouders versterkt:

· Ik heb de organisatie van ouders, BOinK, extra faciliteiten ter beschikking gesteld om ouders en oudercommissies te ondersteunen;
· De Wet kinderopvang bevat een klachtenregeling voor oudercommissies;
· Bij de komende wijziging van de Wet kinderopvang wordt het mogelijk een limiet te stellen aan het aantal uren opvang dat ondernemers aan ouders in rekening brengen;

· Ouders kunnen binnenkort via internet de prijzen vergelijken van kinderopvangorganisaties. Op deze manier wil ik de transparantie in de sector vergroten en ouders inzicht geven in de prijzen van kinderopvangorganisaties.

Daarnaast doet de NMA momenteel onderzoek naar de kinderopvangmarkt vanuit het perspectief van de Mededingingswetgeving. De onderzoeksresultaten verwacht ik dit voorjaar. Op basis van de resultaten daarvan zal ik besluiten of nog meer maatregelen nodig zijn.

Pagina 3 van 3


> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer

Onze referentie der Staten-Generaal KO/116559 Postbus 20018

2500 EA Den Haag