NEN


Tweede generatie paraffine (bio)diesel

donderdag 9 april 2009, 12:17


Er is een CEN Workshop Agreement gepubliceerd voor alternatieve diesel: CWA 15940. Deze CWA legt de specificatie voor dieselbrandstof vast. Op basis van synthesegas, gemaakt uit aardgas, kolen of biologisch afval. En direct gemaakt via chemisch kraken van plantaardige en dierlijke vetten. De specificatie is bedoeld om een ultraschone diesel aan te bieden aan taxi- of gemeentebedrijven met als doel de luchtkwaliteit in de binnensteden te verbeterd.

Wereldwijd wordt gezocht naar alternatieve brandstoffen. Een al sinds de Tweede Wereldoorlog bestaande diesel wordt verkregen via het zogenaamde Fischer-Tropsch proces. Zeker in Zuid-Afrika heeft men vanwege de jarenlange boycot ervaring met deze gas-to-liquid of coal-to-liquid (GTL, CTL) brandstof. Dit levert een paraffine vloeistof die in dieselmotoren gebruikt kan worden. Omdat gas of biogas als basis wordt gebruikt, is deze diesel ook veel schoner en zorgt daarmee voor minder uitstoot van schadelijke gassen.

Reden waarom Sasol Chevron en Shell het initiatief hebben genomen om op Europees niveau een productkwaliteit vast te leggen. Hiervoor is men naar NEN gestapt en is gekozen, vanwege de nog beperkte beschikbaarheid van het product op de markt, voor een CEN Workshop. Een zestiental bedrijven is om de tafel verzameld. Hieronder ook autofabrikanten en producenten met andere conversiemethodes van biomassa die ook tot paraffine olie leiden. Vandaar dat de CWA uiteindelijk twee soorten tweede generatie diesel beschrijft: een kwaliteit gelijkwaardig aan normale diesel (NEN EN 590) en een product met verbeterde verbrandingseigenschappen. Beide speciaal voor eigenaren die de emissies willen aanpakken.

Informatie
Voor informatie over deze norm(en) of over het normalisatieproces neem contact op met NEN-Energiewinning, e-mail energy@nen.nl

Voor bestellingen stuurt u een mail naar bestel@nen.nl