Wervingswebsites van accountantskantoren onder de maat


AMSTERDAM, 20090410 -- In januari en februari 2009 heeft Adviesgroep '88, veertig wervingswebsites van accountants- en belastingadvieskantoren getoetst op enkele aspecten. Daarbij hebben we ons opgesteld als `werkzoekende'. Gekeken is naar de vindbaarheid van vacatures en de mate waarin werkzoekenden geneigd zullen zijn om te reageren op een vacature. De conclusie is helder: bij veel kantoren is het zwaar onder de maat maar met enkele kleine aanpassingen is er veel terrein te winnen...

De bevindingen worden per aspect beschreven. Daarbij is een onderverdeling te maken in:

a) de vindbaarheid van de vacatures en;
b) de mate waarin werkzoekenden geneigd zullen zijn om te reageren op een vacature.

Dit laatste wordt ook wel `conversie' genoemd. Deze conversie valt en staat met de gebruiksvriendelijkheid van de site, ook wel de `usability' genoemd.


Vindbaarheid van de vacatures
Duidelijk is dat bij alle veertig sites zoeken via Google op zoektermen als `fiscalist', `accountant' en/of `vacature', geen resultaten worden geboekt. Dat wil zeggen, geen van de websites en/of vacatures wordt weergegeven op de eerste pagina opleveringen binnen Google. En dat terwijl de eerste drie opleveringen, 79% van alle kliks krijgt (bron: Think Eyetracking, Cornell University 2008). Met een klik wordt bedoeld dat de 'geïnteresseerde' daadwerkelijk de website bezoekt.

Deels is de slechte vindbaarheid te wijten aan de technische inrichting van de websites. Daarnaast speelt mee dat het `doorkopieer gedrag' van vacatures via diverse Jobboards, leidt tot een verminderde relevantie van de individuele vacatures voor Google. Met andere woorden, de vacatures verliezen hun voorrang binnen Google op andere vacatures of websites.

Jobboards en intermediairs
De eerste pagina met Google opleveringen wordt bezet door Jobboards als Totaljobs of intermediairs. Het is de kwantiteit van dagelijkse content en de vernieuwing hiervan die leidt tot een `bezetting' van de eerste pagina. Overigens geldt dit fenomeen niet alleen binnen de accountancy, maar ook binnen het bedrijfsleven. Grote banken en verzekeraars hebben ook te maken met dit fenomeen.

Usability
Over het algemeen is de usability van de wervingswebsites in orde. Bij binnenkomst op de algemene site, is in 92% van alle sites de button `vacatures' of `werken bij' snel te vinden. 75% van de wervingssites is overzichtelijk ingericht en 43% heeft een zoekoptie waarbij gezocht kan worden op `regio/plaats' gecombineerd met `functie'. Daarbij opgemerkt dat 10 kleine kantoren slechts één of twee vestigingen hebben. Er is ook gelet op de lay-out/ vormgeving van de website. Bij 17% van de websites is de lay-out achterhaald of ouderwets. Daardoor zal een bezoeker minder snel geneigd zijn om verschillende pagina's van de website te bekijken.

Vacatureteksten
Slechts 18% van de veertig wervingwebsites heeft onderscheidende vacatureteksten waarbij meer informatie wordt gegeven over arbeidsvoorwaarden, flexibiliteit als thuis of parttime werken. 36% geeft een sfeerbeschrijving van het kantoor. Helaas worden bij alle sfeerbeschrijvingen dezelfde standaard termen gebruikt als open cultuur, dynamisch en laagdrempelig. Termen die een werkzoekende vrijwel niets zeggen omdat iedereen ze gebruikt. Het zijn `lege' woorden geworden. Bij 2 wervingwebsites treffen we vacatures aan waarbij stond vermeld dat de kandidaat `geen 9 tot 5 mentaliteit' moet bezitten.

Conversie
En wat betekenen de usability van de wervingwebsites en de vacatureteksten voor het responsniveau? Of, wat kunnen we zeggen over de conversie? De conversiegraad is voor ons niet te toetsen omdat wij geen zicht hebben op wat er `achter de schermen' plaatsvindt qua reacties op vacatures. De conversie zal verhoogd worden als de bovenstaande aspecten ieder op hun beurt worden geoptimaliseerd. Concreet: hogere vindbaarheid door nieuwe lay-out, betere teksten en hoge gebruikersvriendelijkheid. Resulterend in een hogere conversiegraad.

Martijn Betgem - Adviesgroep '88 - Groep88.nl

Adviesgroep '88 b.v.