Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Opletten bij aanbesteding hoofdrailnet
Volgens bestaande afspraken wordt het NS-net in 2015 openbaar aanbesteed. Reizigersvereniging ROVER is daar tegen. In een brief aan minister Eurlings heeft ROVER gewaarschuwd voor een herhaling van de ellende die de reiziger overkwam bij de reorganisatie van de spoorsector eind jaren '90. De reizigers hebben vele jaren last van gehad van treinen die uitvielen of te laat waren. NS lijkt inmiddels op orde, ProRail nog steeds niet. Maar doe de reiziger zoiets niet opnieuw aan.

ROVER vindt het openbaar aanbesteden van het NS-net een slecht idee. Een spoornet is heel iets anders dan een busnet (daar waren die aanbestedingen, hoewel het beter kan, niet verkeerd). De tijd die nodig is voor het aanpassen van infrastructuur en materieel is op het spoor van een heel andere orde is dan bij de bus. Bestelling van spoormaterieel kost vele jaren. Volgens ROVER begint de tijd te dringen: `Als er niet snel uitzicht komt over hoe de overheid om wil gaan met de aanbesteding in 2015 gaat NS ongetwijfeld terughoudend zijn in zijn investeringsprogramma. De reiziger zal daar het slachtoffer van zijn.'

ROVER moet er ook niet aan denken, dat een nieuwe concessienemer eerste vele jaren bezig is met het opbouwen van een goed overlegnetwerk met ProRail, met consumenten, met decentrale overheden en vervoersbedrijven. Daar zit de reiziger absoluut niet op te wachten.

ROVER stelt als voorwaarde wel, dat als er niet zou worden aanbesteed en er dus geen tucht van de markt kan zijn (dat is hier zo: reizigers kunnen niet met hun voeten stemmen), er dan tucht van de overheid moet zijn. Daarom is ROVER voorstander van een onafhankelijke Toezichthouder, die het recht heeft om beslissingen te nemen en de belangen van reizigers serieus te nemen. Dat zo'n onafhankelijke toezichthouder in het OV ontbreekt, is een onverdedigbare afwijking van wat in andere markten met grote marktpartijen gebruikelijk is. Pagina geplaatst: 10 april 2009