Prinses Màxima bezoekt school in kader van meisjes en techniek

08/04/2009 17:15

Platform Bèta Techniek

(herhaalde) PERSUITNODIGING 14 april a.s.

Prinses Màxima en minister Plasterk bezoeken school rond het thema 'meisjes en techniek'

Speciale voorlichting voor meisjes leidt tot forse stijging keuze voor Natuurprofiel

blijkt uit nieuw onderzoek

Prinses Màxima en minister Plasterk bezoeken op 14 april 2009 scholengemeenschap De Waerdenborch in Holten (Overijssel). Ze maken daar de voorlichting mee die speciaal bedoeld is om meer meisjes te laten kiezen voor een bètatechnische richting. Uit onderzoek dat die dag verschijnt, blijkt dat speciaal op meisjes gerichte voorlichting leidt tot een forse stijging van meisjes die voor een Natuurprofiel kiezen.

De Prinses en de minister wonen een presentatie bij voor en door vmbo-meisjes over de doorstroom naar een technische vervolgopleiding en speeddates tussen havo/vwo-meisjes en vrouwelijke technische professionals. Leerlingen doen mee aan proefjes in het kader van Girlsday, waarbij bedrijven meisjes een kijkje in hun (technische) keuken bieden. Daarnaast spreekt een aantal CEO's over de rol die bedrijven kunnen spelen bij het voorlichten van meisjes om het aandeel vrouwen in bètatechnische beroepen te vergroten.

Meisjes en techniek

De laatste jaren stijgt de keuze van meisjes in Nederland voor een N(natuur)-profiel of technische (vervolg)opleiding, al is het aandeel meisjes met een N-profiel relatief nog steeds laag. Vaak komt dit doordat meisjes een onjuist of onvolledig beeld hebben van technische studies en beroepen. Ook komen ze in hun omgeving weinig met vrouwelijke technische rolmodellen in aanraking. VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, heeft in opdracht van het Platform Bèta Techniek verschillende activiteiten ontwikkeld om meisjes in het voortgezet onderwijs beter voor te lichten over het benutten van hun technische talenten. Door financiële steun van het ministerie van OCW kunnen scholen hier kosteloos gebruik van maken.

Invloed van decanen, klasgenoten en ouders

In opdracht van het Platform Bèta Techniek heeft ITS in schooljaar 2007/08 een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de Natuurprofielkeuze van leerlingen in de derde klas van havo en vwo. Uit het onderzoek 'Wat bepaalt de keuze voor een natuurprofiel?' van Annemarie van Langen en Hermann Vierke komen een paar opvallende conclusies naar voren over de factoren die de keuze van meisjes beïnvloeden. Zo blijken de profieladviezen van ouders van grote invloed, meer nog dan die van docenten of vrienden. Ouders raden hun dochters vaker een Natuur & Gezondheid-profiel aan in plaats van een Natuur & Techniek-profiel en dat doen ze minder vaak bij hun zonen, zelfs als deze dezelfde cijfers hebben. Ook blijkt doorslaggevend de mate waarin meisjes zelfvertrouwen, nut en plezier ervaren ten aanzien van exacte vakken, de N-profielen en bètatechniek. Verder schatten meisjes hun talent voor de natuurprofielen onterecht veel lager in dan jongens. Op basis van het onderzoek is een model ontwikkeld dat bijna 90% van de profielkeuzes kan voorspellen.

Speciale voorlichting voor meisjes werkt

Zowel in havo als vwo en zowel onder jongens als meisjes is binnen de onderzochte groep de keuze voor een Natuurprofiel met vijf tot tien procent gestegen.1 Dat geldt in het bijzonder voor meisjes: in vergelijking tot de vrouwelijke havo- en vwo-gediplomeerden in 2007 is in de onderzochte groep het aandeel meisjes met een N?- of dubbelprofiel bijna zes maal zo groot.


1 Wat hierbij mogelijk meespeelt is dat de instroomeisen van het hoger onderwijs aangepast zijn aan de Vernieuwde Tweede Fase, wat onder meer tot gevolg heeft dat vwo-gediplomeerden met een N?-profiel voortaan uitsluitend toegang krijgen tot de studies geneeskunde en diergeneeskunde indien zij ook een eindexamen in het vak natuurkunde hebben afgelegd, waarmee ze dus als ze ook wiskunde B hebben gekozen een dubbelprofiel (N?/ N?) hebben.