Uitbreiding opsporingsbevoegdheden vreemdelingenpolitie
Persbericht | 14-04-2009
Staatssecretaris Albayrak en minister Hirsch Ballin van Justitie
werken aan een wetswijziging om de opsporingsbevoegdheden van de
vreemdelingenpolitie uit te breiden. De uitbreiding van de
opsporingsbevoegdheden is nodig om de identiteit en nationaliteit van
de vreemdeling doeltreffender te kunnen vaststellen. De
vreemdelingenpolitie krijgt de bevoegdheid om de woning van de
vreemdeling te doorzoeken naar identiteitsdocumenten, zonder
toestemming van de vreemdeling zelf. Daarnaast mogen verschillende
onderzoekshandelingen worden verricht om de identiteit van de
vreemdeling vast te stellen. Hieronder valt ook het `uitlezen' van
gegevensdragers, zoals gsm's. Dit schrijven de bewindslieden van
Justitie, mede namens de ministers van Buitenlandse Zaken en voor
Ontwikkelingssamenwerking, in een brief over terugkeermaatregelen aan
de Tweede Kamer. In deze brief gaan zij ook in op de aanbevelingen van
de Commissie Integraal Toezicht Terugkeer (CITT).
Resultaten
In de brief wordt met cijfers onderbouwd dat het terugkeerbeleid van
het huidige kabinet effectief is. De bewindslieden van Justitie zetten
in op vijf terreinen om tot een effectieve terugkeer te komen. Dat
zijn versterking van de samenwerking met landen van herkomst,
verbeteren van de samenwerking met lokale overheden en
maatschappelijke organisaties, een directe, op zijn eigen
verantwoordelijkheid gerichte benadering van de vreemdeling en
samenwerking tussen de ketenpartners. Daarnaast heeft het uitzetten
van de criminele vreemdelingen hoge prioriteit.
Afgelopen jaar is er een toename gerealiseerd van het aantal personen
dat uit Nederland vertrekt via de vertrekprocedure van de Dienst
Terugkeer en Vertrek (DT&V). Het aantal mensen dat via de DT&V
vrijwillig vertrekt, is het afgelopen jaar met 65% gestegen ten
opzichte van het jaar daarvoor. Ook is een stijging waarneembaar van
het aantal migranten dat met ondersteuning van de Internationale
Organisatie voor Migratie (IOM) uit Nederland is vertrokken. In 2008
is dat aantal met bijna 14% gestegen ten opzichte van 2007. Deze trend
zet zich in het eerste kwartaal van 2009 stevig door. In dat kwartaal
zijn al ruim 700 veemdelingen zelfstandig teruggekeerd via IOM ten
opzichte van ongeveer 425 vreemdelingen in het eerste kwartaal van
2008.
Uitzetten criminele vreemdelingen
De prioritaire aanpak van criminele vreemdelingen is succesvol.
Ongeveer 70% van de vreemdelingen in de strafrechtketen vertrekt
aantoonbaar uit Nederland. Staatssecretaris Albayrak gaat bij
terugkeer van vreemdelingen justitiële gegevens verstrekken aan landen
van herkomst. Hiermee wil de staatssecretaris de samenwerking met
herkomstlanden versterken. Verschillende landen van herkomst hebben
aangegeven geïnformeerd te willen worden over eventuele criminele
antecedenten van hun onderdanen indien er een (vervangend)
reisdocument wordt aangevraagd ten behoeve van gedwongen terugkeer.
Voordat de informatie kan worden verstrekt, zal de Immigratie- en
naturalisatiedienst (IND) beoordelen of het geven van dit soort
informatie niet zal leiden tot het gevaar op foltering of marteling in
het land van herkomst van de betreffende vreemdeling. Daarbij wordt
ook gekeken naar het risico dat de vreemdeling in het land van
herkomst opnieuw wegens hetzelfde feit bestraft zou kunnen worden.
Vanzelfsprekend zal asielgerelateerde informatie niet worden
verstrekt.
Terugdringen herhaalde aanvragen
Staatssecretaris Albayrak zal verder een proef starten, waarmee moet
worden voorkomen dat vreemdelingen nog op de vliegtuigtrap een nieuwe
aanvraag kunnen indienen. Zij wil met deze nieuwe methode niet alleen
het aantal herhaalde aanvragen terugdringen, maar ook het aantal
geannuleerde terugkeervluchten van afgewezen asielzoekers. In de proef
zal aan de vreemdeling kort na aankomst in het uitzetcentrum worden
gevraagd alles mee te delen aan de DT&V wat te maken heeft met een
mogelijke nieuwe verblijfsaanvraag. Doet de vreemdeling dat niet, en
wordt later alsnog een reguliere aanvraag ingediend, dan wordt de
aanvraag direct afgewezen. Als het gaat om een herhaalde asielaanvraag
waaraan geen nieuwe feiten en omstandigheden ten grondslag liggen, mag
de behandeling hiervan niet in Nederland worden afgewacht.
Meer informatie
* Overzicht van terugkeermaatregelen getroffen gedurende deze
kabinetsperiode14-04-2009 | pdf-document, 43 KB
Zie het origineel
* Brief Tweede Kamer Stand van zaken maatregelen terugkeer en
reactie op jaarverslag 2008 Commissie Integraal Toezicht
Terugkeer14-04-2009 | pdf-document, 88 KB