ChristenUnie
Dankzij ChristenUnie 140 miljoen voor spoor
Dankzij ChristenUnie 140 miljoen voor spoor
dinsdag 14 april 2009 15:07 Minister Eurlings gaat de komende jaren
140 miljoen euro investeren in spoorprojecten, om zo de gevolgen van
de economische crisis te dempen. Het gaat om geld dat bij ProRail op
de plank bleef liggen. Ernst Cramer: ,,Sinds vorig jaar hamert de
ChristenUnie er al op dat er grote achterstanden zijn bij het
spooronderhoud. Inmiddels zijn de eerste 150 ontslagen al
aangekondigd."
De miljoenen zijn bestemd voor onderhoudswerkzaamheden en voor
projecten die snel kunnen worden uitgevoerd. Zo wordt de bouw van
fietsenstallingen, liften en roltrappen op stations waar mogelijk,
sneller uitgevoerd. De ChristenUnie heeft sterk aangedrongen op deze
extra investering. Zeker nu de crisis ook de spoorsector raakt en
aannemers moeite hebben om hun personeel aan het werk te houden, is
een maatregelenpakket hard nodig. ,,De ontslagen die bijvoorbeeld bij
VolkerRail dreigen neem ik zeer serieus. Door deze investering geven
we niet alleen een impuls aan de werkgelegenheid, maar ook aan de
groeiambitie op het spoor, zoals het kabinet die neerschreef in het
coalitieakkoord. De spoorwerkers zijn hard nodig voor alle
spoorprojecten die er aan zitten te komen," aldus Cramer.
De ChristenUnie gaat de komende week informeren bij partijen in de
spoorsector of het gepresenteerde plan voldoende is. Cramer: "Het is
mooi dat er 30 miljoen beschikbaar komt voor de renovatie van
Amsterdam Centraal, maar ik vraag mij af of dat de spooraannemers
helpt die bielzen vervangen. Ik ga dan ook kritisch kijken of de
problemen voor de spoorsector met dit pakket zijn opgelost."
Het is volgens de ChristenUnie opvallend dat de minister zelf aangeeft
meer van ProRail te verwachten en om aanvullende maatregelen heeft
gevraagd. De minister laat de plannen van ProRail ook door een externe
partij onderzoeken. De ChristenUnie wil dat daarbij kritisch wordt
gekeken naar efficiency. ,,ProRail stelt efficiënter te werken en dat
er daardoor geld over blijft. Waar dat efficiënte werken precies in
zit, wordt echter niet duidelijk. Ik krijg de indruk dat dit
efficiënte werken vooral te maken heeft met onvoldoende zicht bij
ProRail op welke werkzaamheden er werkelijk nodig zijn. Minder
onderhoud is wat anders dan efficiënter onderhoud," zegt Cramer.