Gemeente Coevorden

Kaderstelling gemeenteraad Coevorden in stijgende lijn

De kwaliteit van de kaderstelling door de Coevorder gemeenteraad is overwegend goed en vertoont bovendien een stijgende lijn, zowel in kwantiteit als in kwaliteit. De raad zou alleen beter moeten kiezen wat ze wil en wanneer. Dat concludeert de Rekenkamercommissie Coevorden in haar rapport 'Een goede raad. De kaderstellende rol van de Coevorder gemeenteraad'. Zij heeft daarin de kaderstelling door de gemeenteraad onderzocht.

De rekenkamercommissie ziet kaderstelling als 'alle besluiten van de gemeenteraad over beleid'. De raad stelt bijvoorbeeld kaders, als hij een beleidsnota over de Wmo vaststelt of een motie over het nieuwe gemeentehuis aanneemt. Door kaderstelling bepaalt de raad het speelveld van het college. Elke gemeenteraad in Nederland kent drie taken ('rollen'): de kaderstellende, de controlerende en de volksvertegenwoordigende rol. Goede kaderstelling bevordert de kwaliteit van de beide andere rollen.

Toenemende hoeveelheid en kwaliteit

De hoeveelheid kaderstellende besluiten (raadsvoorstellen, moties en vooral amendementen) neemt toe in de loop van deze raadsperiode (sinds het voorjaar van 2006), van 52 in 2006 tot 78 in 2008. Ook is volgens de rekenkamercommissie de kwaliteit van de besluiten sindsdien gestegen. Dat blijkt uit de drie kwaliteitscriteria: sturing van de eigen agenda op korte en lange termijn, de balans tussen strategische en praktische raadsbesluiten en de mate waarin de raad zijn stukken zo concreet mogelijk opstelt. Alleen op het eerste criterium scoort de raad een onvoldoende, op de twee andere criteria scoort hij goed.

Negatief zelfbeeld raad onterecht

De raad heeft zichzelf geen doelen voor zijn kaderstelling gesteld, toch hebben veel raadsleden het gevoel dat het beter moet. Of dat zo is, is een keuze die de raad zelf moet maken. De feiten geven immers geen negatief beeld. Het probleem ligt dan ook waarschijnlijk in het zelfbeeld van de raadsleden als groep. De raadsleden willen actiever zijn dan ze kunnen zijn. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat de raad geen duidelijkheid voor zichzelf heeft geschapen. De raad heeft zijn verwachtingen en doelstellingen wat betreft kaderstelling namelijk niet geformuleerd. Als je niet weet wat je van jezelf verwacht, weet je ook niet
wanneer je tevreden kunt zijn.

Aanbevelingen

De rekenkamercommissie zegt in vier aanbevelingen aan de gemeenteraad dat die vooral
moet beslissen hoe hij aan kaderstelling wil doen. Daarbij moet hij zelf meer het voortouw nemen en bepalen wanneer hij wat wil. De vier aanbevelingen zijn dan ook: -ontwikkel doelstellingen voor de eigen kaderstellende rol; -maak een meerjarenplanning voor de raadsagenda; -maak bij het begin van de raadsperiode werk van het Raadsprogramma en het
Bestuursprogramma.
-maak voor kaderstelling meer gebruik van de ambtelijke ondersteuning (vooral van de
raadsgriffie).

De Rekenkamercommissie Coevorden

De rekenkamercommissie is in 2006 ingesteld en bestaat uit twee gemeenteraadsleden en drie leden van buiten de gemeenteraad. Zij ondersteunt de gemeenteraad door te onderzoeken of het gemeentelijke bestuur efficiënt, effectief en volgens de regels heeft gehandeld. De rekenkamercommissie is onafhankelijk van het gemeentelijke apparaat, zodat zij vrij is om haar oordeel uit te spreken.

Het volledige rapport is hier te lezen.