Gemeente Alphen aan den Rijn


Dienstverlening 2009: nog meer online zaken doen met de gemeente

Over een paar jaar kunnen inwoners van Alphen aan den Rijn een groot aantal gemeentelijke producten online bestellen. Om deze ambitie te bereiken, trekt de gemeente nog minstens vijf jaar uit. Inwoners van Alphen kunnen ondertussen steeds meer regelen via digitale formulieren. Dat staat in een tussentijdse rapportage (fasedocument) dat aan de gemeenteraad wordt aangeboden.

In 2008 is de invoering van een nieuw document management systeem (Verseon) afgerond. Daardoor gaat de interne postafhandeling nog sneller en worden inwoners van Alphen beter geholpen. Ook kunnen mensen vanaf 2008 via de website een afspraak maken met de gemeente. Doordat een groot aantal online producten nog niet voldeden aan de eisen van de gemeente, zijn in 2008 een aantal producten nog niet volledig gedigitaliseerd. Dat geldt vooral voor interne afhandeling: de burgers hebben er geen enkele last van. De online producten die niet gehaald zijn in 2008, zijn: aanvragen uittreksel burgelijke stand, aanvragen uittreksel GBA, aanvragen binnengemeentelijke verhuizing en de melding openbare ruimte.

Rijk en gemeenten
Het Rijk stelt hoge eisen aan gemeenten. Zo moeten steeds meer producten via de gemeentelijke websites te bestellen zijn. Alphen aan den Rijn is daarbij een koploper en de ambities liggen hoog. We zijn al jaren testgemeente voor het gebruik van een zogenaamd midoffice. De midoffice is een technisch systeem waarmee de frontoffice (de balies) sneller en automatisch kan samenwerken met de backoffice (mensen achter de schermen). In Alphen aan den Rijn bekeek een extern bedrijf het afgelopen jaar hoe de midoffice zo optimaal mogelijk kan werken. In 2009 gaan we verder met het in gebruik nemen van de midoffice.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn