Ministerie van Defensie

Ministerie van Defensie

Antwoorden op vragen van het lid Boekestijn over de "Niemeskantvariant" Volkel (ingezonden 18 maart 2009 met kenmerk 2009Z04948).

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Boekestijn over de "Niemeskantvariant", naar aanleiding van het werkbezoek van de vaste Kamercommissie voor Defensie aan Volkel (ingezonden 18 maart 2009 met kenmerk 2009Z04948).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

drs. J.G. de Vries

Ministerie van Defensie

Antwoorden op de vragen van het lid Boekestijn (VVD) aan de staatssecretaris van Defensie over de "Niemeskantvariant", naar aanleiding van het werkbezoek van de vaste Kamercommissie voor Defensie aan Volkel. (Ingezonden 18 maart 2009)

1
Is het waar dat de zogenaamde "Niemeskantvariant" (als Milieu Effect Rapportage- variant) qua geluidsoverlast gunstig is voor Volkel maar ongunstig voor de gemeente Veghel?

Ja. Door wijziging van de vertrekroute in de "Niemeskantvariant" komt de 35 Ke geluidszone in minder dicht bebouwd gebied te liggen en neemt het aantal personen dat hinder of ernstige hinder ondervindt af ten opzichte van de situatie zonder gewijzigde vertrekroute. Hierdoor komt de "Niemeskantvariant" (voluit Exportalternatief Niemeskant-variant F-16 reductie) in de Milieueffectrapportage (MER) als meest milieuvriendelijke alternatief naar voren. Daar staat tegenover dat de route bij de "Niemeskantvariant" richting Veghel verschuift, waardoor het geluidsniveau daar zal toenemen. Aangezien de vliegtuigen bij Veghel op grotere hoogte en met een lagere motorsetting vliegen, is het geluidsniveau in Veghel beduidend lager dan in Volkel. Dit komt ook tot uitdrukking in het feit dat de bebouwde kom van Veghel buiten de geldende 35 Ke geluidszone ligt en blijft liggen.

2
Is het juridisch mogelijk om de wens van zowel de bestuurders van Volkel als die van Veghel in te willigen om de nieuwe woningen van Volkel te plaatsen in een geluidscontour van meer dan 45 KE waardoor Veghel minder last heeft terwijl Volkel daar geen bezwaar tegen heeft, hetgeen dus feitelijk een ontheffing zou impliceren?

Nee, dit is juridisch niet mogelijk. Als niet voor de "Niemeskantvariant" wordt gekozen, blijft de potentiële nieuwbouwlocatie in Volkel tussen de 35 Ke en 45 Ke geluidscontour liggen. Het luchthavenbesluit moet in overeenstemming zijn met de (gewijzigde) Wet luchtvaart (Stb. 2008/561) en het Besluit Militaire Luchthavens van 6 februari 2009 (Stb. 2009/72). Op grond van artikel 5 en volgende van dit besluit is nieuwbouw van woningen in het gebied tussen de 35 Ke en 45 Ke contour niet toegestaan.

Een uitzondering is alleen mogelijk bij vervanging van bestaande bebouwing door woningen of wanneer een open plek in de bestaande, te handhaven bebouwing wordt opgevuld. In het geval van Volkel gaat het om een nieuwbouwlocatie aan de rand van het dorp en is geen van de uitzonderingssituaties van toepassing. Overigens is dit ook op grond van de huidige wetgeving niet mogelijk.

3
Indien het antwoord op vraag 2 ontkennend luidt, is het technisch mogelijk om de "Niemeskantvariant" zo aan te passen dat de gemeente Veghel meer wordt ontzien?

Nee. De noordwestelijke uitvliegroute van de "Niemeskantvariant" is zo gekozen dat de nieuwbouwplannen van Volkel mogelijk worden en Veghel zoveel mogelijk wordt ontzien. Aanpassing van de gekozen uitvliegroute van de "Niemeskantvariant" leidt tot suboptimale oplossingen. Nieuwbouw in Volkel is dan maar gedeeltelijk mogelijk, het aantal (ernstig) gehinderden in de geluidszone (35Ke) neemt toe en ook de geluidshinder in Veghel neemt toe, zij het iets minder.