Gemeente Utrecht

Kwaliteit dienstverlening gemeente Utrecht in 2008 verbeterd

De kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Utrecht is het afgelopen jaar op een aantal punten verbeterd. Ook heeft de gemeente concrete voornemens gemaakt om de dienstverlening in 2009 verder te ontwikkelen en te verbeteren. Dat blijkt uit het burgerjaarverslag 2008, dat 9 april is verschenen. In het burgerjaarverslag staat beschreven hoe het in Utrecht gaat met de dienstverlening, participatie, klachten, meldingen en bezwaarschriften. Het burgerjaarverslag is een verantwoording over het afgelopen jaar, dus over 2008. Wanneer er geschreven wordt over het college van B en W, wordt dan ook het voormalige college bedoeld, zoals dat tot zeer recent was samengesteld.

Opvallend is dat de aanvragen voor het leefbaarheidsbudget met 100% zijn toegenomen ten opzichte van 2007. De tevredenheid over de publieksdienstverlening is licht gestegen, van een 6,6 naar een 6,8. Ook ontving de gemeente 1.029 minder bezwaarschriften dan in 2007. Van alle binnengekomen bezwaarschriften zijn er meer bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgehandeld dan in 2007. In 2009 komt de mogelijkheid voor klanten van het loket Burgerzaken om digitaal afspraken te maken. De gemeente gaat de ontwikkelde participatiestandaard toepassen op complexe bouwprojecten. Voor de afhandeling van klachten en bezwaarschriften onderzoekt de gemeente of ze vaker bemiddeling in kan zetten.

Het burgerjaarverslag 2008 draait niet alleen om feiten en cijfers, maar vooral ook om mensen. In dit verslag komen Utrechters aan het woord, zowel medewerkers als inwoners. Niet alleen met loftuitingen over de verbeterende dienstverlening, maar ook met kritische opmerkingen waarmee de gemeente Utrecht aan de slag gaat.

Sinds 2002 is de burgemeester verplicht jaarlijks te rapporteren over de kwaliteit van de publieksdienstverlening en van procedures rond burgerparticipatie. De gemeenteraad kan op die manier de resultaten van de gemeentelijke organisatie beoordelen en daar eventueel op sturen. Daarnaast heeft de burgemeester de taak toe te zien op een zorgvuldige behandeling van bezwaarschriften en klachten. Alle informatie in het burgerjaarverslag is gebaseerd op verschillende onderzoeken en enquêtes die jaarlijks onder de Utrechtse inwoners en binnen de gemeente worden gehouden.

Het burgerjaarverslag is vanaf 14 april te downloaden op www.burgerjaarverslag.nl/burgerjaarverslag. De gedrukte versie is vanaf 15 april kosteloos af te halen bij het Informatiecentrum Gemeente Utrecht, Vinkenburgstraat 26 (ingang Neude), bij het wijkbureau of bij de bibliotheek in uw buurt.