Ingezonden persbericht


Afbouwbedrijven blijven trouw aan leveranciers

Economische crisis leidt niet tot keuze van andere merken.

Rotterdam, 14 april - Het overgrote deel van de bedrijven die actief zijn in de afbouwsector zal ondanks de economische crisis geen andere producten of merken gaan kopen dan voorheen. De helft van de geïnterviewde bedrijven heeft wel te maken met een orderportefeuille die minder gevuld is dan een jaar geleden. Toch zoekt men niet de oplossing in besparingen door bijvoorbeeld goedkopere producten te gaan gebruiken bij het uitvoeren van hun werkzaamheden. Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 100 bedrijven die actief zijn in de afbouwsector gehouden in maart 2009.

ZZP-er heeft minder last van terugloop in orderportefeuille Als gevolg van de economische crisis zijn de orderportefeuilles van de bedrijven in de afbouwsector minder gevuld dan vorig jaar. Ruim de helft (52%) van de geïnterviewde bedrijven geeft aan dat de orderportefeuille minder gevuld is dan een jaar geleden. Daarentegen geeft 10% aan een meer gevulde orderportefeuille te hebben. Opvallend is het grote verschil tussen de ZZP-ers en de afbouwbedrijven met personeel. De ZZP-ers ondervinden minder invloed van de economische teruggang in hun orderportefeuille. De helft van de ZZP-ers geeft aan dat de orderportefeuille hetzelfde gevuld is als een jaar geleden. Maar 32% van de ZZP-ers heeft een minder gevulde orderportefeuille dan vorig jaar dit percentage ligt bij de bedrijven met personeel aanzienlijk hoger.

©2009 USP MARKETING CONSULTANCY

Afbouw trouw aan de leverancier
De afbouwbedrijven is ook gevraagd of men vanwege het economische klimaat andere merken of producten gaat kopen. De overgrote meerderheid van de bedrijven (87%) zegt dit niet te doen. Slechts 8% is wel van plan om dit te gaan doen. De afbouwbedrijven verkiezen dus de kennis over de kwaliteit en ervaring die men met de producten heeft boven eventuele kostenbesparingen die behaald kunnen worden door goedkopere merken te gebruiken. Het feit dat veel afbouwbedrijven de materiaalkosten 1 op 1 doorrekenen aan de opdrachtgever kan een motief zijn om niet zo snel te kiezen voor een goedkoper merk waar men minder ervaring mee heeft.

©2009 USP MARKETING CONSULTANCY

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: USP Marketing Consultancy
Reinier Zuydgeest M.Sc.
Telefoon: 010-2066900
E-mail: zuydgeest@usp-mc.nl Website: www.usp-mc.nl

Technische achtergrond/verantwoording:
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn ruim 100 online enquêtes afgenomen onder leden van bouwpanel.nl. De enquêtes zijn afgenomen in de maand maart 2009. Aan dit onderzoek hebben diverse marktpartijen meegewerkt die werkzaam zijn in de afbouwsector, zoals stukadoors, klusbedrijven, montagebedrijven en kleine aannemers.


---- --