Ingezonden persbericht


*PERSBERICHT*

15 % groei DM bestedingen ondanks crisis

Amsterdam, 14 april 2009 ­ In het 1e kwartaal van 2009 werd 38% van het marketingbudget aan dialoogmarketing (directe en interactieve marketing) besteed. Een stijging van ruim 15% ten opzichte van Q4 2008. Wellicht mede veroorzaakt omdat marketeers stellen dat het in tijden van recessie belangrijk is om anti-cyclisch te investeren. Dit zijn enkele opvallende uitkomsten van de laatste peiling van de DM Barometer: het kwartaalonderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, Adforesult en Mailmedia.

De bestedingen namen ten opzichte van Q4 2008 met ruim 15% toe. In vergelijking met Q1 2008 stegen de bestedingen met 5,6%. Marketeers besteedden het budget voornamelijk aan de eigen website (19%), (on)geadresseerd drukwerk (18%) en e-mail marketing (15%). Marketeers geven aan deze kanalen het meest effectief te vinden om bestaande klanten als prospects te benaderen. Ook telemarketing en search engine marketing worden als zeer effectief ervaren.

Meer dan de helft van de marketeers (55%) verwacht dat de uitgaven aan dialoogmarketing door het Nederlands bedrijfsleven in 2009 hoger uitvallen dan in 2008. Daarentegen verwacht 20% dat de uitgaven dit jaar lager uitvallen. Tot slot stelt 25% van de respondenten dat er helemaal geen verandering in uitgaven optreedt.

Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn drie stellingen waarover de marketeers hun mening geven. Een grote meerderheid (85%) is het eens met de stelling `Wil DM een toekomst hebben, dan is een transparant privacybeleid in elke organisatie onontbeerlijk'. Ook bij de stelling `In tijden van recessie moet de marketeer vooral anticyclisch investeren' geeft de meerderheid (73%) aan het hiermee eens te zijn. Daarentegen vindt men niet (73%) dat de resultaten van een crossmediale campagne te onduidelijk zijn om daar een substantieel deel van het budget voor te reserveren.

DDMA is de branchevereniging voor dialoogmarketing. DDMA omvat alle kanalen voor DM, van folder tot e-mail, van telefoon tot interactieve televisie. DDMA vertegenwoordigt de belangen van alle partijen in de branche door kennis over dialoogmarketing als effectief verkoopinstrument te vergroten. Adforesult is `concreet over direct marketing & sales promotion'. De vaktitel verschijnt maandelijks in print. Adforesult is een titel van Adformatie Groep. Adformatie Groep geeft ook Adformatie, Tijdschrift voor Marketing, Creatie en Communicatie uit.

Mailmedia is een full service dialogue data bureau en verzorgt op exclusieve basis de exploitatie van e-mail en SMS bestanden. Mailmedia biedt hiermee adverteerders een gericht bereik door deze bestanden te verhuren voor Direct E-mail en SMS acties. Mailmedia werkt uitsluitend op basis van ontvangers die graag aanbiedingen per e-mail of SMS willen ontvangen (opt-in) en bereikt daarmee de individuele ontvanger die daadwerkelijk geïnteresseerd is in aanbiedingen.

*EINDE BERICHT*