Ingezonden persbericht
*PERSBERICHT*
15 % groei DM bestedingen ondanks crisis
Amsterdam, 14 april 2009 In het 1e kwartaal van 2009 werd 38% van het
marketingbudget aan dialoogmarketing (directe en interactieve marketing)
besteed. Een stijging van ruim 15% ten opzichte van Q4 2008. Wellicht mede
veroorzaakt omdat marketeers stellen dat het in tijden van recessie belangrijk
is om anti-cyclisch te investeren. Dit zijn enkele opvallende uitkomsten van de
laatste peiling van de DM Barometer: het kwartaalonderzoek naar bestedingen
en trends in dialoogmarketing van DDMA, Adforesult en Mailmedia.
De bestedingen namen ten opzichte van Q4 2008 met ruim 15% toe. In vergelijking met
Q1 2008 stegen de bestedingen met 5,6%. Marketeers besteedden het budget
voornamelijk aan de eigen website (19%), (on)geadresseerd drukwerk (18%) en e-mail
marketing (15%). Marketeers geven aan deze kanalen het meest effectief te vinden om
bestaande klanten als prospects te benaderen. Ook telemarketing en search engine
marketing worden als zeer effectief ervaren.
Meer dan de helft van de marketeers (55%) verwacht dat de uitgaven aan
dialoogmarketing door het Nederlands bedrijfsleven in 2009 hoger uitvallen dan in 2008.
Daarentegen verwacht 20% dat de uitgaven dit jaar lager uitvallen. Tot slot stelt 25%
van de respondenten dat er helemaal geen verandering in uitgaven optreedt.
Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn drie stellingen waarover de marketeers
hun mening geven. Een grote meerderheid (85%) is het eens met de stelling `Wil DM een
toekomst hebben, dan is een transparant privacybeleid in elke organisatie onontbeerlijk'.
Ook bij de stelling `In tijden van recessie moet de marketeer vooral anticyclisch
investeren' geeft de meerderheid (73%) aan het hiermee eens te zijn. Daarentegen vindt
men niet (73%) dat de resultaten van een crossmediale campagne te onduidelijk zijn om
daar een substantieel deel van het budget voor te reserveren.
DDMA is de branchevereniging voor dialoogmarketing. DDMA omvat alle kanalen voor DM, van folder tot e-mail, van
telefoon tot interactieve televisie. DDMA vertegenwoordigt de belangen van alle partijen in de branche door kennis over
dialoogmarketing als effectief verkoopinstrument te vergroten.
Adforesult is `concreet over direct marketing & sales promotion'. De vaktitel verschijnt maandelijks in print. Adforesult is
een titel van Adformatie Groep. Adformatie Groep geeft ook Adformatie, Tijdschrift voor Marketing, Creatie en
Communicatie uit.
Mailmedia is een full service dialogue data bureau en verzorgt op exclusieve basis de exploitatie van e-mail en SMS
bestanden. Mailmedia biedt hiermee adverteerders een gericht bereik door deze bestanden te verhuren voor Direct E-mail en
SMS acties. Mailmedia werkt uitsluitend op basis van ontvangers die graag aanbiedingen per e-mail of SMS willen
ontvangen (opt-in) en bereikt daarmee de individuele ontvanger die daadwerkelijk geïnteresseerd is in aanbiedingen.
*EINDE BERICHT*