---
PERSBERICHT
Amsterdam, 14 april 2009
Reclame Jaarprijzen 2009:
7 keer Goud, 22 keer Zilver, 4 Deelbekroningen en 1 Jong Talent Bekroning Vanavond werden voor de 42e keer de Reclame Jaarprijzen uitgereikt in het drukbezochte Concertgebouw in Amsterdam. De presentatie van de avond was in handen van Jort Kelder die in totaal 34 Lampen uitreikte.
7 Gouden en 22 Zilveren Lampen werden uitgereikt, dat zijn er precies evenveel als vorig
jaar. Dit jaar waren er twee minder Deelbekroningen maar in tegenstelling tot vorig jaar
was er wel een Bekroning in de categorie Jong Talent. In totaal waren er dit jaar 1207
inzendingen voor de Jaarprijzen voor Reclame en Vormgeving, dat is bijna evenveel als
vorig jaar (1213).
TBWA\NEBOKO, DDB en Selmore koplopers
TBWA\NEBOKO en DDB gingen beiden met 5 Lampen naar huis, maar liefst drie keer
Goud voor TBWA\NEBOKO (`Koninginnedagkleed' voor IKEA, `Walk in Fridge' voor
Heineken Nederland en `Script reading' voor IDFA) en één keer voor DDB (`Achterkant
bus' voor Centraal Beheer Achmea). Bureau Selmore ontving dit jaar 4 Lampen waarvan
één Goud in de categorie virale marketing voor `It's all about the suit' voor Waalwear
men. Verder was er Goud voor bureau 72andSunny voor hun tv commercial `Next Level'
voor Nike EHQ en voor Doom&Dickson voor Heinekens `Stadionspeaker'. Doom&Dickson
werd daarnaast nog met twee keer Zilver bekroond.
Ideeën versus rekenmeesters
De uitreiking van de belangrijkste reclameprijs van Nederland werd met een uitbundig
gala grootser gevierd dan ooit. Niet omdat er in de creatieve industrie geen sprake is van
crisis, maar om te laten zien dat goede ideeën gekoesterd moeten worden. `Het zijn niet
de rekenmeesters die ons uit de crisis halen maar de ideeën', opende ADCN-voorzitter
Aad Kuijper de avond. En hij legde de zaal haarfijn uit waar de ADCN over gaat, namelijk
over pure liefde voor het vak. `Als je hier een prijs wint dan moet dat gevierd worden,
ook in deze tijden, of misschien wel juist.'
Overzicht bekroningen Reclame Jaarprijzen 2009:
(N.B. de bekroningen zijn allemaal te bekijken op adcn.nl)
Meer informatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sanne Korf de Gidts, directeur van
ADCN (020) 685 08 61.
De Art Directors Club Nederland (ADCN) is de vereniging voor artdirectors, copywriters,
fotografen, vormgevers/ontwerpers, illustratoren, regisseurs, componisten en producers
en stelt zich ten doel het creatieve peil van uitingen op het gebied van commerciële
communicatie en aanverwante disciplines zichtbaar te maken en te verbeteren.
---- --