Informatieavond Leonardoscholen Gooi en Eemland


HUIZEN, 20090414 -- Op initiatief van een aantal ouders, in samenwerking met Jan Hendrickx - ontwerper van het Leonardo concept - is er op 15 april een informatieavond om te onderzoeken of en hoeveel interesse er is om voor hoogbegaafde kinderen in de regio Gooi en Eemland een Leonardoschool voor basisonderwijs en voor voortgezet onderwijs op te richten. Deze informatieavond zal worden gehouden voor geïnteresseerde ouders, mensen uit het onderwijsveld, het bedrijfsleven en andere belangstellenden.

De informatieavond zal worden gehouden op woensdag 15 april en zal worden verzorgd door Jan Hendrickx, voorzitter van de Stichting Leonardoscholen Nederland. Lokatie: SG Huizermaat - Monnickskamp 7, 1273 JP Huizen Tijd: 19:30 tot 22:00 uur (inloop 19:00) Aanmelden via www.Leonardogooieneemland.nl

Onderzoek en ervaringsgegevens wijzen uit dat veel hoogbegaafde kinderen problemen krijgen binnen het reguliere basisonderwijs. Dit kan variëren van onderpresteren en een hekel ontwikkelen aan school en aan leren, tot aan lichamelijke en psychische klachten. Een aantal haakt op termijn zelfs helemaal af en volgt geen enkele vorm van onderwijs meer.

Het is ook niet makkelijk om binnen het reguliere basisonderwijs hoogbegaafde kinderen goed te begeleiden. Zij begrijpen zaken veel sneller dan de gemiddelde leerling, denken en leren op een andere manier (topdown) en hebben een ontwikkelingsvoorsprong van jaren.
Onderzoek van het CBO te Nijmegen heeft dan ook uitgewezen, dat deze leerlingen gebaat zijn bij een onderwijsprogramma dat aansluit bij hun capaciteiten en dat gedeeltelijk of volledig buiten de reguliere groep wordt gegeven.
De Leonardoschool is echter geen aparte school: het zijn klassen die verbonden zijn aan reguliere scholen, maar waar de leerlingen een groot deel van de week een eigen leerprogramma volgen. Te denken valt aan Engels (vanaf 4 jaar) en Spaans (vanaf 8 jaar), science, informatica, communicatie, filosofie, leren leren, leren ondernemen, taal en rekenen/wiskunde op eigen niveau, natuurprojecten, wereldoriëntatie, brede aandacht voor kunst, cultuur en sport, Leonardotijd (onderzoek binnen eigen interessegebieden).

Gewerkt wordt met kleine groepen van maximaal 16 leerlingen. Methodes worden voornamelijk als bronnenboeken gebruikt en de eigen laptop is het belangrijkste hulpmiddel bij het leren. Naast groepsleerkrachten worden diverse lessen door vakspecialisten gegeven. Ook de maatschappelijke omgeving (bedrijfsleven e.d.) wordt veelvuldig ingeschakeld voor gastlessen, zowel in als buiten de school. Het Leonardo onderwijs is niet naar binnen, maar naar buiten gericht. Het Leonardo concept betekent een doorgaande lijn voor hoogbegaafden en zou na de basisschool moeten worden doorgetrokken op een Leonardo College. Dit kan beschouwd worden als een stroming binnen een bestaand VWO met een eigen onderwijsprogramma.

Veel leerlijnen van de Leonardoschool lopen door op het Leonardo College. Het niveau van het onderwijs op het Leonardo College zal liggen op HBO/universitair niveau. Samenwerking met een universiteit ligt dan ook voor de hand. Bij de realisatie van de Leonardoschool en het Leonardo College wordt het bedrijfsleven nadrukkelijk betrokken. Er ligt voor het bedrijfsleven dan ook een groot belang: optimale ontwikkeling van getalenteerde jongelui in de eigen regio en de mogelijkheid om met hen kennis te maken via stages en onderzoekstrajecten.

In Venlo is begin september 2007 de eerste Leonardoschool in Nederland van start gegaan, volgend schooljaar zijn er ongeveer 50 in Nederland, waarvan 8 Colleges. De eerste ervaringen van ouders en kinderen zijn erg positief. Momenteel melden er zich 2 scholen per week bij de www.Leonardostichting.nl





Ingezonden persbericht