Gemeente Utrecht

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN 33 Vragen van de heer drs. C.J. Verhoef (ingekomen 18 maart 2009
en antwoorden door het college verzonden op 14 april 2009)

Schriftelijke vragen inzake noodzaak tot realisatie Limes College in Vleuten en problemen in het onderwijs.

In 2002 heeft het college samen met de onderwijswereld het 1e Regionaal Arrangement opgesteld. Hierin stond dat op basis van de prognoses (die overigens nog steeds kloppen) twee VMBO scholen in de stad (ten oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal) zouden komen en twee VMBO-scholen ten westen van het Amsterdam-Rijnkanaal. Eén van de twee VMBO-scholen die aan de westzijde van het kanaal zou komen is het Limes College (Bijzonder Onderwijs). Een goede zaak, daar nu honderden kinderen gedwongen zijn om naar Woerden en Montfoort op school te gaan. De school zou er in 2010 in Vleuterweide staan. Inmiddels heeft het college deze aanpak verlaten, inclusief de cijfers. U bent voornemens op de Ina Boudier-Bakkerlaan een openbare VMBO school te bouwen, namelijk het Meerstroom College (Centraal College). Echter de aanmeldingen zijn zeer laag (1e leerjaar 25 leerlingen en voor het 2e leerjaar 30 leerlingen). Deskundigen stellen dat de school voor leegstand gebouwd wordt. Zoals gesteld hanteert het college mogelijk verkeerde cijfers. Dit is onlangs, maandag 16 maart 2009, gedurende het Leidsche Rijn Overleg Onderwijs duidelijk geworden. Daar presenteerde de heer Klauw van het gerenommeerde bureau Pronexus de prognoses voor de komende jaren. Ook elders rouleerden dezelfde cijfers als die van Pronexus. Met andere woorden de cijfers die vanuit het college gehanteerd worden zijn onjuist. Op grond hiervan is het van groot belang dat de beloofde voorzieningen (het Limes College) gerealiseerd wordt om de honderden leerlingen hier op te school een plaats te gunnen. Om geen tijd te verliezen zouden de onverkoopbare woningen ingezet kunnen worden als schoolwoningen tot het moment dat de nieuwbouw gereed is. De ruimte die dan nog niet bezet zijn (de school heeft een opbouwfase nodig, zij begint met het eerste leerjaar), kan dan gebruikt worden door de scholen voor het primair onderwijs. Zo blijkt De Twaalf Ruiter 500 leerlingen te hebben en zijn inmiddels de huidige twee noodlocaties te klein. Ook andere scholen hebben veel meer leerlingen dan begroot waren met het gevolg dat er steeds peper dure noodlokalen neergezet moeten worden.

Op grond van het voorgaande hebben wij de volgende vragen:


1. Kan de raad de cijfers krijgen van Pronexus zoals deze op 16 maart 2009 in het Leidsche Rijn Overleg Onderwijs gepresenteerd zijn?

De door Pronexus op 16 maart gepresenteerde globale concept-bevolkingsprognose was onvolledig. Pronexus is bezig met het actualiseren van de bevolkingsprognoses. Deze maand (april) worden de prognoses met de schoolbesturen besproken en geverifieerd - conform de procedure die ieder jaar wordt doorlopen. Daarna kunnen wij deze u doen toekomen.


2. Hebt u naast de cijfers die u tot 16 maart 2009 hanteerde andere cijfers van een of meerdere organisaties ontvangen?

Ja, eind maart hebben wij concept-leerlingprognoses ontvangen, die zijn afgeleid van de concept-bevolkingsprognose. Deze prognoses worden in april met de schoolbesturen besproken.


3. Hoe komt het dat uw prognoses voor het primaire onderwijs zoveel afwijken van de werkelijkheid?

Op individueel schoolniveau zijn soms grote verschillen te constateren. Dat betekent niet per definitie dat de prognoses onjuist zijn. Prognoses worden opgesteld om de benodigde capaciteit per wijk te bepalen. Daarnaast wordt een inschatting gegeven van de ontwikkeling per school. De werkelijke leerling-ontwikkeling van één school kan anders zijn dan de prognoses. De werkelijkheid op schoolniveau kan namelijk zeer grillig zijn. Het marktaandeel van de verschillende schoolbesturen in Leidsche Rijn is anders verdeeld dan in de bestaande stad (zo heeft bijvoorbeeld PCOU al een veel groter aandeel in Leidsche Rijn dan in bestaande stad). Per saldo is er voldoende ruimte.


4. Kunt u een overzicht aanleveren op basis van de huidige leerlingaantallen per basisschool in wijk 9 en 10 en aangeven met welke actuele huisvestingsproblematiek deze scholen geconfronteerd worden?

Ja, zie bijgevoegd overzicht met de leerlingaantallen per school gebaseerd op de wettelijke 1 oktober telling van 2008. Gezien de ontwikkelingen in Leidse Rijn leveren de schoolbesturen in april 2009 een actuele stand van zaken. Half mei vindt de derde bijeenkomst plaats tussen diverse schoolbesturen en de gemeente om te komen tot een gezamenlijke visie en oplossingen voor de huisvestingsproblematiek Leidsche Rijn.
- Tijdelijke huisvesting basisscholen in Vleuterweide. Door vertraging bij de bouw, komt de nieuwbouw van de Twaalfruiter (34 lokalen) over 2 jaar gereed (2011 i.p.v. 2009). Hierdoor ontstaat in de schooljaren 2009/2010 en 2010/2011 een ruimtetekort voor de basisscholen in Vleuterweide. Dit lokalen tekort loopt op tot 15 lokalen.
- Tijdelijke huisvesting van de Boomgaard. Op het terrein van de Boomgaard staan op dit moment 4 noodlokalen. De wet op de ruimtelijke ordening staat het verlengen van de plaatsingsperiode na de zomer 2009 niet toe.
- Groei Ridderhof. De Ridderhof heeft door snelle groei ruimtegebrek. Andere scholen hebben ruimte over. Volgens de huidige prognoses heeft de wijk voldoende schoollokalen voor alle leerlingen.


5. Kunt u aangeven welke kosten op dit moment gemaakt worden voor het plaatsen van tijdelijke noodlocaties?

Ja, er worden op dit moment geen kosten gemaakt voor het plaatsen van tijdelijke huisvesting.


6. Welke kosten worden voorzien voor de komende jaren en bent u bereid deze af te zetten tegen de mogelijk goedkopere en structurelere oplossing zoals de door ons aangehaalde schoolwoningen?

Welke kosten worden voorzien voor de komende jaren? Wij zijn in gesprek met de schoolbesturen en hebben nog niet voldoende zicht op de kosten. Verwachting is dat rond de zomer eea. duidelijk is. Waarschijnlijk zullen volgend jaar of het jaar daarna noodlokalen worden geplaatst voor de Twaalfruiter en waarschijnlijk worden in 2010 noodlokalen geplaatst voor huisvesting van een nieuwe PCOU-school op een locatie naast het veilingterrein. Op langere termijn (2015 en verder) wordt tijdelijke huisvesting voorzien voor de piekopvang in Leidsche Rijn Centrum.

Bent u bereid deze af te zetten tegen de mogelijk goedkopere en structurelere oplossing zoals de door ons aangehaalde schoolwoningen?

Ja, deze oplossing zullen we bespreken met de schoolbesturen. Wij betrekken hierbij de kosten, tempo en de huisvestingsverordening. Schoolwoningen zijn echter praktisch lastig te realiseren in Leidsche Rijn. Er is een gebrek aan locaties en geldt een bestemmingsplan. De noodlokalen zijn nuttig omdat ze zeer snel kunnen worden neergezet, maar ook het Triogebouw wordt weer voor tijdelijke huisvesting ingezet.


7. Wat zijn de prognoses voor de bezetting van het Amadeus Lyceum voor de komende vijf jaar?

Zie antwoord vraag 1. (De bestaande prognoses zijn nog onvolledig).


8. Als de bezetting niet volledig is, kan dan tijdelijk andere onderwijsinstellingen daar gebruik van maken?

Ja


9. Kunt u aantonen dat het Meerstroom College niet voor leegstand gebouwd wordt?

De Taskforce VMBO onderzoekt dit.


10. Vindt u het juist dat, indien kinderen uit Vleuten, De Meern, Haarzuilens, Vleuterweide, Veldhuizen en Leidsche Rijn voor het VMBO-onderwijs gekozen hebben, zij helemaal naar Woerden of Montfoort naar school moeten?

Kinderen hoeven niet naar Woerden of Montfoort. Het Via Nova College staat in Leidsche Rijn en biedt VMBO onderwijs. Het Via Nova College biedt een groot deel van de VMBO-beroepsopleidingen aan.


11. Bent u bereid om het Arrangement van 2002 of anders de aanpassing van december 2008 (twee VMBO-scholen aan de west kant van het kanaal) alsnog uit te voeren?

De VMBO Taskforce komt met een advies hoe het toekomst van het VMBO-aanbod in Utrecht eruit moet zien. Op grond van dit advies zal de gemeente met de partners van het regionaal arrangement in overleg treden.


12. Bent u bereid om in 2010 het Limes College te laten starten in schoolwoningen?

Deze vraagstelling maakt onderdeel uit van de opdracht aan Taskforce. Het College wacht het advies af van de Taskforce. Op basis van dat advies neemt zij een besluit over het wel of niet huisvesten van het Limes College. Dit besluit wordt dan voorgelegd aan de Raad.