Ingezonden persbericht


Persbericht

14 april 2009

NS en ProRail presenteren stationserfgoed

Vijftig bijzondere stations bijeengebracht in 'De Collectie'

Nederland telt 383 treinstations. Van de indrukwekkende stations Haarlem en Amsterdam, uit eind 19e, begin 20e eeuw, tot het futuristische Amsterdam Bijlmer-Arena uit 2007. De 50 meest bijzondere stations zijn nu bijeengebracht in het boek 'De Collectie', dat vandaag in Amersfoort door de directies van NS en ProRail werd gepresenteerd.

Het boek is gerealiseerd in opdracht van het Bureau Spoorbouwmeester waarin NS en ProRail nauw samenwerken. Met dit initiatief benadrukken de betrokken organisaties het belang van stations in 170 jaar architectuurontwikkeling van Nederland. Het Bureau Spoorbouwmeester speelt een belangrijke rol in zowel het bewaren en respecteren van de stations die er zijn, als het op innovatieve wijze creëren van nieuwe stations, het 'erfgoed' van de toekomst. Dit doet het bureau in opdracht van NS en ProRail.

Bert Meerstadt, president-directeur NS: "Wij zijn blij met dit boek, het is een prachtig overzicht van de ontwikkeling van spoorarchitectuur in Nederland. Daaruit hebben wij een architectuurhistorische selectie gemaakt: onze "collectie" die de hoogtepunten van 170 jaar spoor vertegenwoordigen. Wij spannen ons in om zorgvuldig met ons erfgoed om te gaan". Bert Klerk, president-directeur van ProRail: "De Collectie is meer dan een museale verzameling die uitsluitend keurig opgepoetst in een glazen vitrine te bewonderen is. De Collectie roept op om deze stations volop te laten functioneren binnen de vervoersbedrijvigheid en om ze tot inzet van gebiedsontwikkeling te maken." Ook refereerde Klerk in zijn toespraak aan het extra budget dat minister Eurlings vorige week beschikbaar stelde voor station Amsterdam Centraal. Voor dit geld zal de hal van beroemde station van Pierre Cuypers in oude luister hersteld worden.

Het boek documenteert op samenhangende wijze de ontwikkeling van de architectuur. Zowel oude als nieuwe stations staan erin en de vermelde stations zijn over heel Nederland verspreid. Het is gebaseerd op eigen criteria, beschrijvingen en waardestellingen van NS en ProRail. Zo kunnen ook jonge stationsgebouwen tot het erfgoed worden gerekend. Met dit boek wordt dan ook een verhaal verteld: een verhaal over het spoor, de spoorsector als opdrachtgever en de geschiedenis van het reizen in Nederland en uiteraard de architectuur ontwikkeling. Met de uitgave van dit boek is het verhaal nog niet af: op dit moment werken NS en ProRail op tal van locaties samen met betrokken overheden aan de vernieuwing van stations en hun omgeving. -----------------------