Universiteit Leiden

Wat doet de vraagscout?

Sinds 17 september 2008 heeft de universiteit een vraagscout: Jan de Leeuw. Hij werkt vanuit Leiden University Research & Innovation Services (LURIS) voor het Business to Science Portal (B2SP), dat het midden- en kleinbedrijf in de regio in contact brengt met wetenschappers. Maar wat doet een vraagscout eigenlijk?

Jan de Leeuw: 'Het bijzondere van mijn functie is dat ondernemers hun vraag gewoon kunnen stellen.'

Vraagloket
De Leeuw omschrijft de vraagscout als het gezicht van het Business to Science Portal. De Leeuw licht toe: 'Het Portal is een vraagloket voor het bedrijfsleven, en dan vooral de wat kleinere bedrijven die de weg naar de kennisinstellingen nog niet hebben weten te vinden. Wij gaan dan op zoek naar expertise binnen de aangesloten kennisinstellingen.' Dat zijn naast de Universiteit Leiden het LUMC, de Technische Universiteit Delft, het Erasmus MC Rotterdam en TNO Preventie en Zorg Leiden. De focus van het Business to Science Portal ligt op life sciences, medische technologie en zorg, vanwege het cluster van zowel kennisinstellingen als bedrijven op dat gebied in de regio. Maar ook bedrijven uit andere sectoren zijn welkom. Actief op zoek
Gevraagd naar de inhoud van zijn functie vertelt De Leeuw: 'Een vraagscout gaat actief op zoek naar kennisvragen die bij bedrijven bestaan. Het bijzondere van mijn functie is dat ondernemers hun vraag gewoon kunnen stellen. Die hoeven zich niet te verdiepen in de expertise van de universiteit en zich vervolgens af te vragen wat zij daarmee kunnen. Het is andersom: de ondernemer staat centraal. Die stelt de vraag en wij gaan op zoek naar de bijpassende expertise. Dat is een heel nieuwe rol die we als universiteit kiezen. Bedrijven ervaren dat als zeer verfrissend. Voor de ondernemer is het tijd- en kostenbesparend en dus heel effectief.' Persoonlijke benadering
Het Portal heeft naast De Leeuw nog een tweede vraagscout: Caroline Duterloo die is aangesteld aan de TU Delft. De vraagscouts zijn er omdat bedrijven een persoonlijke benadering prefereren. De Leeuw: 'Bedrijven waaraan we hebben gevraagd hoe we dit nu moesten opzetten, benadrukten dat het niet alleen een digitaal loket moest zijn. Persoonlijk contact werkt drempelverlagend.' Netwerk
Hoe traceert de vraagscout nu precies de vragen? De Leeuw: 'Het is natuurlijk niet een kwestie van bellen en vragen 'Hebt u een vraag?'. Het belangrijkste is dat mensen ons weten te vinden. Dat gaat meestal via persoonlijk contact of omdat er al relaties zijn met de universiteit. Als mensen weten dat het Portal er is, stellen ze makkelijker een vraag. Dus is naamsbekendheid voor het Portal van groot belang. We presenteren ons op vakbeurzen en we bezoeken bedrijven via de bestaande netwerken van de universiteit.'

Op het gebied van life sciences, medische technologie en zorg is al veel samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven. Begeleiding
Als een vraag binnenkomt, hetzij via de website, hetzij via persoonlijk contact, probeert de vraagscout die te koppelen aan een instituut of wetenschapper. De Leeuw: 'Ik kan natuurlijk niet van alle nieuwste ontwikkelingen in het fundamenteel onderzoek op de hoogte zijn. Wij zetten de vraag uit in de kennisinstellingen via onze contactpersonen binnen de instituten. De contactpersonen kijken wie het best zou passen bij deze specifieke vraag én of de wetenschapper interesse heeft. Een match moet ook voor hem interessant zijn. Als het bedrijf vervolgens in contact wil komen met de wetenschapper, faciliteren we dat. We bieden ook ondersteuning als er zakelijke afspraken gemaakt moeten worden. Daarbij wordt er in principe gewerkt met marktconforme tarieven.' Vragen
Sinds de lancering van het Business to Science Portal in december 2008 zijn er een stuk of twintig vragen binnengekomen. Die variëren van het meedenken over de ontwikkeling van een bepaalde cellijn, en het opzetten van een onderzoekstraject voor gebruiksvriendelijke patiëntensoftware tot de beleving van geluidsreductie. Ook heeft een ondernemer gevraagd of een vakgroep geïnteresseerd is in een samenwerking voor een promotieonderzoek. Achtergrond
Hoe word je vraagscout? De Leeuw was eerder onder andere werkzaam in de farmaceutische industrie, en maakte daarna via het HBO de overstap naar de universiteit. Vanwege zijn commerciële achtergrond was hij betrokken bij derde-geldstroomprojecten. De Leeuw: 'Het is handig dat iemand zowel de positie van de ondernemer begrijpt als die van de wetenschapper. Het zijn toch verschillende culturen. Al valt dat uiteindelijk toch weer mee. Ondernemers waarderen het zeer als ze merken dat wetenschappers graag mee willen werken. De universiteit wordt door de kleinere bedrijven eerder als groot en moeilijk toegankelijk ervaren dan als transparant.' Met het B2SP wordt de universiteit en de beschikbare expertise veel toegankelijker voor het bedrijfsleven. Links