Debat over de kwaliteit van Hindoescholen

10/04/2009 15:29

CAOP

Op 15 april organiseert het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) uit Den Haag een debat tussen de Haagse onderwijswethouder Sander Dekker en onderzoeker dr. Chan Choenni. Centraal staat de goede onderwijskwaliteit van Hindoescholen en wat andere scholen in de grote steden van hen kunnen leren. Wethouder Dekker zelf is geen voorstander van nog meer hindoescholen om segregatie te voorkomen. Dat geldt ook voor de wethouder van Almere; daar besliste de gemeenteraad dat er een hindoebasisschool komt.

Het debat 'De kwaliteit van Hindoescholen' vindt plaats van 17.00 - 19.00 uur bij het CAOP, Lange Voorhout 13 in Den Haag.

Voor- en tegenstanders

De onderwijskwaliteit staat hoog op de maatschappelijke en politieke agenda. Zwarte scholen zouden minder presteren; er is twijfel over de kwaliteit van het allochtoon bijzonder onderwijs van bijvoorbeeld hindoe- en islamitische scholen. Tegenstanders vinden dat deze minder goed voorbereiden op de samenleving en segregatie in de hand werken. Daardoor zouden onderwijsachterstanden niet meer in te halen zijn. Voorstanders zeggen dat leerlingen uit lagere sociale milieus het beste kunnen emanciperen vanuit de eigen kring omdat zij hun etnische identiteit niet hoeven te verdedigen. Ook Hindoescholen menen dat zij het integratieproces bevorderen en leerlingen sterker in de maatschappij laten staan. De leerlingen halen goede resultaten voor de CITO-toets.

Hindoe-onderwijs

Volgens het promotieonderzoek (september 2008) van Sharda Roelsma-Somer leggen Hindoescholen grote nadruk op orde, discipline en respect. Het geloof van het schoolteam in de leerlingen is groot. Ook zijn ouders erg betrokken bij hun kinderen. Allochtone leerlingen gaan vaak doorleren omdat ouders of familie die wens hebben.

Debat

Aan het debat neemt ook de Haagse bestuurscoördinator Stichting Hindoeonderwijs Ger Rolsma deel. Anil Ramdas spreekt een column uit en Freddy Weima (directeur SBO) sluit het geheel af. Debatleider is Tanja Jadnansing (NOS).





http://www.onderwijsarbeidsmarkt.nl


Noot voor de redactie: